Omdat ik jullie reacties niet kon afwachten
is de aanpassing en ombouw nu toch tot een begin gekomen.
De eerste stap is het plaatsen van een sleper onder het achterste draaistel, waar in het bodemplaatje reeds een verdiept plekje is aangebracht. Met enig snij- en schuurwerk werd het pertinax plaatje van een Märklin 7164-sleper op maat gemaakt. Past precies in het verdiepte plekje.
Desondanks is de inveerruimte minimaal en dus kwam alleen een verzonken schroefje in aanmerking. Mijn 'voorraad' had deze niet in een zelftappende uitvoering, maar gelukkig vond ik wel een 1.5mm boutje en moertje en daarmee kon de sleper prima bevestig worden.
De rode plusdraad werd aan de zijkant van het veervoetje gesoldeerd. Bij bevestiging erop werd de veerweg toch nog belemmerd voor 0,5 mm ofzo en dat bleek bij het testrijden toch voor ontsporingen te zorgen, met name bij het oversteken van kruisingen en wissels van eeen 'hosenträger'. De slepervoet kan nu inveren tot tegen de bodem van het draaistel en ontspoort niet meer, zo leek het...
De bedrading aangepast door de stroomafnemers van de wielen met elkaar te verbinden aan 1 kant, links, van de printplaat. De plusdraad kwam op de oorspronkelijke plek aan de rechterkant.
Na wat heen-en-weer rijden op een metertje spoor, waarbij ook de verlichting juist bleek te werken, werd mijn testbaantje aangesloten op de DC-trafo en kon het echte testrijden beginnen. En daar bleek dus de aanpassing van de draadbevestiging noodzakelijk.
Het motorstel rijdt nu 3-rail DC-analoog zijn rondjes... zolang het duurt: totdat de achterste cardanas er op willekeurige plekken en momenten uitspringt. Door de wormwieloverbrenging blokkeren de achtwielen en komt de boel knarsend tot stilstand. Of omdat-ie toch ontspoort op met name de kruising.
Dit gebeurt in beide rijrichtingen.
Allereerst het ontsporen: het lijkt erop dat het inveren van de sleper toch net onvoldoende is. Op onderstaand plaatje is te zien dat de sleper volledig is ingeveerd en tegen de bodem van het draaistel zit en dat de wielen op het hoogste punt net een fractie worden opgetild. En dit laat het draaistel op wisselende momenten ontsporen.
En ja, de wielafstand is 14 mm.
De oplossing zal, inderdaad, komen te liggen in het aanbrengen van de sleper onder het (eerste) rijtuig. Gelet op het ontbreken van slipbandjes is het verder aanpassen van het achterste draaistel, of wellicht het voordraaistel, m.i. geen optie. Dit zou dan wel probleem 2 'oplossen...
En dan is er nog de uitlopende cardan-as'. Het bleek dat de draaistellen niet dezelfde bus hebben: die van het achtste stel is kleiner en korter. In juist bij scherpe bochten (R1) komt daar de cardan er regelmatig uit. Niet altijd, dus zal dat te maken hebben met de positie tijdens de draaiing.
Voor:
Achter:
Maar hier bleek een redelijke simpele oplossing mogelijk: omdat er behoorlijk wat speling in de lengte is kon ik in de lange bus van de motor een stukje schuimplastic doen. De cardan-as blijft voldoende ruimte hebben maar komt niet meer zo diep in de motorbus en blijft dieper in de draaistelbus. En loopt er nu niet meer uit.
Wordt vervolgd...
PS. dit verhaaltje is/wordt ook gepost in andere forums.