Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digikeijs DR 5000 Centrale, DR 5033 Booster
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Digikeijs DR 5000 Centrale, DR 5033 Booster  (gelezen 16090 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
vamers
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Gepost op: 17 Oktober 2018, 09:45:03 »

Ik heb een (nieuw gebouwde) modelbaan met twee gescheiden banen en stroomkringen (boven elkaar), aangestuurd door Koploper en de Digikeijs DR5000, 4 X bezetmelderdecoder DR4088, 4 X wisseldecoder DR4018 en de booster DR 5033.
Beide banen/stroomkringen hebben een schaduwstation van zes sporen. Er zijn twaalf treinen waarvan er maximaal drie tegelijk rijden.
Eén van de banen hangt rechtstreeks aan de DR5000 en de tweede is aangesloten via de 5033 . Wat ik ook doe en wat ik ook wijzig in bekabeling etc., de noodrem in Koploper, maar ook die in de Digi Software zelf, springt op willekeurige tijdstippen aan, als er willekeurige treinen op willekeurige plaatsen rijden. Soms gaat het een viertal rondes goed, soms vier keer in één ronde een stop. Hij springt zelfs aan als er geen trein rijdt of er enige activiteit is.
Zo gauw ik de loconet-kabel naar de 5033 loskoppel is het probleem over. Hang ik beide banen één voor één aan de Centrale: eveneens geen probleem. Schuif ik de 5033 ertussen: problemen. Inmiddels heb ik voor de zekerheid het adres van de 5033 op 900 gezet. Lost niets op. De 5033 vervangen: lost niets op.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Digikeijs zelf zwijgt in alle talen.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 17 Oktober 2018, 09:55:31 »

Je bedoelt dat je Digikeijs hebt gemaild en daar geen antwoord op is gekomen? Wat vreemd!

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Oktober 2018, 11:34:36 »

Echt vreemd vind ik het niet, maar dat lost nog niets op  Tongue

Helaas kan ik je bij je werkelijke probleem niet helpen, maar als je het gelinkte draadje leest, verwacht ik geen hulp uit die hoek....
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Oktober 2018, 11:58:15 »

Is er behalve LocoNet-B nog een tweede elektrische verbinding tussen de 2 baandelen?
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
vamers
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #4 Gepost op: 17 Oktober 2018, 16:40:22 »

Er is geen enkele elektrische verbinding tussen de twee banen.
Vanaf het begin trouwens problemen gehad met de diverse Digi onderdelen. Mijn eerste booster deed helemaal niets en is door Digikeijs inmiddels vervangen.
Nadat ik de 4018 wisseldecoders had aangesloten reageerden er andere wissels dan volgens het adres zou moeten. Ik heb vervolgens de diverse decoders geprogrammeerd op adres 30, 50, 70 en 90. In de hoop dat ze dan elkaar niet in het vaarwater zouden zitten. Tot mijn verbazing was het eerste wisselnummer bij 50 niet 51 maar 47, bij 70 niet 71 maar 67 etc. Daar kan ik mee leven en heb gewoon de wisselnummers in Koploper aangepast. Vreemd blijft het. Maar de 5033 laat zich niet oplossen. Overigens is er nu wel een reactie van Digikeijs binnen ..... Kennelijk hebben ze het daar druk. Inmiddels heb ik beide banen zelf rechtstreeks op de Centrale aangesloten en heb geen problemen meer. Alle wissels heb ik aan een Z21 hangen. Door het aantal rijdende treinen te beperken hoop ik geen overbelasting te krijgen. Maar zit nu wel met twee onbruikbare boosters á 95 euro. Zou toch niet mogen.
Gelogd
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Oktober 2018, 19:18:47 »

Kun je uitgebreider beschrijven of nog liever schematisch uittekenen hoe het geheel bedraad is? Want als er, zoals je nu zegt, helemaal geen elektrische verbinding is tussen de DR5033 en de DR5000 hoe bestuur je dan het tweede deel?

Groet Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
vamers
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #6 Gepost op: 17 Oktober 2018, 22:01:54 »

Ik bedoel natuurlijk dat er behalve de Loconet B geen enkele elektrische verbinding is. Dat was immers de vraag.

MVG.
Gelogd
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 18 Oktober 2018, 07:03:58 »

Het komt niet uit je vraagstelling:
Heb je ook geprobeerd om beide baandelen middels boosters (je hebt er immers 2) te voeden en de centrale alleen te laten aansturen.

Het begint er op te lijken dat je misschien toch een verborgen kortsluiting hebt. Een haardraadje tussen de 2 polen van de rijspanning kan genoeg zijn.

Een ander onwaarschijnlijk ding komt nog bij me op, maar dat haal ik echt niet uit je verhaal:
De boosters zitten aan LocoNet B en de DR4088LN aan LocoNet T en er is op de baan een LocoNet verbinding tussen DR5033 en DR4088. Er ontstaat dan een ringlijn op loconet, die beslist niet mag.

m.vr.gr. Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digikeijs DR 5000 Centrale, DR 5033 Booster
« vorige volgende »
Ga naar: