Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: EditS Booster geeft kortsluiting/overbelasting bij meerdere treinen.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: EditS Booster geeft kortsluiting/overbelasting bij meerdere treinen.  (gelezen 10288 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
JanO
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Gepost op: 4 November 2013, 00:28:21 »

Ik zit nu voor het eerst op dit forum en hoop dat mijn hulpvraag tot een oplossing kan leiden.

Mijn situatie: Koploper, MRdirect, Edits Booster (jaren geleden overgenomen van iemand) met 6 goed lopende locs (Fleischmann 2-rail) die op zich zelf tijdens het rijden geen sluiting geven. Ook elke willekeurige combinatie van 2 a 3 locs blijven goed rijden. Verder 4 wisseldecoders. Heb ik 3 jaar goed mee gereden maar wil nu toch uitbreiden.
Daarom baan uitgebreid, maar de Edits Booster (5 Amp) schiet steeds in de kortsluiting/overbelasting (?) bij loc nr 4 en nog erger bij loc nr 5 (om de paar seconden). MRdirect zet vervolgens baan stil (ook naar Koploper).

Ik wil uiteindelijk toch rijden met 8 à 9 locs, dus de booster ge-upgrade naar 10 Amp door de vier  weerstanden van 0,33 Ohm te vervangen door vier weerstanden van 0,15 Ohm, de baan is in afgezekerde secties verdeeld. De ringkerntrafo is van het type 300VA. De kortsluitbeveiliging is voorzien van een z.g. C7 Elco van 1uF.
Het probleem van de kortsluiting/overbelasting (?) blijft echter onveranderd bestaan. De Multimeter geeft in rust 0,1 Amp en als er 5 locs (eventjes) rijden ongeveer 3,5 à 4 Amp.

Ik weet het nu niet meer. Heeft iemand een idee om dit op te lossen? Alvast bedankt!
Jan.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 4 November 2013, 18:22:15 »

Jan,

welkom op dit forum!!

Citaat
schiet steeds in de kortsluiting/overbelasting (?) bij loc nr 4 en nog erger bij loc nr 5 (om de paar seconden).

Als ie in de kortsluitbeveilinging schiet dan rijdt er niks meer is mijn mening. Dan heb je een probleem en moet je niet je apparatuur extra gaan belasten of uitproberen.
Ik rijd thuis met 3 locs op een 2,5 Amp booster. Dus 4 a 5 locs moet makkelijk op 5 Amp kunnen lijkt mij.

Niks anders op de booster aangesloten? Wissels en/of dergelijke?

Weet jij zeker dat je die waardes van de multimeter goed hebt?? Ik heb daar namelijk mijn twijfels over, Ik weet niet 100% zeker of je op een digitale baan op een dergelijke manier je stroom goed kan meten.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
JanO
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #2 Gepost op: 4 November 2013, 22:49:40 »

Hallo Sander,

Bedankt voor je antwoord.
Ja, ik heb wissels aangesloten via de wisseldecoders, maar als ik deze verwijder van de booster duurt het hoogstens iets langer voordat er "sluiting" gegeven wordt. Het klinkt mij steeds meer als een onterechte overbelasting melding.
Dat van die multimeter weet ik ook niet, maar de waardes klinken mij niet gek.
Ik heb inmiddels begrepen dat de C7 elco problemen zou kunnen geven of de D9 zenerdiode. Ik ga ook nog uitzoeken of het een echte kortsluiting is of een onterechte melding (van andere hobby-isten) meegekregen. Ik laat van me horen als ik meer weet.

Alvast bedankt.

Jan.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #3 Gepost op: 5 November 2013, 19:23:29 »

Jan,

ben zeer benieuwd naar de uitkomsten hiervan.

Ik zit ook niet aan kortsluiting te denken maar eerder aan overbelasting. Maar dan is door de Elco of Zenerdiode kennelijk niet het beoogde aantal Ampere's te halen uit je booster. Zo even uit mijn hoofd.....Ik ben niet volledig op de hoogte van het schema.

mvg,
 Sander

Gelogd

mvg,
 Sander
JanO
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #4 Gepost op: 8 November 2013, 18:28:57 »

Aan alle forumleden die met mij meegedacht hebben.

Ik heb de C7 vernieuwd, oude elco's zouden kunnen verlopen. Toen leek het al beter te gaan.
Ik heb ook de zener D9 van 15V vervangen door eentje van 13V (14V had mijn electronicazaakje niet).

Het resultaat is dat ik nu twee keer 20 minuten getest met 5 locs (meer heb ik niet), 4 wisseldecoders en nog 3 keerlusschakelingen en dat alles het allemaal blijft doen, zonder enig probleem !!!

Of de 13V zener voldoende is om een echte sluiting tijdig op te vangen, moet ik nog ontdekken, maar deze oplossingsweg lijkt wel de juiste.

Nogmaals bedankt!
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 8 November 2013, 21:22:36 »

Jan,

blij te horen dat het tot zover is opgelost.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: EditS Booster geeft kortsluiting/overbelasting bij meerdere treinen.
« vorige volgende »
Ga naar: