proefabonnement modelspoor en spoorwegentijdschrift Railhobby

Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Liebherr LTM 1030/2 in 1:87
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Liebherr LTM 1030/2 in 1:87  (gelezen 16920 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Gepost op: 22 December 2014, 21:02:10 »

het is, voor de verandering, maar weer eens tijd om een kraantje te bouwen.  Grin Grin

Nu ik reeds een 3 asser, in de vorm van een LTM 1045, en een 4 asser, in de vorm van een LTM 1070, heb staan, leek het me nu wel leuk om de serie aan het begin compleet te maken. Het is dus tijd voor een kraantje met 2 assen. Ik heb gekozen voor de LTM 1030 2.1.

Dit is een 30 tons kraan met een afwijkende onderwagen cabine in vergelijking tot de eerder gebouwde modellen. En de bovenwagen cabine is van een ouder type dan de vorige kranen. Als basis ga ik twee bouwdozen van kibri gebruiken. Nummers 13024 en 13001.


Kibri 13024 by Romar Keijser, on Flickr


Kibri 13001 by Romar Keijser, on Flickr

De meeste onderdelen zullen waarschijnlijk wel zelf gebouwd gaan worden, maar daarna zullen de meeste onderdelen uit bouwdoos 13024 gaan komen.
Uit bouwdoos 13001 ga ik alleen de bovenwagen cabine gebruiken. De onderwagen cabine voor de 1030 ga ik zelf bouwen aangezien er geen passen model voor te verkrijgen is. De boven- en onderwagen cabine die van de 1030 kit overblijven wil ik weer gebruiken om de kraan uit bouwdoos 13001 te verbouwen tot een LTM 1130. Maar dat komt volgend jaar of zo wel een keer. Denk ik.

Ooit ben ik eens op de werf van Van der Tol in Utrecht langs geweest en heb hier enige detail foto's gemaakt van een LTM 1030.
Die foto's komen nu mooi van pas. Ook heb ik van de website van Liebherr een PDF gedownload met enkele maten en tekeningen er in.
De tekening heb ik op de computer even verschaald zodat deze 1:87 is en ik die dus mooi kan gebruiken om me bouwwerken te controleren.


Chassis en tekening by Romar Keijser, on Flickr

Zoals te zien is komt het chassis van kibri aardig overeen met de werkelijkheid qua afstand van de stempelbehuizing.
Maar het chassis zal even goed verzaagd gaan worden om zo de onderwagen te kunnen opbouwen uit styreen.
Alleen dat komt een andere keer, ik wil nu eerst met de grootste uitdaging beginnen en dat is de cabine, deze ga ik geheel zelf bouwen uit styreen.


Zijkanten cabine by Romar Keijser, on Flickr

Aan de hand van de eerder getoonde tekening even een tekening gemaakt met snijlijnen. Deze heb ik vervolgens afgedrukt en daarna op een plaatje styreen gelijmd.
Dit doe ik met houtlijm omdat deze niet goed hecht aan het styreen. Daardoor kun je na het snijden de lijm en het papier er weer makkelijk af pellen.


Raam uitgesneden by Romar Keijser, on Flickr

Met behulp van een scalpel en een stalen liniaal snij ik eerst het raam uit de zijkant, gewoon omdat het plaatje nu nog wat groter is en makkelijker te hanteren. Daarna kun je de zijkant in zijn geheel uitsnijden, of het overtollige materiaal er af snijden, net hoe je het bekijkt natuurlijk.


Zijkant uitgesneden by Romar Keijser, on Flickr

Nu kun je het papier er afpellen en aan de volgende zijkant beginnen.


Lijmen by Romar Keijser, on Flickr

Als je de twee zijkanten hebt kun je beginnen met het opbouwen van de cabine. Ik begin met het lijmen van het schuine deel van de cabine.
Door me stalen liniaal in me verstekbak te leggen krijg ik twee vlakke kanten die haaks op elkaar staan. Uiteraard eerst even gecheckt met de geodriehoek om er echt zeker van te zijn. Daarna kun je met de lijm naar keuze de delen verlijmen. Ik gebruik hier zelf Bison ontvetter voor. Dit smelt het styreen mooi aan elkaar vast.


Bison ontvetter als lijm by Romar Keijser, on Flickr

Als de lijm droog is kun je dit herhalen door de andere zijkant er ook aan te lijmen. Daarna heb ik de rechte zijde van de achterwand dicht gezet.


Stukje verder by Romar Keijser, on Flickr

En niet veel later vond ook het dak zijn weg naar de nieuwe cabine.


Dakje er op by Romar Keijser, on Flickr

Nu is het tijd om de voorruit er in te maken. Maar hoe ga ik dat eens doen? Heb hier even over nagedacht en toen aan de gang gegaan.
Alleen was de eerste poging mislukt, dus moest er wat anders verzonnen worden. Wat ik er op bedacht heb kun je nu zien.


Voorraam in de maak by Romar Keijser, on Flickr

Op de PC even een hulp vormpje getekend van het raam zoals het moet worden. Daarna met een boortje 4 gaatjes geboord, een op elke hoek.
Daarna was het een kwestie van 'verbind de puntjes voor gevorderden'.


Bijna klaar om geplaatst te worden by Romar Keijser, on Flickr

Met een vijltje heb ik het raam nog even na gelopen en vervolgens was hij klaar om op de cabine gelijmd te worden.


Na droging even schuren by Romar Keijser, on Flickr

Dit is hoe de cabine er momenteel bij staat, de plamuur mag mooi even drogen tot morgen middag. Als de plamuur droog is wil ik de rest van de vorm van de cabine er weer in terug schuren. Waarschijnlijk is er daarna nog een keer wat plamuur nodig om het model echt strak te krijgen. Als dat gebeurd is kan ik de cabine verder detaileren voor zo ver dit mogelijk is in dit stadium van de bouw.

Dit is het chassis zoals kibri het gemaakt heeft, dit zal flink aangepast moeten worden wil het op een echte LTM 1030 gaan lijken.
Ik kies er dan ook voor om er de zaag in te zetten en een groot deel zelf te gaan bouwen uit styreen.


Chassis volgens kibri by Romar Keijser, on Flickr

Na een ontmoeting met de zaag ziet het chassis er zo uit. Het middelste deel, boven aan op de foto, ga ik niet gebruiken. Hier zal ik alleen de draaikrans nog even van uit snijden en hergebruiken op me styreen knutselwerkje. De stempelbehuizing wordt daar later ook weer aan bevestigd. Alleen wel hoger dan dat ze bij kibri zaten. Dus de stempels moeten ook aangepast worden hier voor. Net als bij de LTM 1070.


Chassis na ontmoeting met zaag by Romar Keijser, on Flickr


Dit is het even voor nu, jullie zijn nu weer helemaal bij met dit project.
Niet dat ik al lang bezig ben, sinds gister avond begonnen, maar toch.

Wie weet tot een volgende update.


Mvg,


Romar
« Laatste verandering: 23 Maart 2015, 20:27:39 door Romar » Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4088


202*


« Antwoord #1 Gepost op: 22 December 2014, 22:03:53 »

Dit wordt weer een kranig draadje....  Cool

Ambitieus plan, maar gezien de vorige resultaten, zal het wel goed komen.
Lekker bezig!   Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #2 Gepost op: 22 December 2014, 22:39:28 »

Het is weer eens wat anders dan de vele grote kranen die je bij de kranen liefhebbers voorbij ziet komen (op andere fora en evenementen).
En het maakt de serie straks weer wat completer.

Wil kijken hoe ver ik kan komen in het rijtje van 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 assige kranen haha.

2 asser ben ik nu mee bezig in de vorm van een LTM 1030
3 asser is er in de vorm van de LTM 1045 van Herpa
4 asser heb ik tijdje terug gebouwd in de vorm van een LTM 1070
5 asser wil ik gaan bouwen in de vorm van een LTM 1130 ook op basis van een kibri
6 asser gaat er komen op basis van een 6 assige Demag van Kibri, wordt ook aangepast. (een LTM 1300 of LTM 1350 zou leuk zijn, ooit)
7 asser Die zou ik graag als LTM 1400-7.1 zien, maar is niet verkrijgbaar dus moet bijna geheel zelfgebouwd worden...
8 asser heb ik liggen in de vorm van een LTM 1400 (oud model)
9 asser geen idee.... is een model van WSI maar dat is prut... dus ben daar ook aangewezen op zelfbouw.

De Liebherr LTM 1400-7.1 zou ik echt nog wel eens willen bouwen, de 9 assige LTM 1750-9.1 niet zo zeer, vind de 1400-7.1 mooierderder haha.

Maar eerst maar wat oefenen met de kleinere kraantjes haha
Gelogd
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 265



« Antwoord #3 Gepost op: 23 December 2014, 01:07:35 »

Zodan je pakt het gelijk goed aan, alle kranen van klein naar groot  Duim omhoog
Gelogd

Komt goed schatje!
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #4 Gepost op: 23 December 2014, 01:38:49 »

Ja, waarom niet he? Als kibri voor veel kranen een startset heeft? Beetje styreen om het af te maken. Grin
Gelogd
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #5 Gepost op: 23 December 2014, 14:31:40 »

Even voor 'de leken' op kraan gebied, dit is wat het moet worden.  Grin


Liebherr LTM 1030 van der TOL bv by Romar Keijser, on Flickr


Liebherr LTM 1030 van der TOL bv by Romar Keijser, on Flickr


Liebherr LTM 1030 van der TOL bv by Romar Keijser, on Flickr


Liebherr LTM 1030 van der TOL bv by Romar Keijser, on Flickr

Mvg,

Romar
Gelogd
orion
Full Member

Offline Offline

Berichten: 148


« Antwoord #6 Gepost op: 23 December 2014, 18:09:40 »

 Duim omhoog Duim omhoog ziet er goed uit.....
Gelogd

het kan allemaal veeeeeel vuiler..........
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 3205


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 23 December 2014, 18:14:08 »

Even voor 'de leken' op kraan gebied

Hier is zo'n leek.
Is het Kibri model eigenlijk fantasie of is dat net een andere subserie?

Huub
Gelogd
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #8 Gepost op: 23 December 2014, 18:51:42 »

Is de oude LTM 1030, en daar heeft kibri alleen de nieuwe cabines opgezet.
Voor de bovenwagen zou het kunnen, die heeft tegenwoordig wel de nieuwere cabine.

Maar deze onderwagen cabine heeft nooit op de LTM 1030-2.1 gezeten.

Romar
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 3205


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 23 December 2014, 19:50:06 »

Duidelijk, dank je.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7677


172*


« Antwoord #10 Gepost op: 23 December 2014, 22:32:06 »

Ben jij beroepshalve met kranen in de weer, Romar?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #11 Gepost op: 23 December 2014, 23:32:23 »

Nog niet Gert, dat gaat waarschijnlijk vanaf volgend jaar gebeuren. Smiley


Mvg,

Romar
Gelogd
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #12 Gepost op: 27 December 2014, 15:22:31 »

Zo, de kerst zit er weer op, dus tijd voor een update. Tussen de kerst etentjes e.d. door nog aardig door kunnen bouwen.


De cabine is in model geschuurd en lijkt er al aardig op zo.

Cabine in model geschuurd by Romar Keijser, on Flickr

Nu de cabine wel aardig klaar is, ben ik begonnen aan de bumper, dit is ook nog een leuk klusje.
Ik heb eerst op de computer een tekening gemaakt zodat ik die kan uitprinten en op het styreen kan lijmen.


Snijlijnen voor de bumper by Romar Keijser, on Flickr

Om vervolgens de bumper uit het styreen te snijden.


Bumper delen uitgesneden by Romar Keijser, on Flickr

Hier de bumper in ruwbouw op de cabine.


Ruwbouw van de bumper op de cabine by Romar Keijser, on Flickr

Het buigen ging niet helemaal zoals ik had gehoopt, dus moet ik het wat na bewerken met plamuur.


Bumper met plamuur afwerken by Romar Keijser, on Flickr


Inmiddels zitten ook de koplampen en knipperlichten in de bumper geplakt.


Staat wel leuk zo by Romar Keijser, on Flickr

Tussendoor ook af en toe eens checken hoe het met de maatvoering zit natuurlijk.


Maatvoering checken by Romar Keijser, on Flickr

De wielbasis bleek nog niet helemaal goed te zijn, dus het chassis even in tweeën gezaagd en weer aan elkaar gezet.


Wielbasis aangepast by Romar Keijser, on Flickr

Dat lijkt er al meer op.


Klopt zo wel aardig geloof ik by Romar Keijser, on Flickr

Begin gemaakt aan de rest van de onderwagen, dit plaatje styreen is de basis waar ik op/aan verder ga bouwen.


Begin van de opbouw by Romar Keijser, on Flickr

Zijkantjes uitgetekend, op styreen gelijmd, uitgesneden en op de basis gelijmd.


Zijkanten gesneden en gelijmd by Romar Keijser, on Flickr

In later stadium loop ik het nog even na om het nog iets strakker te krijgen.


Andere kant by Romar Keijser, on Flickr

En de achterkant, hier komt nog een plaatje styreen langs te zitten. Op dit plaatje komt vervolgens weer een stempelbehuizing te zitten.


Achterkant moet nog verder afgewerkt by Romar Keijser, on Flickr


Tot zover deze update, ik ga vandaag en morgen weer lekker verder bouwen dus zondagmiddag zal er waarschijnlijk wel weer wat nieuws te laten zien zijn.


Mvg,


Romar
Gelogd
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 826



« Antwoord #13 Gepost op: 27 December 2014, 16:40:52 »


Ziet er goed uit...........  Duim omhoog

Dit model wordt niet voorzien vand e nodige led verlichting Huh?

Jeffrey
Gelogd
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #14 Gepost op: 27 December 2014, 16:49:31 »

Nope geen verlichting.
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Liebherr LTM 1030/2 in 1:87
« vorige volgende »
Ga naar: