Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: decoder opgeblazen?  (gelezen 22171 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Dampfsnauver
Newbie

Offline Offline

Berichten: 4


« Gepost op: 18 December 2011, 22:44:11 »

Hallo,  Al enige tijd ben ik over gegaan naar het digitale bedrijf. Ik heb eerst de locs "omgebouwd" die voorbereid zijn middels een stekker verbinding.  Maar ik had ook nog wat oudere locs die nog niet voorbereid zijn. Nou heb ik diverse site's bezogtover hoe ik dat kan doen. en heb uiteindelijk een poging gewaagd.

Nu heb ik vermoedelijk een decoder opgeblazen, althans dat vermoed ik.  Ik had de baan vrij gemaakt van de digitale locs..maar zag één over het hoofd. ofwel, met een nieuwe te programmeren stonden er dus 2 op de baan.  de decoder van de nieuwe gaf een flinke gil..en deed vervolgens niks meer.  ook niet toen hij werkelijk alleen op de baan stond en opnieuw wilde programmeren/instellen. mijn vraag is:  Is de decoder daadwerkelijk "opgeblazen"? en moet ik dat nu weggooien? of kan er nog iets mee gedaan worden?.
Hopelijk is het een beetj een duidelijk verhaal.
Gelogd
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 18 December 2011, 23:11:52 »

Je verhaal doet inderdaad vermoeden dat je de decoder naar de eeuwige jachtvelden hebt geholpen. Desondanks zou ik deze toch gewoon ter vervanging aanbieden bij de fabrikant.  Grin

Misschien kun je een foto van het binnenwerk plaatsen zodat we mogelijk kunnen zien wat je wel/niet goed hebt gedaan? Daarnaast is het na inbouwen van een decoder altijd aan te raden om kort de diverse aansluitingen te testen op een kortsluiting. Met een relatief snelle check met een multimeter weet je voor 95% zeker dat je het elektrisch goed hebt aangesloten.

Ikzelf test na een inbouw/ombouw ALTIJD op sluitingen in:
- Rail aansluiting (rode en zwarte draad van decoder)
- Motor aansluiting (oranje en grijze draad van decoder)
- Verlichting aansluitingen (meten op gele en blauwe draad EN witte en blauwe draad)

Als hier geen sluitingen in te bespeuren zijn, en de draden op de juiste plekken zijn aangesloten, zou alles naar behoren moeten functioneren.

Gr. Dave
Gelogd
Dampfsnauver
Newbie

Offline Offline

Berichten: 4


« Antwoord #2 Gepost op: 18 December 2011, 23:50:57 »

Dave, bedankt voor je reactie.  het digitale vind ik echt geweldig, maar ik ben zelf totaal niet handig. en ik ben al trots dat ik de DRC lichtset van de 2400 serie van Roco tot 2x toe succesvol heb voltooid. Tot nu toe heb ik twee pogingen gedaan om oude locs om te bouwen. beide zonder succes. de eerste was dus met de vermoedelijke kortsluiting. (01 altbau loc van roco) ...(ik zal een poging wagen om de decoder te retourneren) De decoders die ik gebruik zijn trouwens Uhlenbrock 76420.
De 2e was een 1300 loc van Lima.  Deze reageerde totaal niet. (ook geen gil ofzo) Vermoedelijk is er iets fouts gegaan met de verlichting. De blauwe draad heb ik niet gebruikt. Alleen de witten en gele draad. en als "nul" dacht ik dat je 1 draad weer moest retourneren aan de rails.
Ik zal binnekort eens kijken of ik foto's kan plaatsen.  dat is tenminste duidelijk.

Ik heb nog een paar oude locs die ik wil (laten) ombouwen. maar om teleurstelling te voorkomen kan ik beter op zoek gaan naar iemand die dat voor mij wil doen.

Groeten,
Gerard.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #3 Gepost op: 19 December 2011, 16:45:02 »

Gerard,

Citaat
De blauwe draad heb ik niet gebruikt. Alleen de witten en gele draad. en als "nul" dacht ik dat je 1 draad weer moest retourneren aan de rails.

Die is ook stuk. Handleidingen lezen van decoders is heel belangrijk. In onze wiki vind je een aantal ombouw verslagen.
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Categorie:Ombouwen_en_digitaliseren_locomotieven

Ik weet dat de Uhlenbrock decoders niet duur zijn, echter ben ik totaal geen fan van die dingen. Ze zijn lastig te programmeren en bij het minste geringste is het kapot. Mijn voorkeur gaat uit naar Locpilot en Zimo.

Wellicht is het een idee om eens een keer samen met iemand een decoder in te bouwen?

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #4 Gepost op: 19 December 2011, 22:22:59 »

Beste Gerard,

Boven Amsterdam, in Landsmeer, zit iemand die trainingen "inbouwen locdecoders" organiseert, als je geïnteresserd bent dan hoor ik het wel.

Groet, Anne W
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 20 December 2011, 12:14:39 »

Anne,

je mag hier best bedrijven of personen noemen hoor, geen enkel probleem!
Steken de overige gebruikers ook nog wat van op.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #6 Gepost op: 21 December 2011, 11:06:29 »

Beste Sander en Gerard,

De informatie is te vinden in: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21897.0

Teunis is een 3-railer, maar het principe werkt natuurlijk ook bij 2-rail

Groet, Anne W
Gelogd
Dampfsnauver
Newbie

Offline Offline

Berichten: 4


« Antwoord #7 Gepost op: 24 December 2011, 14:46:25 »

 
Citaat
Ikzelf test na een inbouw/ombouw ALTIJD op sluitingen in:
- Rail aansluiting (rode en zwarte draad van decoder)
- Motor aansluiting (oranje en grijze draad van decoder)
- Verlichting aansluitingen (meten op gele en blauwe draad EN witte en blauwe draad)
Als hier geen sluitingen in te bespeuren zijn, en de draden op de juiste plekken zijn aangesloten, zou alles naar behoren moeten functioneren.

Gr. Dave
[/quote]  Voordat ik aan de klus begon snapte ik de betekenis van de decoderdraden heel goed.. althans de rood&zwart, de oranje&Grijs en de geel en wit.  Ik weet ook dat de groene voor andere functies is. maar de blauwe??  Zou daar dan de 2 andere draden voor de verlichting aan moeten??  dus als het ware een Y splitsing.?
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #8 Gepost op: 24 December 2011, 14:52:04 »

Als het goed is wel ja.

Ten minste, bij de functie uitgangen is dat wel zo (groen en violet).
De blauwe draad is de gemeenschappelijk + van de decoder.

Ik begrijp dat je de gele en de witte draad aan een lampje heb zitten, en vervolgens de afgaande draden weer naar de rails toe geleid heb?

Romar
Gelogd
Dampfsnauver
Newbie

Offline Offline

Berichten: 4


« Antwoord #9 Gepost op: 24 December 2011, 16:47:55 »

ja, exact.
Dus ik denk dat ik al weet wat er fout is gegaan bij de 1314.  ik heb de draden dus niet aan de rails moeten geven, maar aan de blauwe draad.
Ik vermoed dat de )! loc opgeblazen is door overbelasting doordat er NOG een loc op de rails stond. Zoiets was al eerder voorgekomen bij iemand die een decoder met stekker in een voorbereide loc stak..en ook niet in de gaten had dat er nog een loc op de rails stond.
Gelogd
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 24 December 2011, 17:06:15 »

De situatie die je nu schetst (loc opgeblazen door overbelasting doordat er NOG een loc op de rails stond) is onmogelijk.

Als je decoder het begeven heeft is dat in de regel niets meer en niets minder dan een fout bij, of kortsluiting na het inbouwen van de decoder in jouw geval.

Gr. Dave
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: decoder opgeblazen?
« vorige volgende »
Ga naar: