het is, voor de verandering, maar weer eens tijd om een kraantje te bouwen.
Nu ik reeds een 3 asser, in de vorm van een LTM 1045, en een 4 asser, in de vorm van een LTM 1070, heb staan, leek het me nu wel leuk om de serie aan het begin compleet te maken. Het is dus tijd voor een kraantje met 2 assen. Ik heb gekozen voor de LTM 1030 2.1.
Dit is een 30 tons kraan met een afwijkende onderwagen cabine in vergelijking tot de eerder gebouwde modellen. En de bovenwagen cabine is van een ouder type dan de vorige kranen. Als basis ga ik twee bouwdozen van kibri gebruiken. Nummers 13024 en 13001.
Kibri 13024 by
Romar Keijser, on Flickr
Kibri 13001 by
Romar Keijser, on Flickr
De meeste onderdelen zullen waarschijnlijk wel zelf gebouwd gaan worden, maar daarna zullen de meeste onderdelen uit bouwdoos 13024 gaan komen.
Uit bouwdoos 13001 ga ik alleen de bovenwagen cabine gebruiken. De onderwagen cabine voor de 1030 ga ik zelf bouwen aangezien er geen passen model voor te verkrijgen is. De boven- en onderwagen cabine die van de 1030 kit overblijven wil ik weer gebruiken om de kraan uit bouwdoos 13001 te verbouwen tot een LTM 1130. Maar dat komt volgend jaar of zo wel een keer. Denk ik.
Ooit ben ik eens op de werf van Van der Tol in Utrecht langs geweest en heb hier enige detail foto's gemaakt van een LTM 1030.
Die foto's komen nu mooi van pas. Ook heb ik van de website van Liebherr een PDF gedownload met enkele maten en tekeningen er in.
De tekening heb ik op de computer even verschaald zodat deze 1:87 is en ik die dus mooi kan gebruiken om me bouwwerken te controleren.
Chassis en tekening by
Romar Keijser, on Flickr
Zoals te zien is komt het chassis van kibri aardig overeen met de werkelijkheid qua afstand van de stempelbehuizing.
Maar het chassis zal even goed verzaagd gaan worden om zo de onderwagen te kunnen opbouwen uit styreen.
Alleen dat komt een andere keer, ik wil nu eerst met de grootste uitdaging beginnen en dat is de cabine, deze ga ik geheel zelf bouwen uit styreen.
Zijkanten cabine by
Romar Keijser, on Flickr
Aan de hand van de eerder getoonde tekening even een tekening gemaakt met snijlijnen. Deze heb ik vervolgens afgedrukt en daarna op een plaatje styreen gelijmd.
Dit doe ik met houtlijm omdat deze niet goed hecht aan het styreen. Daardoor kun je na het snijden de lijm en het papier er weer makkelijk af pellen.
Raam uitgesneden by
Romar Keijser, on Flickr
Met behulp van een scalpel en een stalen liniaal snij ik eerst het raam uit de zijkant, gewoon omdat het plaatje nu nog wat groter is en makkelijker te hanteren. Daarna kun je de zijkant in zijn geheel uitsnijden, of het overtollige materiaal er af snijden, net hoe je het bekijkt natuurlijk.
Zijkant uitgesneden by
Romar Keijser, on Flickr
Nu kun je het papier er afpellen en aan de volgende zijkant beginnen.
Lijmen by
Romar Keijser, on Flickr
Als je de twee zijkanten hebt kun je beginnen met het opbouwen van de cabine. Ik begin met het lijmen van het schuine deel van de cabine.
Door me stalen liniaal in me verstekbak te leggen krijg ik twee vlakke kanten die haaks op elkaar staan. Uiteraard eerst even gecheckt met de geodriehoek om er echt zeker van te zijn. Daarna kun je met de lijm naar keuze de delen verlijmen. Ik gebruik hier zelf Bison ontvetter voor. Dit smelt het styreen mooi aan elkaar vast.
Bison ontvetter als lijm by
Romar Keijser, on Flickr
Als de lijm droog is kun je dit herhalen door de andere zijkant er ook aan te lijmen. Daarna heb ik de rechte zijde van de achterwand dicht gezet.
Stukje verder by
Romar Keijser, on Flickr
En niet veel later vond ook het dak zijn weg naar de nieuwe cabine.
Dakje er op by
Romar Keijser, on Flickr
Nu is het tijd om de voorruit er in te maken. Maar hoe ga ik dat eens doen? Heb hier even over nagedacht en toen aan de gang gegaan.
Alleen was de eerste poging mislukt, dus moest er wat anders verzonnen worden. Wat ik er op bedacht heb kun je nu zien.
Voorraam in de maak by
Romar Keijser, on Flickr
Op de PC even een hulp vormpje getekend van het raam zoals het moet worden. Daarna met een boortje 4 gaatjes geboord, een op elke hoek.
Daarna was het een kwestie van 'verbind de puntjes voor gevorderden'.
Bijna klaar om geplaatst te worden by
Romar Keijser, on Flickr
Met een vijltje heb ik het raam nog even na gelopen en vervolgens was hij klaar om op de cabine gelijmd te worden.
Na droging even schuren by
Romar Keijser, on Flickr
Dit is hoe de cabine er momenteel bij staat, de plamuur mag mooi even drogen tot morgen middag. Als de plamuur droog is wil ik de rest van de vorm van de cabine er weer in terug schuren. Waarschijnlijk is er daarna nog een keer wat plamuur nodig om het model echt strak te krijgen. Als dat gebeurd is kan ik de cabine verder detaileren voor zo ver dit mogelijk is in dit stadium van de bouw.
Dit is het chassis zoals kibri het gemaakt heeft, dit zal flink aangepast moeten worden wil het op een echte LTM 1030 gaan lijken.
Ik kies er dan ook voor om er de zaag in te zetten en een groot deel zelf te gaan bouwen uit styreen.
Chassis volgens kibri by
Romar Keijser, on Flickr
Na een ontmoeting met de zaag ziet het chassis er zo uit. Het middelste deel, boven aan op de foto, ga ik niet gebruiken. Hier zal ik alleen de draaikrans nog even van uit snijden en hergebruiken op me styreen knutselwerkje. De stempelbehuizing wordt daar later ook weer aan bevestigd. Alleen wel hoger dan dat ze bij kibri zaten. Dus de stempels moeten ook aangepast worden hier voor. Net als bij de LTM 1070.
Chassis na ontmoeting met zaag by
Romar Keijser, on Flickr
Dit is het even voor nu, jullie zijn nu weer helemaal bij met dit project.
Niet dat ik al lang bezig ben, sinds gister avond begonnen, maar toch.
Wie weet tot een volgende update.
Mvg,
Romar