Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Betonfabriek in N-spoor  (gelezen 32776 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Gepost op: 22 Februari 2014, 20:22:38 »

Leuke uitdaging om iets 'in het klein' te bouwen. En dan bedoel ik niet de schaal, want ik heb een modelbaan in schaal N. Alleen is die 410 * 120 cm.

Mijn thema wordt een betonfabriek met een spoortje, een rivier en een kruisend spoor op een spoorbrug.

Op de foto een impressie van de bodemplaat. Er komen nog pootjes onder voor de goede hoogte.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #1 Gepost op: 23 Februari 2014, 17:43:05 »

Zoals goed op de foto te zien is, heb ik de ondergrond uit piepschuim gemaakt. Daarmee maak ik de hoogteverschillen in het diorama.
Waar de betonfabriek komt te staan, heb ik een laagje kurk van 3 mm gelegd.
Er voor ga ik het spoortje aanleggen.
Helemaal vooraan, op het deel dat nu nog donker is, komt een riviertje te lopen.

Het kruisende spoor komt helemaal links.
Gelogd
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 854



« Antwoord #2 Gepost op: 23 Februari 2014, 19:55:39 »

Ziet er al strak uit en een mooi plan, ik ben benieuwd hoe het gaat worden.

Jeffrey
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #3 Gepost op: 8 Maart 2014, 20:40:44 »

De betonfabriek is inmiddels gebouwd. Ik heb een deel van de sponningen groen geschilderd, de schoorstenen een beetje vervuild, maar daar ga ik nog meer aan doen, en wat railingen zilver geschilderd.
.

Op de bodemplaat heb ik ook een laag gips aangebracht, waardoor de loop van het riviertje een beetje zichtbaar begint te worden. Achteraan heb ik een betonauto geplaatst. Het is een model van Wiking dat ik een rode kleur heb gegeven en de banden en grill heb geverfd.
Gelogd
p-kokkie
Full Member

Offline Offline

Berichten: 152



« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2014, 16:39:37 »

Ja ho eens even!  Wink Wink

Zo makkelijk ga je er niet van afkomen, graag even een stap voor stap bouwbeschrijving met foto's van dat fabriekje! Of had je hem zo kant en klaar al staan?

Ziet er goed uit Duim omhoog Duim omhoog

Groet,

Pascal
Gelogd

Heeft u geen probleem, dan maken wij er een!
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #5 Gepost op: 10 Maart 2014, 18:51:00 »

Pascal, helaas.... Ik heb tijdens de bouw geen foto's gemaakt. En ik heb de fabriek inderdaad in de afgelopen weken gebouwd.
Het is een model van Vollmer, catalogusnummer 7900B, dat ik volgens de bouwtekening heb gebouwd. Als je geïnteresseerd bent, er staat er een op Ebay te koop.
En als je het op prijs stelt, wil ik best nog een korte beschrijving maken van hoe ik de fabriek heb gebouwd en geschilderd.
Er komen op het lagere platte dak aan de achterkant nog een paar silo's te staan.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #6 Gepost op: 23 Maart 2014, 21:07:15 »

In de afgelopen week ben ik bezig geweest met de brugpijlers. Omdat dit de eerste keer is dat ik een brug in een diorama bouw, heb ik wel wat moeten puzzelen om de hoogte van het brugdek en de pijlers goed op elkaar af te stemmen.

Het dijklichaam en de brugpijler heb ik gebouwd rondom een kern van piepschuim. Er omheen heb ik muurplaten van Faller gelijmd. Die platen bestaan uit een laag schuim, waarop stenen zijn gedrukt. Op de hoeken heb ik de plaat verstek gesneden. Toch was de hoek niet helemaal passend en daarom heb ik een profiel op de hoek gelijmd.
Op de plaatsen waar de brug op de pijlers rust, heb ik een 'betonnen' (lees: styreen) plaatje gelijmd.

Op de eerste foto staan een bovenaanzicht van de pijler, waarop duidelijk te zien is dat de muurplaat van blauw schuim tegen het witte piepschuim is gelijmd. Aan de rechterkant de plaat waarop de brug komt te rusten en de profieltjes.


Op de tweede foto een schuin vooraanzicht, waarop de gehele constructie duidelijk is.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #7 Gepost op: 27 Maart 2014, 22:18:02 »

Om het diorama wat levendig te maken, wil ik er een aantal scenes op bouwen. Een ervan is een opslag voor grind, want dat is een belangrijk ingrediënt voor beton.

Die opslag ga ik helemaal zelf bouwen. De hoogte en diepte worden 15mm, dat is 2,40 meter in werkelijkheid. Zoals het een betonfabriek betaamt, wordt de opslag natuurlijk uit betonplaten opgebouwd.

Maar in model pakken we een plaatje styreen van 1 mm dik. In het echt is dat 16 cm, dus lekker stevig. Mag ook wel, want grind is zwaar. En voor een betonfabriek kan een beetje extra beton wel lijden.
Op het plaatje heb ik de buiten- en tussenwandjes met potlood getekend.

De dikke lijnen moeten volledig worden doorgesneden om de wanden los van elkaar te maken. De dunne lijnen stellen de voegen tussen de betonplaten voor. Die kras ik in met een bot hobbymes. Maar hiervoor kan je ook een punt van een nieuwe schroevendraaier of zo gebruiken. Vergeet niet de achterkant ook in te krassen, uiteraard op dezelfde afstanden, want zowel de binnen- als de buitenkant van de wandjes zijn zichtbaar.
Na het lossnijden eerst de snijvlakken even glad vijlen of schuren.
Daarna lijm ik de tussenwandjes met vloeibare lijm (ik vind die van Revell prettig werken) haaks op de achterwand. Even lekker laten drogen.
En dan met licht- tot middelgrijze matte verf (ook van Revell) een eerste laag aanbrengen. Wel dun doen met een fijn penseeltje, anders smeer je de voegen weer dicht. Spuiten geeft een nog wat strakker resultaat, maar voor beton vind ik dat niet zo nodig.
De verf is na een half uurtje droog genoeg om een tweede en even later nog een derde laag aan te brengen.
Als de grijze verf goed droog is, maak ik een heel sterk verdunde zwarte verf van 1 druppel matzwart en minstens twintig druppels water. Dat water voeg ik toe met een pipetje uit een leeg flesje neusdruppels. Met die sterk verdunde verf ga ik nog een of twee keer luchtig over het bouwwerk, waardoor de voegen wat donkerder en daardoor beter zichtbaar worden.
Het resultaat zie je hieronder.

Op de foto heb ik ook al een paar stukjes piepschuim in de opslag geplakt. Daarop wordt straks het grind gelijmd.
Daar ga ik in een volgende bijdrage verder op in.

Maar wordt een diorama nou erg levendig van zo'n grondopslag? Nou nee. Dus daar gaan we nog wat aan doen.
Gelogd
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 28 Maart 2014, 10:34:47 »

Dat ziet er al heel leuk uit  Duim omhoog Ben benieuwd naar het vervolg..........
Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 854



« Antwoord #9 Gepost op: 29 Maart 2014, 14:43:57 »

ben ik het helemaal mee eens...... Duim omhoog Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #10 Gepost op: 30 Maart 2014, 18:58:24 »

Ondertussen ben ik verder gegaan met het gipswerk aan het diorama. Nu de brugpijlers zijn geplaatst, kan ik het gips ook langs de pijlers aanbrengen.
Als het gips goed is uitgehard, minstens 24 uur, maar liefst langer, moet het nog wat nabewerkt worden. Als het alleen om vlak maken gaat, doe ik dat met schuurpapier.
Als er echt een laagje af moet, of de hoogteverschillen zijn wat groter, dan pak ik een oude rasp erbij. Soms moet je daarna nog even met schuurpapier aan de slag.
Het resultaat ziet er zo uit:


Gisteren heb ik beschreven hoe ik de grindbak heb gemaakt. Het laatste was het lijmen van een stukje piepschuim waar het grind op komt. Nou is dat piepschuim wel erg wit en als
het grind niet helemaal dekkend zou zijn, zie je dat er wel erg duidelijk doorheen. Daarom heb ik het piepschuim ook een likje grijze verf gegeven.

Let er wel op dat zowel de lijm als de verf geen oplosmiddel bevat. Anders lost het piepschuim op. Ik heb witte houtlijm gebruikt en acrylverf van Revell.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #11 Gepost op: 5 April 2014, 20:41:59 »

De gipslaag heb ik nu van een verflaag voorzien.
Voor de rivier heb ik verschillende bruintinten gebruikt. De donkerste onderaan en de lichtere steeds erboven, dat suggereert diepte in de rivier. En dan is een dikke laag water niet meer nodig om de rivier diep te laten lijken.
De directe omgeving van de fabriek heb ik grijs geverfd.
Het zijn allemaal acrylverven van Revell en Tamiya.


In principe zou de fabriek nu geplaatst kunnen worden. Maar dat stel ik nog even uit, want eerst wil ik de fabriek nog wat vervuilen. En bovendien gaat het afwerken van de rivier en de oever wat gemakkelijker als de fabriek niet in de weg staat.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #12 Gepost op: 6 April 2014, 20:40:07 »

Tja, een fabriek die beton produceert staat vast wel in een stoffige omgeving, dus die mooie witte fabriek van de eerdere foto is dan niet zo realistisch. Daarom ben ik aan het vervuilen gegaan.
Eerst heb ik een lichtbruin/grijze verf, Buff van Tamiya, flink verdund en daarmee een groot deel van het gebouw, zowel wanden als dak, een wash gegeven met en penseel.
Daarna heb ik het dak nog wat bruine, groene en gele accenten gegeven om mosvorming na te bootsen. Dat heb ik gedaan met poederverf van Artitec. Ik breng dat op met een fijn penseeltje in heel kleine hoeveelheden; na het opbrengen een beetje uitsmeren en het gebouw even op zijn kop houden om het overbodige poeder te verwijderen. Met dezelfde techniek, maar dan met zwarte poederverf, heb ik de schoorstenen wat vervuild. Het resultaat is op de foto's goed zichtbaar:


Een foto van de andere kant van de fabriek:


En nog een detailfoto:


De directie van de fabriek vindt dat het gebouw nu wel erg smerig is geworden. Daarom hebben ze een schildersbedrijf gevraagd om de buitenkant weer een beetje netjes te maken. Het deel van de muur rechts van het linkse raam hebben ze al onder handen genomen.
En nu we toch aan het vervuilen zijn, heb ik de grindopslag ook meteen maar beetgepakt. Hier heb ik en andere techniek gebruikt. Eerst heb ik matte transparante verf van Revell op een wandje gesmeerd en direct daarna in de nog natte verf wat zand (van Anita Decor) gestrooid en dat met een penseeltje wat verdeeld. En zo ook de andere wandjes. Ziet er wel knap uit, nietwaar?


Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #13 Gepost op: 6 April 2014, 20:59:43 »

En net bedenk ik dat ik me nog niet heb voorgesteld. Mijn naam is Hermes Verseveldt. Mijn nickname is dus Trainbuffn, waarin trainbuff het Amerikaanse woord voor treinengek is en de toevoeging n voor mijn favoriete schaal.
Ik doe ongeveer 40 jaar aan modelbouw met treinen. Daarvoor ben ik nog een paar jaar met militaire vliegtuigen en oorlogsschepen in de weer geweest. En ik heb ook wel de nodige modelauto's gebouwd in de schalen 1:43 tot 1:24.
Toen ik mij met treinen ging bezig houden kocht ik vooral modellen die ik mooi vond en dat was materieel uit Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Canada.
Op een gegeven moment begon mijn interesse in stoom te groeien en ben ik vooral stoomlocomotieven gaan kopen, vooral Duitse. Een aantal daarvan waren van de Deutsche Reichsbahn, het voorbeeld van tijdperk 2 in Duitsland. Toen ben ik mij gaan specialiseren in die periode in Duitsland en een groot deel van mijn materieel dat er niet in past, heb ik verkocht. Inmiddels heb ik een kleine 70 tractievoertuigen, ruim 110 personenrijtuigen en ruim 210 goederenwagens. Hoewel ik een vrij grote baan heb voor N-spoorbegrippen (4,10 bij 1,20 meter), kan ik al dat materieel natuurlijk net kwijt, dus moet ik vaak wisselen.
En vanwege mijn interesse in stoom ben ik een jaar of 10 geleden medewerker geworden bij de Stoom Stichting Nederland, zodat ik ook af en toe met echte stoomlocs mag 'spelen'.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #14 Gepost op: 19 April 2014, 20:52:36 »

De brug. Voor een kruisend spoor is een brug wel handig Wink.

Ik heb deze brug al een paar jaar geleden gebouwd, zo uit de doos, dus zonder schilderwerk en zo. Toen was de brug geheel blauw, behalve de voetpaden langs de brug.
Nu ziet 'ie er wel wat anders uit.


Hoe heb ik dat nu voor elkaar gekregen?

Eerst heb ik de gehele brug roestkleurig gespoten. Vervolgens heb ik op de plekken waar roest moest komen, een kloddertje Maskol van Humbrol gesmeerd. Dat is een rubberachtig smeersel, waar je overheen kunt schilderen, en dat je na het schilderen weer kunt verwijderen met een mesje of een pincet. Dan wordt de ondergrond (in mijn geval de roestkleur) weer zichtbaar.

Na het aanbrengen van de Maskol heb ik de brug blauwgrijs (van Revell) gespoten. En vervolgens de Maskol verwijderd.

Vervolgens heb ik de blauwgrijze verf een beetje lichter gemaakt met lichtgrijze verf, waarmee ik wat verbleekte plekken heb nagebootst.

En met Crackle Paint heb ik wat opbollende plekken gemaakt. Gewoon een beetje Crackle Paint opbrengen. Crackle Paint heeft de eigenschap dat die na het drogen een gebroken oppervlak heeft. Ik heb de transparante versie gebruikt en die heb ik na het drogen dus weer blauwgrijs aangetipt. Crackle Paint moet je niet te dun aanbrengen, want dan werkt het niet. Hoe dikker de verf, hoe groter de scheuren. Voor N-spoor heb je al gauw te dikke plekken naar mijn smaak.

Tot slot heb ik met pigmentverf (in poedervorm) van Artitec nog wat roestaccenten aangebracht, onder andere in de scheuren van de Crackle Paint. Dat doe ik met een fijn penseeltje (we werken ten slotte op N-schaal). Het penseeltje 'doop' ik in het poeder en dat breng ik over op het oppervlak dat roestig moet worden. Dan een beetje uitvegen. Ik heb hier de rode en de oranje roestverf gebruikt. Daarna even de brug op z'n kop houden, zodat het overtollige poeder eraf valt. Liefst boven het kuipje met verf.... We zijn zuinig, nietwaar?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumA4 Dioramawedstrijd2014Topic: Betonfabriek in N-spoor
« vorige volgende »
Ga naar: