Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2014Topic: H0llandsBouwwerk: Door Den Arbeid Aan Den Arbeid
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: H0llandsBouwwerk: Door Den Arbeid Aan Den Arbeid  (gelezen 179052 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Gepost op: 23 Maart 2014, 15:05:59 »

Hoi,

Ik ben Peter, alias H0llandsBouwwerk en ga meedoen met het maken van een A4-diorama.
Ik ben sinds vorig jaar november ook actief op Beneluxspoor en ik zie dat ook hier een aantal bekende namen van Beneluxspoor hier aanwezig zijn, leuk Duim omhoog

Voor de mensen die mij niet kennen, een korte cv.
Ik bezit geen treinen, dus ook geen baan, ik ben alleen een bouwer van Nederlandse gebouwen en objecten, van Handkar t/m station en van gashouder t/m fabriek en alles wat daar tussen zit.

Voor mij is het ook de eerste keer dat ik een diorama ga maken, dus weer een leuke uitdaging! Ik zal hier een bouwverslag doen van idee t/m het eindresultaat. Ik heb geen geheimen en ben ook niet bang dat ik iemand op een idee breng, dat zou juist alleen maar leuk zijn!

Het idee is: een diorama zonder trein, logisch, want die heb ik niet  Grin Ik ga een fabriek met kantoor maken die ergens in een kleine plaats heeft gestaan in de jaren 50-60. Met werkende mensen, mensen die naar het werk gaan en alles wat daarbij komt kijken, vandaar de titel Door Den Arbeid Aan Den Arbeid, ik hoor het mijn vader nog zeggen.....
Behalve de Preisertjes en een Opel Blitz, maak ik alles zelf. Ik hoop dat jullie het leuk gaan vinden, dus zie de reacties wel verschijnen.

Eerst een ruwe schets van de fabriek en kantoorgedeelte.


Er komt voor een gedeelte een betonnen schuttig op, dus even het een en ander op een A-viertje uitgezet met gelijk even de schaftwagen van de mensen, die buiten het fabrieksterrein ook aan het werk zijn, daarbij heb ik wel een idee hoe en waar ze aan het werk zijn. Eerst maar eens kijken of het allemaal wel kan wat ik wil.



Na alles te hebben bereknd of het allemaal past op een A4, (en dat gaat goed komen), ben ik begonnen met het gedeelt van het kantoor met daar aanvast een laadperron. Het kantoorgedeelte heeft 2 verdiepingen, waarbij de 1e verdieping verhoogd is ivm laadperron.
Ik maak de wanden uit 3 lagen en begin met de buitenmuur te snijden en maak daar ook de openingen in van de ramen en deuren.




Daarna snij ik de 2e laag, dat is de laag van de kozijnen, deze snij ik uit een plaat van 0,75 mm dik. En dan de 3e laag, dat is de laag met de ramen en hiervoor gebruik ik 0,5 mm styreenplaat.

Hieronder de 3 lagen bijelkaar. Ik heb dan ook al de kozijnen en ramen een kleurtje gegeven, zodat ik later mij niet in allerlei bochten moet wringen  om de ramen en kozijnen strak te kunnen schilderen.

« Laatste verandering: 23 Maart 2014, 15:51:41 door H0llandsBouwwerk » Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
Miss Stedahult
Newbie

Offline Offline

Berichten: 39



« Antwoord #1 Gepost op: 23 Maart 2014, 17:23:00 »

Ziet er veel belovend uit, goed idee ook dat uit 3 lagen werken dan past
alles mooier en gelijk diepte in het geheel.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 23 Maart 2014, 17:53:21 »

Ik ga dit volgen! Ben heel blij dat je naar dit forum bent gekomen.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Maart 2014, 18:04:41 »

Danielle:
Niet alleen de dieptewerking, maar ook de stevigheid tegen het kromtrekken, alhoewel het met deze tamelijk kleine muren wel zal meevallen. Ik zag jouw draadje ook, ook die ga ik volgen Duim omhoog


Gert:
We moeten onze hobby zo breed mogelijk laten zien Duim omhoog
Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Maart 2014, 19:46:20 »

Hierbij weer een kleine up-date.
Ik heb nu de 3 lagen op elkaar gelijmd.




En dan de 4 muren voegen, zodat ze vanacht kunnen drogen.

Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #5 Gepost op: 24 Maart 2014, 20:18:31 »

Ziet er al goed uit...... zie het plaatje en het sfeertje al voor me....  Duim omhoog

Wat gebruik je om te voegen als ik vragen mag.... Huh?

Jeffrey
Gelogd
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Maart 2014, 21:12:39 »

Jeffrey, ik gebruik voegpasta van Anita Decor.
Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Maart 2014, 16:41:37 »

Alvast een begin gemaakt van de werkplaats. Dit wordt de voorzijde en daar komt een schuifdeur in die dus ook open en dicht kan. Ook hier weer de 3 lagen.
De boer houdt alles nauwlettend in de gaten dat er niet groter gebouwd wordt als afgesproken het fabrieksterrein ligt pal naast zijn weilanden, vandaar.




Ook de andere muren gesneden van de werkplaats met een verhoogde deur, die later weer aansluit op het laadperron, dat aan het kantoor zit.




Dit was het weer even, het eerstvolgende is het kantoorgebouw, die ik ga schoonpoetsen van het voegwerk en het dan verder bouwen.
Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 26 Maart 2014, 12:34:05 »

Eerst toch maar even de werkplaats bewerkt. Laag 2 en 3 op elkaar en alvast de muren in de verf gezet.






En dan de rollagen gemaakt, strookje ter van de grootte van een baksteen en dan half insnijden/drukken, het gaat dan vanzelf al rond staan.



Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
Miss Stedahult
Newbie

Offline Offline

Berichten: 39



« Antwoord #9 Gepost op: 26 Maart 2014, 18:06:38 »

Ik geef de boer groot gelijk, dat bouwvolk moet je goed in de gaten houden
Eenmaal op dreef zijn ze niet meer te stoppen  Grin
Gelogd
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 26 Maart 2014, 20:37:20 »

Nou mag de boer echt niet klagen hoor, krijg zijn eigen diorama, dus hij speelt wel mee in dit A4tje  Wink dat zie je later wel weer......
Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #11 Gepost op: 27 Maart 2014, 07:36:41 »

Dat ziet er goed uit, ik ga je hier maar eens volgen.
Heb je slaters platen gebruikt of de dikkere van bijvoorbeeld kibri?

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Maart 2014, 09:01:22 »

Dank voor het compliment!
Ik gebruik inderdaad de platen van Slaters, zijn makkelijk om te snijden.
Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #13 Gepost op: 27 Maart 2014, 22:24:53 »

Dat ziet er al erg mooi uit. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Zelf werk ik op mijn modelbaan ook met plaat van Slaters omdat het zo lekker snijdt. Ook het stenen wandje achter het spoor en voor de betonfabriek is van Slaters. De plaat was bruin en die heb ik grijs geschilderd. Moet nog wel wat vervuild worden.

En die voegenpasta van Anita Decor werkt ook erg fijn. Als het na een tijdje wat te droog is geworden (dan smeert het niet lekker meer uit), doe je er gewoon een beetje water bij, even goed roeren en je hebt weer een smeuïge pasta. Ideaal!
Gelogd
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 1 April 2014, 10:58:18 »

Ik heb gedeeltelijk het kantoorpand aan elkaar gemaakt met de ramen er in. De hoekse kantjes van de verdikte muren op de hoeken werk ik later bij en natuurlijk de vensterbanken ook die worden later geplaatst.



Ook ben ik bezig met de ingang van de werkplaats met schuifdeur die dus open en dicht kan.



Even voor de leuk de 2 wanden los tegen elkaar gezet om te kijken hoe het staat als de schuifdeur open staat en je naar binnen kunt kijken.

« Laatste verandering: 1 April 2014, 11:02:08 door H0llandsBouwwerk » Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2014Topic: H0llandsBouwwerk: Door Den Arbeid Aan Den Arbeid
« vorige volgende »
Ga naar: