Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Railway Food Market  (gelezen 23100 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Gepost op: 5 April 2020, 15:13:36 »

Het is een beetje stil op het A4 diorama forum, vandaar dat ik een bouwdraadje start over mijn ‘2020’ diorama.
Nu alle evenementen zijn afgelast mogen we toch hopen dat de A4 diorama wedstrijd later dit jaar door gaat.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat de diorama inzending van dit jaar al voor het grootste gedeelte klaar is, vandaar eerst een terugblik van de bouw.
De titel van de diorama is ‘Railway Food Market’ en het is een verwijzing naar de krottenwijken (slums) langs de spoorlijn waar mensen in zeer primitieve omstandigheden leven en die langs (en soms op) het spoor hun koopwaar aanbieden.

De start van de diorama:
Na eerst foto’s te hebben bekeken over dit onderwerp heb ik schetsen gemaakt van de bouwwerken langs het spoor. Wat opvalt zijn de gebruikte materialen, kleuren, trappen, schotelantennes, wasgoed en mensen die groente en fruit hebben uitgestald.
Vervolgens een voorlopige indeling gemaakt op een A4 plankje, het moet allemaal wel passen.
Allereerst een groot woonblok gepland met daarnaast een iets kleinere, zodat er een steeg ontstaat.
Ervoor komt de rails te liggen en tenslotte een iets lager woonblok zodat de zichtlijnen behouden blijven.
Zie foto voor de eerste impressie.



Het vervolg gaat over de gebruikte materialen.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 5 April 2020, 16:50:54 »

Interessante keuze, ik ben heel benieuwd.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #2 Gepost op: 7 April 2020, 17:40:32 »

Hey leuk.
Ern origineel onderwerp,
Succes
Gr
Dick
Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #3 Gepost op: 12 April 2020, 15:12:16 »

Nu er schetsen van de diorama zijn gemaakt kunnen we beginnen met de bouw.

De gebouwen:
De gebouwen zijn gemaakt van stevig dun karton. De wanden en vloeren zijn eerst uitgetekend en op maat gemaakt. Daarna het karton op een paar plaatsen ingesneden en in elkaar geschoven. De contouren van het eerste woonblok worden nu zichtbaar.
Het casco gebouw vervolgens zwart geschilderd.

Bij gebouwen wordt veelal gebruik gemaakt van golfplaten. Hiervoor heb ik als ‘basis materiaal’ een (frisdrank) blikje gebruikt. Met een speciale roller heb ik het blik voorzien van “golf ribbels”. Voor de wanden blijkt dat geen succes te zijn, het is moeilijk om er luiken en kleine  openingen in te maken zonder het ‘golf’ effect te verstoren. Maar prima te gebruiken voor de dakbeplating.
Voor de wanden vond ik na lang zoeken de oplossing door gebruik te maken van dun golfkarton dat je aantreft aan de binnenkant van speculaas verpakking. Eerst iets verstevigen en daarna is het goed te bewerken, op kleur te brengen en te voorzien van uitsparingen voor luiken, deuren, openingen en trappen.
De verkregen golfplaten worden nu verticaal aangebracht in de gevels van het gebouw.
Horizontaal heb ik de golfplaten gebruikt als rolluik bij ruimtes op de begane grond.
Daar bevinden zich vaak kleine ‘winkels’ dan wel werkruimtes.

De spoorrails:
De spoorrails is gemaakt van standaard Mårklin baanstukken, waarvan ik de bedding heb verwijderd.
De spoorstaven rusten op ‘nieuwe’ houten bielzen die gemaakt zijn van saté stokjes.
De spoorwijdte heb ik vergroot naar 1676mm (en op schaal natuurlijk) om wat meer recht te doen aan de lokale situatie.
Tenslotte heb ik de rails (bielzen) in klei gedrukt zodat het wat meer ‘diepte’ krijgt als de ondergrond later bewerkt wordt.

De volgende keer iets over de lokale elektrische tijd voorziening en de schotel antennes op de daken.

gr.Paul

Gelogd
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #4 Gepost op: 16 April 2020, 10:15:07 »

Het diorama is voorzien van een centrale 'elektrische tijd' paal, vanwaar de kabels naar de diverse gebouwen lopen. Een paar oude ‘computer’ stekkertjes geven de ‘distributie‘ weer.

Voor de schotelantennes zijn sier spijkers (stoffeer nagels) gebruikt. Na ze voorzien te hebben van ‘bedrading’, ‘antenne’ en ‘voet' zijn ze grijs geschilderd. Daarna is er een minuscuul kleine decal aangebracht om het ‘fabrikaat’ aan te geven. Hoe ver kan je gaan……

In het woonblok zijn de gevels aangebracht en trappen geïnstalleerd. De eerste was hangt al te drogen.

gr. Paul

Gelogd
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #5 Gepost op: 21 April 2020, 16:41:49 »

Hierbij een foto van de “achterzijde’ van de diorama. We zien de steeg tussen de twee woonblokken in en er wordt gewerkt aan een balkon hek.
Nu de woonblokken staan en de rails ligt, kunnen we eindelijk de markt op ........

gr.Paul

Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #6 Gepost op: 22 April 2020, 10:54:19 »

Wauw ziet er goed uit Paul.... Duim omhoog en je gaat als een speer.

Jeffrey
« Laatste verandering: 27 April 2020, 09:04:52 door Jefftrack » Gelogd
p-kokkie
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 251



« Antwoord #7 Gepost op: 27 April 2020, 08:42:09 »

Heel sfeervol Paul!

Groet, Pascal
Gelogd

"Der germanische Geist, ist der Geist der Freiheit"
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #8 Gepost op: 2 Mei 2020, 11:57:37 »

We zijn op de markt aangekomen.

Kleurig strooimateriaal zoals grassen, vlokken, maar ook kraaltjes etc zijn gebruikt om een collage te verkrijgen van de aangeboden voedsel producten.

En dan de mensen zelf. Om te beginnen zijn er onbeschilderde H0 figuren voor gebruikt. De figuren zijn vrij westers gekleed, wat voor de mannen geen probleem is in deze setting.
De vrouwelijke figuren krijgen echter een meer oosterse kleding.
Wordt het een sari met een pallu over de schouder of gaan we voor een kleurige salwar kameez.
Volgende keer een kijkje in het atelier.

Tenslotte een detail foto van 4 mannen die het populaire bordspel Carrom spelen.
Het speelbord is 74x74 cm en de bedoeling is om 19 carrom stenen in de ‘hoekgaten’ te schieten.
(voor details zie wiki)

gr.Paul


Gelogd
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #9 Gepost op: 18 Mei 2020, 13:14:56 »

Zoals beloofd hierbij een kijkje in het atelier.
De gebruikte ‘stoffen’ zijn gemaakt van glanzend papier uit een tijdschrift.
Gezien de schaal waar we op werken ben ik voor de maatvoering uitgegaan van ‘extra extra small’ - XXS.
Deze A-vier collectie is exclusief, nabestellingen zijn niet mogelijk.

groeten Paul



Gelogd
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #10 Gepost op: 31 Mei 2020, 16:52:23 »

Tenslotte nog een paar diorama details.
Het is nog maar de vraag of de ‘food market’ dit jaar doorgaat maar we zijn er in ieder geval klaar voor.
Ondertussen beginnen we weer met een nieuw project.

groeten Paul

Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 31 Mei 2020, 19:07:08 »

Lekker sfeertje, mooi om te zien  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2021Topic: Railway Food Market
« vorige volgende »
Ga naar: