Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Vraag over schema alarmsirene
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Vraag over schema alarmsirene  (gelezen 49133 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Gepost op: 11 Februari 2019, 09:19:33 »

Bij de Faller brandweerkazerne die ik heb, zit ook een electronische schakeling voor een alarmsirene.
Het ding maakt verschrikkelijk veel herrie, maar juist dat blijkt op sommige regelmatige bezoekers van mijn baan een enorme aantrekkingskracht te hebben.
Het geluid is een beetje vergelijkbaar met een luchtsirene met afwisselend aanzwellende hoge en afzwakkende lage tonen. Zoals de schakeling nu is, is het direct stil als ik de schakeling uitzet.
Wat ik graag zou willen, is dat bij uitzetten het geluid afzwakt tot een steeds lagere toon en uiteindelijk uitsterft.

Ik heb de schakeling proberen na te tekenen. Ik denk dat hij zo klopt, maar niet 100% zeker.


Kan wat ik wil met een aanpassing van de schakeling en, zo ja, hoe?

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 11 Februari 2019, 13:42:22 »

Gekke vraag, maar is het niet eenvoudiger om zo'n geluidsmodule van AVT te kopen en daar het gewenste geluid in te zetten?

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Februari 2019, 14:49:32 »

Ongetwijfeld, maar dan weet ik zeker dat ik er verder niks van leer.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Februari 2019, 17:47:36 »

Ben zelf nog wat aan het experimenteren geweest.
Als ik pootje 3 van de NE556 met een 100 ohm weerstand naar de massa trek, begint het effect wat ik wil bereiken, maar helaas stopt het ook weer vrij snel, waarna een constante toon blijft klinken.
Niet de oplossing dus.  Sad
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 11 Maart 2019, 12:19:03 »

Pootje 11 van de 556 heeft dezelfde omschrijving, wellicht is die ook van invloed op het volume van de schakeling?
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Maart 2019, 14:53:26 »

Het gaat mij er niet direct om het volume te verminderen, maar de toonhoogte te verlagen.
Als je de frequentie waarmee een NE555 pulsjes uitspuugt steeds verder omlaag brengt, zou je dat effect moeten krijgen.

Ik ben er verder ook niet meer mee bezig geweest. Binnenkort maar een wat experimenteren met een losse NE555 op een experimenteerbordje om de werking daarvan beter te begrijpen. Misschien snap ik dan ook waarom er twee worden gebruikt in de schakeling. Ik heb wel vermoedens, maar echt snappen doe ik het nog niet.

groet, Huub
 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #6 Gepost op: 12 Maart 2019, 22:58:20 »

Ik zou 't eens op een breadboard moeten bouwen om te doorgronden wat er precies gebeurt. Ik heb een vermoeden, maar ff geen tijd om hier mee te puzzelen (net als de overwegbel van Klaas Zondervan die ik nog steeds wil opbouwen voor een test aan onze decoder).

Wat als je pen 4 (Reset) met een schakelaar tussen met +8 (aan) of GND (off) verbind? Wordt de 2.2uF elco dan volledig ontladen en dus de toon van de tweede unit lager? Dat is wat volgens mij de schakeling doet: de spanning over de 2.2uF elco wordt via de OpAmps doorgegeven naar de CV ingang van de tweede unit waarmee je de frequentie regelt.

Succes!
Daan
Gelogd

NI
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenAnaloogTopic: Vraag over schema alarmsirene
« vorige volgende »
Ga naar: