Daaruit leid ik af dat iedere loc geen eigen optrekversnelling en afremvertraging moet hebben
Dat kan wel, maar dan zijn én de software van het treinbesturingsprogramma én de decoder tegelijk bezig met dan wel het optrekken of afremmen te beïnvloeden.
Ik heb in de decoders van de loks dit inderdaad uitgezet zodat Koploper dit alleen regelt.
Hoe zit dat met de maximum snelheid?
Koploper regelt bij mij hoe hard een trein rijdt. Wisselstraten geeft je een max snelheid, blokken geef je een max. snelheid etc.
De decoders van de loks regel ik zo af dat ze ca. 80 km/u (schaalsnelheid) rijden in stap 28 van de decoder.
Daardoor gebruik je alle 28 stappen tussen 0 en 80 km/u wat ook het snelste is wat ze op mijn baan mogen. Sneller ziet er m.i. ook niet uit.
Ergens moet de applicatie dus ook weten hoe lang ieder blok is lijkt me?
Klopt. Voor al handig (lees belangrijk) bij de schaduwstationblokken. Dan wordt niet een langere trein in een te kort blok geparkeerd met gevolg dat de staart nog op de wisselstraat is.
Dan bepaalt de computer vanaf welk punt er geremd moet worden om netjes voor het einde van het blok stil te staan adhv de tijd die het geleden is sinds "first contact" met het betreffende blok, correct?
Ik meen niet dat de wetenschap hoe lang het blok is wordt gebruikt bij het 'leren remmen'.
Meer het feit dat Koploper weet hoe snel de trein rijdt (loks moeten dus geijkt worden) i.c.m. de verlopen tijd tussen contact eerste melder (binnen rijden blok) en contact stopmelder.
De eerste keer is de stop abrupt om dat hij nog niks weet zeg maar.
De tweede keer is bekend hoe lang het duurde bij betreffende snelheid en zal voor het bereiken van de stopmelder de snelheid al worden teruggeregeld.
Of er eigenlijk van tweede en volgende keren nog steeds wordt 'geleerd' weet ik niet zo. Bij de tweede keer is het afremmen - stoppen - beeld al erg vloeiend en aangenaam te zien.