Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cardington  (gelezen 32853 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Gepost op: 16 Oktober 2017, 13:13:40 »

Hallo allemaal,

Voor mijn A4 diorama inzending van dit jaar heb ik als onderwerp gekozen de Engelse luchtschepen in de jaren 1924-1930.
Een ‘bouwdraadje’ zit er niet in (daarvoor wijzig ik te veel :-)  maar hierbij wat ‘diorama’ achtergrond alsmede een stukje Engelse geschiedenis.

Geschiedenis:
In 1924 besloot de Engelse regering om twee grote luchtschepen (zeppelins) te bouwen, de R100 en R101.
Deze twee luchtschepen moesten een “snelle lijndienst” gaan vormen tussen Engeland, Canada, India en Zuid-Afrika.
Zomer 1930 was de R100 klaar om (met succes) naar Canada te vliegen (varen).
De bouw van de R101 zat echter tegen, maar in oktober 1930 vertrok het luchtschip uiteindelijk (bij zeer slecht weer) van Cardington Airfield naar Ismailia (Egypte), met als eind bestemming Karachi (India).
Het liep echter anders af, want na een korte vlucht stortte het luchtschip neer in Frankrijk, bij Beauvais, ten noorden van Parijs.
Slechts 6 van de 54 inzittenden overleefden de ‘crash’.
Deze ramp betekende het einde van de ’Airships’ in Engeland. De R100 werd gesloopt.

In Cardington (Bedfordshire) staan nog steeds de twee reusachtige hangars (250 x 80 x 50m ! ) in het Engelse landschap.
Ze worden nu o.a. gebruikt als filmstudio (scenes Star Wars, Batman etc.)

Diorama:
Waren mijn vorige diorama edities nog schaal 1:450, dit jaar heb ik gekozen voor….1:700.
Een groot onderwerp vereist nu eenmaal een kleine schaal als het op een A4-tje moet.
Het diorama bestaat uit papieren modellen van de “Airships” R100 en R101,  de Cardington Airship shed (hangar) en de Airship Mooring Mast (aanlanding mast).
De R100 heb ik geplaatst in de hangar, hij werd echter gebouwd in Howden (Yorkshire).

De R101 werd gebouwd in Cardington en hangt in het diorama ‘zwevend’ aan de ‘aanlanding mast’.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een dun messing buisje in zowel de mast (verankert in de grondplaat) als binnenin het R101 model. 
Deze twee buisjes worden onderling met elkaar verbonden dmv een ijzerdraadje.
Een vliegtuigje (brass/resin) uit de jaren 30 (Fairey Swordfish) geeft de verhoudingen weer met de luchtschepen.
Hetzelfde geldt voor de voertuigen (resin kits), aangevuld met figuren op schaal 1:700 (Eduard)

Hieronder een kleine collage van de gebruikte materialen en toepassingen.
Succes met de voorbereiding van de A4 diorama presentatie.

groeten Paul


Gelogd
p-kokkie
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 251



« Antwoord #1 Gepost op: 16 Oktober 2017, 15:08:16 »

Eén woord... gaaf!

Heel benieuwd hoe zich dat gaat verhouden op een A4tje. Ik ben in ieder geval super nieuwsgierig.

Tot snel op Eurospoor.

Gr. Pascal
Gelogd

"Der germanische Geist, ist der Geist der Freiheit"
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Oktober 2017, 15:52:59 »

Schaal 1:700, dan moet ik iets niet vergeten...    Wink
Ik ben benieuwd !

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 16 Oktober 2017, 16:52:21 »

Schaal 1:700, dan moet ik iets niet vergeten...    Wink
Ik ben benieuwd !

groet, Huub

Hé, die was ik kwijt! Waar heb je 'm gevonden>.  Cool

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Boekie
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 72


« Antwoord #4 Gepost op: 17 Oktober 2017, 08:22:47 »

leuk! ik ben ook erg benieuwd.
Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #5 Gepost op: 22 Oktober 2017, 23:09:31 »

Mooi onderwerp. Zal het zeker komen bewonderen! Leuk dat je ook de hele geschiedenis induikt. Dat doe ik ook met veel plezier...
Gelogd
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #6 Gepost op: 25 Oktober 2017, 12:08:15 »

Ben inderdaad tijdens de bouw van het Cardington diorama in de geschiedenis gedoken van de luchtschepen.
Ik heb zelfs een boek aangeschaft over de bouw van de R101, waarin de problemen beschreven zijn van wat uiteindelijk leidde tot de ramp in Frankrijk. ('The Millionth Chance' door James Leasor)
En voor de (rock) muziek liefhebbers onder ons, er zijn ook nummers geschreven over deze periode, bv door Iron Maiden, het nummer Empire of the Clouds.
Kijk maar eens op Google, onder Cardington lifesigns, een andere rockband met verwijzingen naar deze geschiedenis.
Misschien kunnen we het volgend jaar de A4 Diorama's voorzien van muziek ....... Duim omhoog

Groeten Paul
Gelogd
p-kokkie
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 251



« Antwoord #7 Gepost op: 3 November 2017, 21:07:23 »

Hoi Paul.

Prachtig diorama! En wat een detaillering in die schaal!! Vandaag live bekeken op Eurospoor.

Gr. Pascal
Gelogd

"Der germanische Geist, ist der Geist der Freiheit"
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2017Topic: Cardington
« vorige volgende »
Ga naar: