Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Van handbediening naar elektrisch, hulp gevraagd
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Van handbediening naar elektrisch, hulp gevraagd  (gelezen 99441 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jan_uit_Rotterdam
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Gepost op: 16 Mei 2016, 09:44:24 »

Hallo allemaal,
Na jaren alleen een doos met treinen en rail gehad te hebben ben ik nu in het bezit van een grote treinenzolder (ongeveer 6,5 bij 3 meter) en heb daar inmiddels een u-vorige modelbaan Roco-line, gedeeltelijk met en zonder bedding in schaal HO liggen. Echter: mijn 6 Engelse wissels en 18 gewone wissels en 11 ontkoppelrail zijn nog niet elektrisch te bedienen. Wie o wie wil en kan mij helpen dit te realiseren met (bijvoorbeeld) de wisselaandrijving van Conrad? Vanzelfsprekend hoeft deze hulp niet gratis te zijn, maar mag het bijvoorbeeld ook door een klusjesman/vrouw gedaan worden. Ik ben liever een paar tientjes meer kwijt en dat alles goed werkt dan dat het op een koopje moet en het niet goed werkt.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gelogd
Rob
Newbie

Offline Offline

Berichten: 23



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Mei 2016, 12:07:37 »

Hoi Jan,
je wil digitaal begrijp ik hier uit heb je dan ook al een centrale en schakel decoders?

groetjes Rob ( ook uit Rotterdam)
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 16 Mei 2016, 12:24:22 »

Rob,
Ook op de analoge manier kan je wissel elektrisch bedienen, gezien de vraag in de "analoog" vraagbaak staat denk ik niet dat Jan digitale bediening in gedachten heeft.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jan_uit_Rotterdam
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #3 Gepost op: 16 Mei 2016, 12:54:26 »

Hallo,
Blij te lezen dat er nu al gereageerd wordt!
Wat de opmerkingen betreft: ik wil graag gebruik gaan maken van dinars en koploper, maar daarvoor zullen m'n wissels eerst elektrisch gemaakt moeten worden, vandaar de posting in de groep analoog.
Één voordeel van jaren geen modelbaan gehad te hebben: je kunt je wel oriënteren en dan vervolgens sparen om het dan in één keer goed aan te pakken. Alleen jammer dat mijn handigheid niet ook is meegegroeid 
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #4 Gepost op: 16 Mei 2016, 13:39:21 »

Wat de opmerkingen betreft: ik wil graag gebruik gaan maken van dinars en koploper,

Als Koploper je doel is om te gebruiken zou ik eerst eens flink in digitaal gaan verdiepen. Wat je daar voor nodig hebt en hoe het werkt. Raadzaam is om eerst eens een klein testbaantje te bouwen om ervaring op te doen en dan pas aan je modelbaan te beginnen.

Je komt van analoog dus is er nog veel te ontdekken voor jou en je zult ook anders moeten gaan denken.

Voor Koploper heb je nodig ..........:

Digitale centrale
Treinen voorzien van lok-decoders
Wissels voorzien van wisseldecoders
Terugmelding in de baan voorzien van stroomdetectie (omdat je 2-rail rijdt)

Zonder dat begin je niks met Koploper of welke anders software om je modelbaan te besturen.

Succes met het ontdekken!

Mvg, Johan
Gelogd
Jan_uit_Rotterdam
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #5 Gepost op: 16 Mei 2016, 19:04:04 »

Hallo Johan,
Terechte opmerking en tips! Ik wil alleen twee sporen volgen: wissels e.d. electrich maken en daarnaast een klein proefbaantje met koploper. Voor digitaal wil ik tzt gebruik gaan maken van dinamo (werkt ook met analoge locomotieven).
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #6 Gepost op: 16 Mei 2016, 22:10:09 »

Hallo Jan

Je kiest voor Dynamo, dat kan. Werkt inderdaad analoog en digitaal (locomotieven dan wel te verstaan) door elkaar.

Maar dan zit je voor wisselbesturing en terugmelding ook aan dat systeem vast.
Daar is niks mis mee.

Maar dan zul je in Dynamo moeten gaan verdiepen en de rest vergeten.

Je vraag nog eens gelezen en je vraagt eigenlijk hoe maak ik mijn handbediende wissels elektrisch.
Ik zelf gebruik er servo's voor. Die zijn ook aan te sturen met Dynamo.

Succes! Mvg, Johan
Gelogd
Jan_uit_Rotterdam
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #7 Gepost op: 17 Mei 2016, 20:31:50 »

Hoi Johan,
Google werkt vast ook, maar volgens mij weet jij er minstens net zo veel van
Gelogd
Rob
Newbie

Offline Offline

Berichten: 23



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Mei 2016, 22:37:58 »

Dat is wel een goeie tip eerst is even rond kijken  Duim omhoog,ik ben zelf ook pas een maand of 3 mee bezig mijn treinspullen hadden ongeveer 27 jaar op zolder gelegen, ik wilde nu gelijk digitaal gaan en ik heb gekozen voor Digikeijs centrale + wisselschakelaars en bezetmelders het ziet er goed uit met veel mogelijkheden en de prijs viel ook mee. Heb nu een baan aangelegd en ben nu net met Koploper begonnen wat niet bepaald eenvoudig is omdat je zoveel instellingen moet maken, maar alle begin is niet makkelijk dat maak de trein hobby ook weer leuk als het dan toch weer gelukt is.
Gr. Rob
Gelogd
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #9 Gepost op: 18 Mei 2016, 07:54:09 »

Ik heb redelijk wat kennis over Dinamo, wat wil je weten? Grin
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jan_uit_Rotterdam
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #10 Gepost op: 18 Mei 2016, 19:08:59 »

Sorry: zie net pas dat het belangrijkste deel van mijn laatste mail is weggevallen... Ik wilde eigenlijk vragen: wat zijn de voor- en nadelen van servo boven de wisselaandrijvingen van Conrad? Prijs, betrouwbaarheid, bruikbaarheid met Dinamo of?
Verdere vragen over  Dinamo volgen vast later  Wink
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #11 Gepost op: 18 Mei 2016, 23:07:18 »

Hallo Jan,

Ik ben al lange tijd met wissel servo besturing bezig.
Toen het nog niet in zwang was begon ik al met MBTronik Die is er des tijds mee begonnen en ik ontdekte het op de IMA te Köln. Over MBT ben ik tevreden.

Er zijn later veel meer servo aanbieders gekomen. Hier en daar lees ik wel de nodige problemen.

Er zijn wat haken en ogen aan servo besturing.
Een servo wil nog wel eens gaan jitteren en met opstarten is er een bepaalde uitslag ivm initialisatie.

Deze Conrad servo raad ik af. Mijn kamaraad had daar teveel problemen mee. Vertanding is veel te grof en breekt snel af.

Servo HXT500 , HXT900 of SG92R zijn goed te gebruiken.

Er zijn diverse manieren van monteren en gebruik. Er zijn diverse servo houders en montage materiaal te koop bij diverse merken/aanbieders.

Ten eerste ik gebruik Marklin K-rails en gebruik de Marklin wisselsteller die ik modificeer. Zie mijn bouw topic

Beugels, houders voor steldraad e.d. maak ik allemaal zelf.


Van Alu hoekprofiel bij Gamma gekocht maak ik een houdertje voor de servo en steldraad verenstaal te koop bij Conrad soldeer ik op een plaatje messing wat ik op het servo armpje monteer.


Door servo op een bepaalde wijze te monteren kun je de steldraad van positie laten verspringen, links, midden en rechts.
Kan van pas komen bij moeilijke plaatsen onder de baan.


Zelfde met ander merk servo.






Seriematig maken van de steldraadhouder en beugeltjes.


Steldraad solderen op messing plaatje.


Gemodificeerde Marklin wisselsteller.


"Doorsnede" van de montage.


Gemonteerd onder de baan.

Ik had in de helling een probleem, kon er van onderen er niet bij.





Heb de volgende houder gemaakt waarbij de servo door een gat in de plaat zakt.


Montage ziet er zo uit. Dit is in een niet zichtbare gedeelte van de modelbaan.

Voor servo besturing met Dinamo moet de de OM32 gebruiken. Staat goed beschreven en zijn tot zover ik weet weinig tot geen problemen mee mits je goed aansluit en gebruikt.

Serve kan je inderdaad veel meer vertellen over servo besturing met Dinamo.

Ik heb je laten zien hoe ik servo gebruik.
Let wel er zijn meer wegen die naar Rome leiden die net zo goed zijn! dus zeg ik dat je het niet zo moet doen als ik je heb laten zien

Succes! Mvg, Johan


Gelogd
Jan_uit_Rotterdam
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #12 Gepost op: 19 Mei 2016, 20:15:16 »

Hoi Johan,
En wat je laat zien is dus precies wat ik niet zelf kan en waarvoor ik (betaalde) hulp in wil schakelen
Gelogd
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #13 Gepost op: 10 Februari 2017, 08:28:02 »

Hallo Jan,

ik zie je draadje nu pas, is deze nog steeds actueel of is je vraag reeds beantwoord?
Ik woon in Vlaardingen, jammer genoeg dus onder de rook van Rotterdam  Wink en dus redelijk in de buurt.

Mogelijk kan ik je helpen, echter met digitaal heb ik nog geen/weinig ervaring. Het analoog aansluiten e.d. is geen probleem.

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 10 Februari 2017, 11:25:48 »

Jan uit Rotterdam was volgens zijn profiel voor het laatst vorig jaar juni actief op dit forum.
Maar wellicht heeft hij notificatie bij reacties ingesteld.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Van handbediening naar elektrisch, hulp gevraagd
« vorige volgende »
Ga naar: