Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Testbaan Gronau  (gelezen 25001 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Gepost op: 26 Juli 2022, 15:38:13 »

Omdat de 'echte' modelbaan nog wel even op zich laten wachten, besloot ik vorig jaar in elk geval ook nog een testbaantje te plannen. Dit testbaantje staat op het punt van realisatie, vrijwel alle spullen zijn aanwezig, de laatste liggen in mijn Postfach. Omdat er geen bovenleiding op zal komen, noem ik het maar even 'Gronau'. Er komt überhaupt geen scenery, de plaat zal regelmatig gestofzuigd moeten worden omdat deze onder mijn bed wordt geschoven als ik hem niet gebruik, even geen kale grappen...

Om het nog enigszins aantrekkelijk te maken worden het railplan geprojecteerd op een muffe mat van Minitrix. Deze:



Muf kan in dit geval overigens & overigens in meerdere opzichten worden opgevat. Hiermee kom ik officieel uit de kast als eigenaar van de mat...

Voordat ik ga beginnen met de werkelijke bouw, laat ik jullie ook nog even meekijken. Sowieso heb ik nog wat vragen, maar wellicht hebben jullie nog wat tips v.w.b. de elektrische aansluitingen.

Eerst maar even uitleg over het gebruik. Een paar sporen heb ik weggelaten en twee (gemakkelijk bereikbare) wissels gaan per handbediening vanwege kostenreductie, ik heb er nu genoeg geld aan uitgegeven. De overige 10 wissels en de ontkoppelrail gaan elektrisch, analoog. Rijden zal in het begin grotendeels analoog gaan, maar naar mate meer tractievoertuigen gedigitaliseerd worden, zal digitaal rijden de overhand krijgen, binnen een jaar zal alles wel digitaal zijn.

Het railplan:



De elektrische aansluitingen zijn als volgt gepland: de groen/gele draden gaan individueel naar de schakelaars terwijl de witte draden naar een verdeelplaat gaan. Het gaat om elf aansluitingen, welke is aan te bevelen?

Het liefst zou ik twee platen gebruiken: de grote plaat met rails en een kleine voor de aansturing met de trafo en schakelaars. Zou dit met stekkertjes eenvoudig te realiseren zijn? Ja, ik weet dat ik dan minstens 22 + 1 stekkertjes moet gebruiken. En waar is dit soort spul een beetje voordelig in te kopen?

Mochten jullie nog iets zien om mij te behoeden voor domme en/of dure fouten, laat het mij beslit weten. Bedenk dat ik weinig technisch ben en beter kan koken...

     
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Juli 2022, 16:41:06 »

Als je met ‘welke is aan te bevelen?’ bedoelt welke wissels handbediend, zou ik de 2 kopsporen aan de onder (voor) kant doen, daar kan je goed bij en bedien je minder vaak.

Wat de verbinding betreft van je 22+1 draadjes, zou je deze stekker kunnen gebruiken:

https://www.allekabels.nl/computer-stekker/49/896/d-connector.html
https://www.allekabels.nl/computer-stekker/49/900/d-connector.html

Ik gebruik zijn 9 polige broertje aan beide zijden van mijn uitneembare (nood)brug zonder problemen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #2 Gepost op: 26 Juli 2022, 17:38:45 »

Excuus, ik bedoelde welke verdeelplaat is aan te bevelen... Deze bijvoorbeeld?

Alle mensen! Dit is veel simpeler dan ik dacht... Doet mij denken aan een scartkabel. Daar zou het misschien ook nog mee kunnen als ik ergens een vrouwtje kan vinden...
« Laatste verandering: 26 Juli 2022, 17:40:22 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 26 Juli 2022, 17:46:58 »

Dat is de tweede link  Wink Lezen…!  Grin
« Laatste verandering: 26 Juli 2022, 17:52:40 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 26 Juli 2022, 17:52:26 »

Als je beslist met stekkertjes wil werken, kan je die doen.
Ik zou echter deze nemen

https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p310_Kroonsteen_print_plaat_trein_baan.html

Heb je maar één verbinding per draadje (vastgeklemd draadje), met een stekker heb je dat ook, maar ook nog de stekker in het blok als tweede verbinding.
Mijn ervaring met Märklin stekkertjes heeft mij doen verhuizen naar schroef- of soldeerverbindingen.  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #5 Gepost op: 26 Juli 2022, 17:56:48 »

Dat is de tweede link  Wink Lezen…!  Grin

Dat had ik wel gezien. Ik bedoel dat als ik ergens een afgedankt apparaat kan vinden met een scart-ingang, ik dan klaar ben.

Een wijs iemand zei ooit: de mens is eigenlijk nog lang niet toe aan digitale communicatie... Grin  
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #6 Gepost op: 26 Juli 2022, 18:00:05 »

Als je beslist met stekkertjes wil werken, kan je die doen.
Ik zou echter deze nemen

https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p310_Kroonsteen_print_plaat_trein_baan.html

Heb je maar één verbinding per draadje (vastgeklemd draadje), met een stekker heb je dat ook, maar ook nog de stekker in het blok als tweede verbinding.
Mijn ervaring met Märklin stekkertjes heeft mij doen verhuizen naar schroef- of soldeerverbindingen.  Wink

Niet per se...

Hoe werkt dit dan precies? Ik bedoel waar worden de 11 witte draden in geklemd en waar verlaat de enige witte draad de verdeelplaat die naar de trafo leidt?


Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Juli 2022, 18:05:10 »

Al die schroefconnectors zitten elektrisch aan elkaar verbonden.
Het maakt dus niet uit waar die 11 (wissel) draden geschroefd worden en waar de ene (voeding) draad komt.

Die sub-D connectors kosten geen drol, dat zal het niet zijn.
Zie je op tegen het draadjes solderen?
Je hebt net een decoder in een N-loc gesoldeerd, dus dat zou moeten lukken toch?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #8 Gepost op: 26 Juli 2022, 18:12:59 »

Al die schroefconnectors zitten elektrisch aan elkaar verbonden.
Het maakt dus niet uit waar die 11 (wissel) draden geschroefd worden en waar de ene (voeding) draad komt.

Ah, duidelijk!

Zie je op tegen het draadjes solderen?
Je hebt net een decoder in een N-loc gesoldeerd, dus dat zou moeten lukken toch?

Niet meer na afgelopen vrijdag... Grin

Ik bedoel maar! Wink

Dank voor de adviezen!
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Testbaan Gronau
« vorige volgende »
Ga naar: