Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Beginnersvraag: Hoe werkt bezetmelding (3-rail)
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Beginnersvraag: Hoe werkt bezetmelding (3-rail)  (gelezen 14501 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Gepost op: 10 Oktober 2019, 20:13:59 »

Concreet is de vraag: Ik wil een trein laten stoppen aan het einde van een blok, bijvoorbeeld als het volgende blok bezet is. Ergens in het blok moet er dus geremd gaan worden en aan het einde moet 'ie gegarandeerd stil staan, dus vooral niet doorschieten het volgende blok in. Dat is vooral bijzonder vervelend in wisselstraten.

Ik werk met Märklin C-rails. Die heb ik inmiddels geknipt. Ik had bedacht dat het signaal dat een trein op het rempunt is aangekomen te signaleren met een schakelrail. De sleper van de loc komt ertegenaan, waardoor contact met de massa gemaakt wordt en er wordt een signaal afgegeven dat de loc moet gaan remmen. . De loc rijdt door en het contact wordt weer vrijgegeven. Dan moet het remmen niet ophouden. Aan het einde geeft een oude handleiding van Märklin aan (lijkt me niet zo'n heel goede handleiding eerlijk gezegd) dat er een stukje stroomloos moet zijn voor het geval de loc doorschiet, maar dan kun je de loc niet meer benaderen met de centrale tot de prik er weer op staat en dat wil ik eigenlijk wel. Ik heb een S88 bezetmelder gekocht, maar geen idee hoe ik die aansluit (ook nog niet goed genoeg naar gekeken omdat ik het principe nog niet snap). Iemand die Jip of Janneke kan uitleggen welke secties ik moet maken, hoe ik kan voorkomen dat een loc doorschiet zonder stroomloze secties etc.?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Oktober 2019, 20:49:06 »

Geen idee hoe C-rail qua isolatie van beide spoorstaven, maar bij de K-rail die ik gebruik heb ik het als volgt gedaan:
De laatste drie rails van een blok (3 x 2200 rail = 54 cm) gebruik ik als stopmelder.
De rechter railstaaf van het hele blok hang aan massa, de linker railstaaf van het blok hangt aan 2 terugmelders. Die laatste 54 cm dus aan 1 en de rest van het blok aan de tweede. Beide van elkaar geïsoleerd en aan begin en einde ook geïsoleerd van voor- en achterliggend blok of wisselstraat.
Als de trein het blok binnen rijdt wordt deze gedecteerd omdat de wielen de geïsoleerde staaf aan massa verbinden. Als de trein moet stoppen regelt Koploper (bij mij) dat de trein al van 'volle' snelheid is afgeremd naar een lagere snelheid als hij in de buurt komt van de stopmelder.
Dat doet hij pas nadat Koploper heeft leren remmen. D.w.z. al de trein al een paar keer daar heeft moeten stoppen 'weet' Koploper hoe lang het rijden is van binnenkomst blok tot stopmelder en houdt daar rekening mee. Als de stopmelder wordt bereikt gaat het echte stoppen starten. Die volle 54 cm is niet nodig en om bij lange treinen de volle lengte van het blok te kunnen benutten is er dan nog een optie in Koploper om die trein nog een x aantal cm door te laten rijden. Een paar keer laten stoppen en je weet z'n normale stoppaats en dan vul je in hoeveel je hem nog wil door laten rijden.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2 Gepost op: 12 Oktober 2019, 15:18:47 »

Geen idee hoe C-rail qua isolatie van beide spoorstaven, ...
De beide railstaven zijn onder de bedding met elkaar verbonden door een stripje metaal. Dat stripje metaal knip of slijp je door. De eigenschappen worden daarmee gelijk aan K-rails.

Dank voor je duidelijke antwoord Jakop. Daar kan ik wel wat mee.

@All (ook Jakop Grin) Zodra er een computer aan de centrale hangt moet het softwarepakket dat ik nog moet (aanschaffen en) installeren dus van iedere loc leren hoe lang die erover doet om tot stilstand te komen en/of hoe lang het blok is waarin geremd moet worden. Daaruit leid ik af dat iedere loc geen eigen optrekversnelling en afremvertraging moet hebben. Die moet ik dus in de loc uit zetten. Hoe zit dat met de maximum snelheid?
Ergens moet de applicatie dus ook weten hoe lang ieder blok is lijkt me? Dan bepaalt de computer vanaf welk punt er geremd moet worden om netjes voor het einde van het blok stil te staan adhv de tijd die het geleden is sinds "first contact" met het betreffende blok, correct?
« Laatste verandering: 12 Oktober 2019, 15:21:45 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 12 Oktober 2019, 16:18:37 »

Daaruit leid ik af dat iedere loc geen eigen optrekversnelling en afremvertraging moet hebben

Dat kan wel, maar dan zijn én de software van het treinbesturingsprogramma én de decoder tegelijk bezig met dan wel het optrekken of afremmen te beïnvloeden.
Ik heb in de decoders van de loks dit inderdaad uitgezet zodat Koploper dit alleen regelt.

Hoe zit dat met de maximum snelheid?

Koploper regelt bij mij hoe hard een trein rijdt. Wisselstraten geeft je een max snelheid, blokken geef je een max. snelheid etc.
De decoders van de loks regel ik zo af dat ze ca. 80 km/u (schaalsnelheid) rijden in stap 28 van de decoder.
Daardoor gebruik je alle 28 stappen tussen 0 en 80 km/u wat ook het snelste is wat ze op mijn baan mogen. Sneller ziet er m.i. ook niet uit.

Ergens moet de applicatie dus ook weten hoe lang ieder blok is lijkt me?

Klopt. Voor al handig (lees belangrijk) bij de schaduwstationblokken. Dan wordt niet een langere trein in een te kort blok geparkeerd met gevolg dat de staart nog op de wisselstraat is.

Dan bepaalt de computer vanaf welk punt er geremd moet worden om netjes voor het einde van het blok stil te staan adhv de tijd die het geleden is sinds "first contact" met het betreffende blok, correct?

Ik meen niet dat de wetenschap hoe lang het blok is wordt gebruikt bij het 'leren remmen'.
Meer het feit dat Koploper weet hoe snel de trein rijdt (loks moeten dus geijkt worden) i.c.m. de verlopen tijd tussen contact eerste melder (binnen rijden blok) en contact stopmelder.
De eerste keer is de stop abrupt om dat hij nog niks weet zeg maar.
De tweede keer is bekend hoe lang het duurde bij betreffende snelheid en zal voor het bereiken van de stopmelder de snelheid al worden teruggeregeld.
Of er eigenlijk van tweede en volgende keren nog steeds wordt 'geleerd' weet ik niet zo. Bij de tweede keer is het afremmen - stoppen - beeld al erg vloeiend en aangenaam te zien.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Oktober 2019, 16:56:21 »

Het leren remmen is dacht ik typisch een koploper-dingetje.
In koploper zijn voor het remmen twee melders van belang, de remmelder en de stopmelder. Op de remmelder gaat de loc afremmen tot de minimumsnelheid is bereikt, met de vertraging die je voor het treintype hebt ingesteld. Op de stopmelder remt de loc verder af van de minimumsnelheid tot stilstand.
Als de afstand tussen remmelder en stopmelder veel langer is dan de trein nodig heeft om af te remmen tot minimumsnelheid, zal die trein dus een tijdje op die minimumsnelheid blijven rijden.
Met het leren remmen, kun je dan het remproces uitstellen. De trein begint dan niet direct op remmelder met remmen, maar later.
De bedoeling is uiteindelijk dat de tijd dat de trein op die minimumsnelheid rijdt minder is dan de tijd die je in de database-instellingen hebt opgegeven. Koploper hoeft daarvoor niet de lengte van het blok te weten, er wordt puur gekeken naar de tijd die is verstreken tussen het moment dat de trein op minimumsnelheid rijdt en het moment dat de bezetmelding van de stopmelder binnenkomt. Is die tijd langer dan je als maximum hebt opgegeven, zal koploper de volgende keer de trein later laten beginnen met remmen.
Of andere pakketten ook iets vergelijkbaars hebben en hoe dat dan werkt, weet ik niet.
Het is sowieso wel handig om eerst de software te kiezen en daarna pas de baan te gaan bouwen. Niet ieder pakket kent dezelfde mogelijkheden en stelt dezelfde eisen aan de baan.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #5 Gepost op: 29 Februari 2020, 19:47:56 »

Ik heb inmiddels een paar bezetmelders aangeschaft, ook van ESU. Je kunt ze aan de ECoS centrale koppelen dmv het ECoS Link systeem. Ik heb er nu eentje aangesloten, een stukje rail geïsoleerd en op poort 1 aan deze bezetmelder aangesloten. Op de bezetmelder is een knopje gemonteerd, waarmee de melder zich bekendmaakt bij de ECoS. Dat is goed gegaan: ik "zie" de bezetmelder op de centrale. Ik heb een baantje getekend (ovaaltje) op het seintableau van de ECoS en daarin een blok getekend dat ik aan de bezetmelder gekoppeld heb. Nu is me alleen niet duidelijk hoe ik kan zien of het blok bezet is en dat is dus de vraag: hoe zie ik dat op de centrale?
Gelogd
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #6 Gepost op: 2 Maart 2020, 06:38:05 »

Interessante topic.

Heb zelf ook een Digitaal besturingsapparaat Mobile Station C rail.
Ga dit volgen, want hier heb ik ook niet voldoende kennis van.
Gelogd

1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #7 Gepost op: 3 Maart 2020, 21:17:00 »

Iemand?
Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #8 Gepost op: 3 Maart 2020, 22:27:47 »

Er zijn een aantal centrales die een "terugmeldmonitor" hebben, dus de handleiding van de Ecos eens goed doorzoeken.

Groet, Anne W
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #9 Gepost op: 8 Maart 2020, 14:07:59 »

Ik heb inmiddels de oplossing. Er waren twee problemen.

1. Het massadraadje van de centrale naar de bezetmelder bleek geen stroom te geleiden, waarschijnlijk gebroken. Vervangen door een andere draad en ik had opeens een bezet-signaal (terwijl er niets op dat blok stond) op het seintableau.
2. Eén van de C-rails bleek stiekem toch nog contact te maken (niet goed genoeg doorgeslepen), waardoor het "bezet"-signaal werd doorgegeven. Mijn eerste "spookmelding"  Undecided, maar opgelost, dus  Duim omhoog

Goede nieuws is dat ik in ieder geval wèl alles goed had aangesloten. Nu verder naar de volgende stap: leuke dingen doen met het feit dat er een blok bezet gemeld kan worden.
Gelogd
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #10 Gepost op: 8 Maart 2020, 14:21:55 »

Dat is mooi  Duim omhoog
Ben blij voor je dat het gelukt is.
Sorry kon je er niet bij helpen.

Gr, Henk-Jan.
Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Beginnersvraag: Hoe werkt bezetmelding (3-rail)
« vorige volgende »
Ga naar: