Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ommen, een stadje aan de Vecht.  (gelezen 30069 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Rienk
Newbie

Offline Offline

Berichten: 15


« Gepost op: 28 Februari 2016, 17:45:02 »

Hoi,

In dit topic zal de bouw van mijn A4 diorama voor Eurospoor 2016 te volgen zijn.

Dit jaar ga ik een stukje van het stadje Ommen nabouwen. Mijn vader is in Ommen geboren en getogen, dus ik was altijd al enigszins geïnteresseerd in de geschiedenis van Ommen. Helaas is Ommen nu niet erg mooi meer, door de modernisatie die eind jaren '60 begon, waardoor er heel veel mooie panden verloren zijn gegaan. Ook de grote weg die toen dwars door het centrum van Ommen is gelegd, heeft het oude karakter niet veel goeds gedaan. Vroeger was het wel een mooi stadje, vooral het stuk met de oude Vechtbrug en het stadhuis. Dit ga ik dan ook in model nabouwen. Het geheel zal gesitueerd worden eind jaren '20, begin jaren '30.
Onderstaande foto dient als voorbeeld voor het diorama.

1926 BS0103 by Rienk Timmerman, on Flickr

Bron: oudommen.nl

Het A4 ga ik horizontaal gebruiken. Aan de voorkant komt een stukje Vecht met een zeilschip. Daarachter komen het stadhuis (het gebouw rechts op de foto) en de garage ernaast. In het midden zal de brug komen, aan de rechterkant van het diorama komt nog een stukje van het winkelpand dat rechts lag van het stadhuis.

Op het stukje Vecht, moet natuurlijk wel een schip varen, dit was dan ook het eerste project dat nu af is. Het schip dat ik heb nagebouwd is het type 'Enterse zomp'. Dit schip werd in het plaatsje Enter onder andere speciaal gebouwd om op de Vecht te kunnen varen. Het schip lag maximaal 40 cm in het water, dit was handig omdat de Vecht vaak slecht bevaarbaar was.

Aan de hand van onderstaande tekeningen en maten heb ik het schip gebouwd.zomp by Rienk Timmerman, on Flickr

Daarnaast natuurlijk heel veel foto's bekeken voor de details en later voor het schilderwerk.

Het grote voorbeeld :

2016-02-28 (7) by Rienk Timmerman, on Flickr

IMG_0513 by Rienk Timmerman, on Flickr

Hierbij een aantal foto's van het eindresultaat, in een volgende update zal ik laten zien hoe ik het schip van styreen heb gebouwd en welke technieken ik heb toegepast.
De zeilen van het schip worden net weer gehesen, nadat deze, bij het doorvaren van de brug, waren gezakt.
IMG_0520 by Rienk Timmerman, on Flickr




IMG_0495 by Rienk Timmerman, on Flickr

IMG_0483 by Rienk Timmerman, on Flickr

Groeten,
Rienk


« Laatste verandering: 28 Februari 2016, 22:40:48 door Rienk » Gelogd
p-kokkie
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 251



« Antwoord #1 Gepost op: 28 Februari 2016, 17:49:30 »

Hoi Rienk.

Geweldig thema! Met jouw modelbouwkwaliteiten zul je weer hoge ogen gooien!

Gr. Pascal
Gelogd

"Der germanische Geist, ist der Geist der Freiheit"
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #2 Gepost op: 29 Februari 2016, 17:23:07 »

Ziet er weer mooi uit Rienk...... Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 930



« Antwoord #3 Gepost op: 29 Februari 2016, 19:16:19 »

hee rienk

ziet er weer mooi uit

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
orion
Full Member

Offline Offline

Berichten: 150


« Antwoord #4 Gepost op: 1 Maart 2016, 11:07:49 »

Bootjes  Sad  ik hou niet van bootjes.... Tongue
Gelogd

het kan allemaal veeeeeel vuiler..........
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2016Topic: Ommen, een stadje aan de Vecht.
« vorige volgende »
Ga naar: