Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie  (gelezen 20166 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Gepost op: 23 Januari 2019, 18:00:00 »

Sinds een poosje heb ik een ECoS2 in mijn bezit. Ik rijd allerlei merken door elkaar, dus een multiprotocolcentrale is voor mij dè oplossing. Dat ging ook allemaal prima, totdat ik een Artitec Hondekop 4 aanschafte. Naar verluidt heeft die een ESU Locpilot4 aan boord. Dat zou geen probleem met een ESU ECoS2 moeten zijn, zou je zeggen.

Toch gaat het fout. De Hondekop rijdt een stuk (duurt enige seconden, soms een minuut of meer), maar remt dan opeens af. Soms komt hij helemaal tot stilstand en gaat daarna weer verder, maar het komt ook voor dat hij tijdens het afremmen alweer vaart oppikt. Tijdens het afremmen gaat alle verlichting uit (front, sluit, binnen). In de display van de ECoS2 licht het icoontje "M4" op, alsof hij zich aanmeldt als MFX-loc.

Ik heb ook een MS2. Daarop doet dit probleem zich niet voor. Ook de Lenz-centrale van de dealer waar deze trein vandaan komt geeft geen probleem. Ik heb ook een DE3. Die zou technisch hetzelfde moeten zijn als de H4. Die geeft echter geen probleem met de ECoS2.

Ik heb hierover contact gehad met Artitec en afgelopen zaterdag heb ik de H4 afgegeven bij Artitec zodat ze ernaar konden kijken. Er werd echter al bij gezegd dat de technische dienst niet de beschikking heeft over een ESU-centrale, maar dat ze er gewoon een nieuwe decoder inzetten. Daarna kunnen ze niets meer voor me betekenen.

Vandaag kreeg ik 'm terug. Het probleem is er nog steeds. Ik heb nu goed opgelet hoe hij zich aanmeldde. In eerste instantie meldt hij zich aan volgens Railcom en meldt dan "DCC OK". Dat icoontje blijft aan. De trein rijdt in eerste instantie normaal. Tijdens het rijden verschijnt echter opeens "M4" en vanaf dat moment is het mis.

Vermoedelijk is het dus een kwestie van DCC en MFX die samen ruzie maken. Zoals al aangegeven wil ik multi-protocol blijven rijden. Komt dit iemand bekend voor? Ziet iemand een oplossing voor dit probleem? Kan ik bijvoorbeeld de decoder wijsmaken dat hij alleen DCC of alleen MFX praat?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Januari 2019, 18:22:48 »

In de lokpilot4 kun je in CV47 de niet benodigde protocollen uitschakelen.
In de handleiding die nu op internet staat (http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/), kun je de cv-waarde vinden op blz. 37.
Misschien dat het helpt. Ik heb er verder geen ervaring mee.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Januari 2019, 18:28:16 »

Ook geen Ecos hier maar een IB en daar regel je dat adres xx een DCC adres is en bij voorbeeld yy een MM. Vanuit de centrale vast dus.
Kan dat wellicht bij de Ecos ook?
Of het zelf aanmelden uitzetten (als dat kan)?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 23 Januari 2019, 20:35:43 »

Op een ander forum kreeg ik de reactie dat bij multiprotocol geldt CV47=13. Bij mijn H4 stond die echter op 15. Nu heb ik 'm om te beginnen naar CV47=13 gezet en ik rijd nu al zeker vijf minuten probleemloos. Onder "normale" omstandigheden was hij al zeker een paar keer uitgevallen. Ik denk dus dat dat het probleem oplost. Hartelijk dank voor het meedenken Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Januari 2019, 20:43:53 »

Nu ben ik benieuwd waar je Plan U op staat...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #5 Gepost op: 23 Januari 2019, 20:56:21 »

Ik ook, maar die kan ik niet pakken zonder mijn zoon wakker te maken...
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Januari 2019, 21:03:34 »

 Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Januari 2019, 21:11:54 »

Ik zie het advies op het 3-railforum. De persoon in kwestie kan alleen niet rekenen.
De fabriekswaarde van CV47 is 15: 1 (DCC) + 2 (M4) + 4 (Motorola) + 8 (Selectrix)
Je hebt nu waarde 13 geprogrammeerd, dus het M4 protocol (waarde 2) is nu uitgeschakeld.
Maar Motorola en Selectix heb je ook niet nodig, dus dan zou je ook gewoon waarde 1 kunnen programmeren.
Aan de andere kant, als het nu werkt, dan is het natuurlijk prima.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #8 Gepost op: 23 Januari 2019, 21:28:33 »

Ik had het al gezien Huub. Ik was ook niet zo snugger om het even na te rekenen. Ik laat het even zo, maar ben nog steeds benieuwd waarom die DE3 wèl rijdt. Morgen ga ik daar eens naar kijken, of zal ik...
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #9 Gepost op: 23 Januari 2019, 21:45:03 »

Je hoeft niet te rekenen met bit programmering kun je van een CV elk afzonderlijk bitje aan of uit zetten.
Met de ECos is dat zelfs een kwestie van vinken en dan de CV programmeren. meer hoef je niet te doen, simpeler kan het niet.

Mvg, Johan
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #10 Gepost op: 24 Januari 2019, 20:01:29 »

Klopt Johan. Dat is inderdaad erg handig. Je moet alleen even weten dat je bij het tellen van de bits achteraan begint, maar verder is het heel simpel. Het één-na-laatste vinkje moet dus uit om M4 uit te zetten.

Inmiddels heb ik ook de DE3 op de baan gehad. CV47=...  15!
Enige conclusie die ik kan trekken is dat Artitec kennelijk toch andere decoders gebruikt heeft in de H4 dan in de DE3.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
« vorige volgende »
Ga naar: