Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Boodschappen in Bad Eversberg  (gelezen 56156 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Gepost op: 22 Augustus 2017, 21:41:11 »

Het diorama wad ik ga maken is een onderdeel van mijn modelbaan in opbouw. Het tijdperk van de modelbaan is einde epoche 2, begin epoche 3. De periode van 1920/ 1926. De modelbaan geeft een badplaatsje in Baden- Württemberg weer. Het A 4 tje ligt voor het station. Dit wordt een levendig plein, met grote bomen. Tegenover het station liggen een aantal winkelpandjes, waar bewoners en reizigers hun boodschappen halen. Het wordt een pleintje in een gewoon stadje. Geen brandweer of oorlog, gewoon het dagelijks leven in alle rust. Het wordt allemaal iets geromantiseerd. Mijn modelbaan is immers mijn wereld, waarin andere een kijkje mogen nemen.

Ik begin op een plaatje hard karton. Hierop teken ik de straten met een HB potlood.

Op deze wijze kan ik de vormgeving zelf in de hand houden. Het is volgens mij een vrij eenvoudige wijze een straatje te krijgen wat realistisch overkomt...
Omdat ik de eerste keer mee doe heb ik geen idee wat mij te wachten staat. De winkeltjes zijn van Faller, welke ik wel aangepast heb naar het thema van mijn baan. Hier komen natuurgetrouwe interieurtjes in.
Over de modelbaan open ik ergens anders nog een topic.
Gelogd
p-kokkie
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 251



« Antwoord #1 Gepost op: 28 Augustus 2017, 20:47:04 »

Wat een leuk onderwerp!

En een goed idee om je diorama straks in te passen op je modelbaan.

Ik zie het graag in november!

Gr. Pascal
Gelogd

"Der germanische Geist, ist der Geist der Freiheit"
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #2 Gepost op: 28 September 2017, 17:02:48 »

Inmiddels is de vormgeving van het pleintje behoorlijk opgeschoten. De plantsoenendienst is langs gekomen, en heeft rozenhaagjes geplant. Verder is er vergunning afgegeven voor een bloemenstal. Hier doet men volgens zeggen goede zaken. Veel mensen die onderweg zijn, halen hier nog even een bloemetje. De eerste leverantie van meel is inmiddels gedaan door de molenaar,
 die nu weer met paard en wagen vertrekt.



De bloemenkeest is van Artitec, de mooie fontein is van Nscale models.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 28 September 2017, 17:04:48 »

Leuk! Ook jouw diorama kom ik op Eurospoor bekijken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
iepjak
Newbie

Offline Offline

Berichten: 36


« Antwoord #4 Gepost op: 29 September 2017, 18:36:18 »

Hallo Evert,
Wat een fraaie uitbeelding van het tijdperk II .
Weer een bewonderaar erbij, zeker Baden Wurtt. spreekt me aan.
Het geheel gaat nog iets omhoog  voor de zwarte omlijsting op de wedstrijdtafel.?
Knap van Noordwaarts om op de seconde al na 2 min.  te reageren.
Ga Dio op Eurospoor bewonderen.

Grtz. Iepjak.
Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #5 Gepost op: 29 September 2017, 22:51:20 »

Ja, ik ga er nog een houten onderbouw bij maken. Dat is wel nodig, om alle bedrading van de verlichting, die nog moet komen, goed weg te werken. Inmiddels zijn de huizen met de juiste naamborden voorzien, en ga ik een begin maken met de interieurtjes. Ik ben nog op een lading markiezen, tonnetstoeltjes en rekken voor de groenteboer aan het wachten. Wanneer die binnen zijn, ga ik weer verder met bouwen. Misschien dat ik nog een t- fordje bestel...
Gelogd
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 930



« Antwoord #6 Gepost op: 30 September 2017, 09:32:31 »

hoi evert

dat is mooi gemaakt

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #7 Gepost op: 3 Oktober 2017, 09:08:57 »

Inmiddels stroomt er het beroemde Badische thermaalwater door de fontein op het pleintje. ( het is wel een heel geknoei om het goed voor elkaar te krijgen, maar, het lijkt nu wel echt water wat in de fontein stroomt).

Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #8 Gepost op: 5 Oktober 2017, 11:41:38 »

Ik kan niet wachten.... nog een kleine maand voor de A4 Diorama wedstrijd op EUROSPOOR 2017

Jeffrey
Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #9 Gepost op: 5 Oktober 2017, 23:19:24 »

Voor de wedstrijd inmiddels de mail gekregen van Jeffrey, over hoe ik het diorama geplaatst wil hebben. Ik denk dat ik de rechterhoek naar voren zet. Zo krijg je een kijk in de bloemenkiosk, en kijk je op het terras van Bäckerei- konditorei Hoffmann. Hier komen de Tonnet stoeltjes die ik besteld heb. Misschien nog een boom planten of een luifel maken voor de gasten, zodat ze niet in de brandende zon zitten. De weg achter de huizen loopt inmiddels omhoog. Aan de muur langs de weg heeft de gemeente bloembakken gehangen met hangplanten. Op deze wijze wordt de saaie muur toch aangekleed. Overigens heel tevreden over het steentjespapier van Faller, wat hier een heel realistische weergave geeft. De schoorsteentjes geverfd en vies gemaakt.



Ik heb mijn zwarte lap weer gevonden zodat ik het tafereeltje zonder teveel storende achtergrond kan fotograferen. De zwarte 'snijranden' onopvallend gemaakt met zwart strooisel. Al met al begin ik aardig tevreden te worden. Nog een maand om lantaarnpalen te plaatsen, interieurtjes en binnenverlichting te maken, en natuurlijk het 'kistje' waarop het geheel gepresenteerd gaat worden.
Nog een close up- van de Konditorei:



En nog een keer het pleintje met de fontein...



Nog een hoop te doen. Er komt misschien nog een krantenkiosk, een vrachtwagentje en interieurmeubeltjes.
Gelogd
Boekie
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 72


« Antwoord #10 Gepost op: 6 Oktober 2017, 08:35:43 »

Ziet er erg mooi uit!

Boekie
Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #11 Gepost op: 7 Oktober 2017, 22:22:53 »

Altijd gezellig wanneer het plein voor de winkels eigen gemaakt wordt door de inwoners van de stad. vooral als het kinderen zijn. Schoffies proberen hun leren knetter uit, en de meiden spelen hun spelletjes bij het water van de fontein. Gezellig... volk in de stad! De groenteboer wilde niet langer op zijn interieur wachten, en is alvast begonnen voor zijn winkel.

Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #12 Gepost op: 10 Oktober 2017, 23:49:55 »

Een zijde van het diorama wat op de beurs niet te zien zal zijn is de straat achter de winkeltjes. Ondanks dat wordt deze kant toch zo mooi mogelijk afgewerkt. Met oude verkiezingsposters, reclame, een weelderig groeiende klimop en een vuile gevel.





Overigens heb ik het diorama nu wel gedateerd, omdat Hindenburg zich in 1925 kandidaat stelde als president van de Weimar Republiek.
« Laatste verandering: 11 Oktober 2017, 00:00:35 door Evert N spoor » Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #13 Gepost op: 22 Oktober 2017, 23:07:35 »

Het hoofdstuk interieurbouw is begonnen. De bakkerij/ Konditorei is als eerste aan de beurt.
Luxe taarten staan in de etalage, en in een hoekje aan het raam kan je bij Hoffmann van al dat lekkers smullen. Maar hoe maak je zoiets?
Ook dit gaat weer modulair. Verdieping voor verdieping. Op de winkel komt dadelijk nog een woonlaag. Deze plak ik dan weer op de winkellaag. Als verlichting worden er led verlichtingsstrips van 5 cm gebruikt, met drie led lampjes. Deze kan ik gewoon aan het plafond plakken. Hierop komt nog een woonlaag. Het huisje schuif ik er dan als een huls overheen.
De winkelmodule is bijna klaar. Nog een kassa en een vitrine op de toonbank.

DE losse module:


Wanneer hij ingepast is:


Wanneer het huisje dan weer in het A4 tje ingepast is:


Nog twee winkels en een woonlaag of zes te gaan...
Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #14 Gepost op: 25 Oktober 2017, 21:21:38 »

Zo... twee huizen voorzien van een interieur. En voor de oplettende kijker is er ook nog wel wat leuks te zien. Het grote zit hem in het detail bij mij, dus ik hoop dat jullie van alle details zullen genieten op Eurospoor...



Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2017Topic: Boodschappen in Bad Eversberg
« vorige volgende »
Ga naar: