Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ombouwen Lima IRM  (gelezen 105261 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Gepost op: 15 November 2014, 23:46:23 »

Het heeft enige tijd geduurd maar nu heb ik hem dan: een Lima IRM.



Het is een DC-uitvoering, analoog 2-rail, en ik rij 3-rail dus is ombouwen t.z.t. een noodzaak.
Alhoewel dit niet mijn eerste Lima-ombouw is is dit toch weer nieuw want dit treinstel heeft een totaal ander, nieuwer, wellicht beter, aandrijfgedeelte. Tot nu alleen ervaring met de Lima-pannenkoekmotor...

Zoeken, Bingen en Googelen gaven me nog niet de gewenste antwoorden op de vragen van nu:
Welke problemen zijn er al dan niet om m.n. de aangedreven assen op 14 mm te zetten?
Welke (Marklin-)sleper past het beste?


Volgens de verkoper was er een probleempje met de aandrijving: de cardan-as van het achterste draaistel schiet regelmatig los. Nu zag ik dat het busje, waarin de cardan steekt, bij dat draaistel korter en kleiner is dan die van de voorste. Klopt dit of is er in het verleden iets 'hersteld' ?

De eerste stap die ik binnenkort wil maken is de ombouw naar 3-rail DC. Dan uitgebreid proefrijden op C-rails en waar nodig de wielen op 14 mm zetten of vervangen.

En dan zal het even duren.... er ligt nog e.e.a. onafgemaakt op de plank... Embarrassed
Maar dan:
1-decoder erin
2-verlichting aanpassen/verbeteren met LEDjes
3-interieurs (boven) maken en aanbrengen. Wie mij wat maten/tekeningen van de ooit verkochte set kan geven... Dank!
4-interieurverlichting

Ter voorbereiding zijn alle tips&tricks welkom. Duim omhoog


PS. dit verhaaltje is ook gepost in andere forums.
Gelogd
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #1 Gepost op: 17 November 2014, 11:58:48 »

Omdat ik jullie reacties niet kon afwachten Tongue is de aanpassing en ombouw nu toch tot een begin gekomen.

De eerste stap is het plaatsen van een sleper onder het achterste draaistel, waar in het bodemplaatje reeds een verdiept plekje is aangebracht. Met enig snij- en schuurwerk werd het pertinax plaatje van een Märklin 7164-sleper op maat gemaakt. Past precies in het verdiepte plekje.
Desondanks is de inveerruimte minimaal en dus kwam alleen een verzonken schroefje in aanmerking. Mijn 'voorraad' had deze niet in een zelftappende uitvoering, maar gelukkig vond ik wel een 1.5mm boutje en moertje en daarmee kon de sleper prima bevestig worden.

De rode plusdraad werd aan de zijkant van het veervoetje gesoldeerd. Bij bevestiging erop werd de veerweg toch nog belemmerd voor 0,5 mm ofzo en dat bleek bij het testrijden toch voor ontsporingen te zorgen, met name bij het oversteken van kruisingen en wissels van eeen 'hosenträger'. De slepervoet kan nu inveren tot tegen de bodem van het draaistel en ontspoort niet meer, zo leek het...


De bedrading aangepast door de stroomafnemers van de wielen met elkaar te verbinden aan 1 kant, links, van de printplaat. De plusdraad kwam op de oorspronkelijke plek aan de rechterkant.

Na wat heen-en-weer rijden op een metertje spoor, waarbij ook de verlichting juist bleek te werken, werd mijn testbaantje aangesloten op de DC-trafo en kon het echte testrijden beginnen. En daar bleek dus de aanpassing van de draadbevestiging noodzakelijk.
Het motorstel rijdt nu 3-rail DC-analoog zijn rondjes... zolang het duurt: totdat de achterste cardanas er op willekeurige plekken en momenten uitspringt. Door de wormwieloverbrenging blokkeren de achtwielen en komt de boel knarsend tot stilstand. Of omdat-ie toch ontspoort op met name de kruising.
Dit gebeurt in beide rijrichtingen. Huh?

Allereerst het ontsporen: het lijkt erop dat het inveren van de sleper toch net onvoldoende is. Op onderstaand plaatje is te zien dat de sleper volledig is ingeveerd en tegen de bodem van het draaistel zit en dat de wielen op het hoogste punt net een fractie worden opgetild. En dit laat het draaistel op wisselende momenten ontsporen.
En ja, de wielafstand is 14 mm.

De oplossing zal, inderdaad, komen te liggen in het aanbrengen van de sleper onder het (eerste) rijtuig. Gelet op het ontbreken van slipbandjes is het verder aanpassen van het achterste draaistel, of wellicht het voordraaistel, m.i. geen optie. Dit zou dan wel probleem 2 'oplossen...

En dan is er nog de uitlopende cardan-as'. Het bleek dat de draaistellen niet dezelfde bus hebben: die van het achtste stel is kleiner en korter. In juist bij scherpe bochten (R1) komt daar de cardan er regelmatig uit. Niet altijd, dus zal dat te maken hebben met de positie tijdens de draaiing.
Voor:

Achter:


Maar hier bleek een redelijke simpele oplossing mogelijk: omdat er behoorlijk wat speling in de lengte is kon ik in de lange bus van de motor een stukje schuimplastic doen. De cardan-as blijft voldoende ruimte hebben maar komt niet meer zo diep in de motorbus en blijft dieper in de draaistelbus. En loopt er nu niet meer uit.

Wordt vervolgd...


PS. dit verhaaltje is/wordt ook gepost in andere forums.

« Laatste verandering: 17 November 2014, 15:10:19 door Ponytail » Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #2 Gepost op: 17 November 2014, 12:35:42 »

Dit ga ik even in de gaten houden aangezien ik ook nog een IRM heb liggen die nu nog 2rail is maar ook nog 3 rail moet worden. Grin
Gelogd
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #3 Gepost op: 17 November 2014, 15:10:59 »

Matthijs,

mijn verhaaltje wat aangepast, dus je moet nogmaals lezen! Grin
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #4 Gepost op: 28 November 2014, 19:07:52 »

die nu nog 2rail is.

Niks meer aan doen, is prima zo. Grin
Gelogd
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #5 Gepost op: 29 November 2014, 18:29:30 »

Mijn eerste optimisme is enigszins getemperd: het 'truukje' met de cardanas bleef niet werken en het oude probleem stak weer de kop op. Angry
 Nader onderzoek gaf mij het inzicht dat de cardanas gewoon iets te kort is.  Shocked
Vooral in de R1 bochten komen de nokjes die in de gleuf moeten haken te dicht bij de rand en wippen er dan uit. Dus leek de oplossing: verlengen van de cardan.
Zo gezegd zo gedaan: as in 2 stukken gehakt en met wat tussenruimte weer aan elkaar gezet met een stukje rubberslang weer met elkaar verbonden. Het slangetje heeft het formaat van een ventielslangetje en klemt de delen prima aan elkaar.

Bij de testrondjes is ook het 'koffiemolen'-geluid grotendeels verdwenen. Maar wel moest het slangetje wat verstijfd worden. Dit heb ik gedaan met een strak passend stukje krimpkous. Bij gebruik van stuggere slang is dit waarschijnlijk niet nodig, maar die heb niet..
En nu heeft het volledige stel al vele rondjes gereden zonder dat de cardanas eruit vliegt.
Probleem 1 opgelost. Cheesy

Probleem 2 lag er nog: de stroomafname.
De oplettende lezer heeft al wel begrepen dat ook dit opgelost is. De sleper zit nu onder het eerste draaistel van wagon 1.

Met wat styreen-stripjes een houdertje geconstrueerd en een passend schroefje deed de rest.
O ja, de rode draad is vervangen door een veel soepeler dun draadje. Zwart, voor wie dat belangrijk vindt! Wink

Veel minder, maar toch nog veel te vaak blijft het stel ontsporen op met name mijn gebogen wissels en dan bij het 'open'-rijden ervan. De voorste draaistellen hebben hier het meest last van ook al is de wielafstand op 14 mm geknepen.
Het puntstuk van een gebogen wissel is duidelijk langer dan van een rechte wissel. En dan de lagere flensrand van de gelijkstroomwielen (1 mm i.p.v. 1.4 mm) maken dat de 10.4 mm wielen te veel in de opening zakken en dan uit de rails stuiteren. Voorheen had nog niet dit probleem, maar dit was dan ook de eerste keer dat ik met de kleinere wielen van doen had. 'Echte' wisselstroomwielen staan dan ook in bestelling: HIER.
Waar is de tijd gebleven dat een spoorwinkeltje ze gewoon in voorraad had...

Wordt vervolgd!
Gelogd
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #6 Gepost op: 6 December 2014, 16:32:49 »

De wielen zaten gisteren bij de post (of was het de Sint?). Hoe dan ook ze zijn binnen.
Mooie donkere, staalgrijs glanzende radjes!
Duidelijk is te zien dat de flenzen hoger zijn, verder geen grote verschillen.
Zo vanuit de verpakking in de draaistellen gezet en rijden maar!
Nou dat was schrikken: het draaistel met sleper sprong weer even vlug uit de rails. Maar oeps; ik was de loodverzwaring vergeten... Nodig om de opwaartse druk van de sleper te compenseren.
En toen die weer op zijn plek lag, 3 plakjes 1mm lood ter grootte van het vlakke chassisdeel boven het draaistel, waren er geen ontsporingen meer tot op topsnelheid toe. Terwijl het aangedreven deel nog op de originele wielen staat, de te kleine dus!

Conclusie stap 1: het treinstel rijdt probleemloos onder 3-rail DC analoog. Wat me weer aan het twijfelen brengt of ik de aangedreven wielassen nog wel ga vervangen.... Denk-et-wel... toch...? De wagons lopen duidelijk mooier over de wissels, alhoewel...


Wordt vervolgd...


Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Ombouwen Lima IRM
« vorige volgende »
Ga naar: