Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Fleischmann Digital Control DC 6803
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Fleischmann Digital Control DC 6803  (gelezen 13142 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
MiniTrixNiels
Newbie

Offline Offline

Berichten: 4


« Gepost op: 10 Maart 2013, 13:40:02 »

Hallo,

Ik heb nog geen baan maar ik weet wel dat ik digitaal wil gaan rijden.
Maar ik weet niet veel van digital rijden af.
Wie kan mij vertellen wat ik allemaal met de Fleischmann Digital Control DC 6803 kan. Of zijn er andere betere mogelijkheden om digitaal te gaan rijden?

MiniTrixNiels
Gelogd
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Maart 2013, 14:13:00 »

Hallo Niels,

het grote nadeel van de 6803 is dat het enkel het oude FMZ-protocol gebruikt ,en dat hij niet compatibel is met het DCC-protocol. Je zult daarom gebonden zijn aan de Fleischmann FMZ-decoders. Het DCC-protocol wordt door veel fabrikanten gebruikt in hun decoders en centrales, dus je hebt hier veel meer keuze.

Mijn advies is om met een relatief goedkope centrale te beginnen, zoals de Multimaus van Roco. Als je een beetje zoekt, kun je deze krijgen voor rond de 70 euro. Wil je iets groters, dan kun je bijvoorbeeld voor de ECoS van ESU of de Intellibox van Uhlenbrock gaan. Ieder systeem heeft zijn pro's en contra's, en er zijn genoeg sites en fora (waaronder deze) waar je deze kunt vinden.

Met vriendelijke groet,

Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
MiniTrixNiels
Newbie

Offline Offline

Berichten: 4


« Antwoord #2 Gepost op: 10 Maart 2013, 14:36:11 »

Bedankt voor je reactie Bjorn,

Ik heb even gekeken voor een Multimaus en kon er al een paar vinden.
Zijn er ook nog andere relatief goedkope centrales?

Nu zijn al mijn treinen nog analoog, hoeveel kost het ongeveer per trein om deze om te bouwen of is dat per trein verschillend.

MiniTrixNiels
Gelogd
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Maart 2013, 14:54:06 »

Je hebt de Profi-Boss van Fleischmann; deze zijn echter schaars, en volgens mij zijn ze al wat duurder, maar dat durf ik zo even snel niet met 100% zekerheid te zeggen. Deze kan, in tegenstelling tot de MultiMaus, ook adressen lezen, handig als je niet weet welke loc welk adres heeft. Van Lenz heb ik nog de SET01 gevonden: een startset voor 130 euro. Er zullen er vast nog wat zijn, maar ze komen even niet bovendrijven bij mij.

De prijs voor decoders ligt meestal rond de 25 tot 30 euro. Sounddecoders kosten vaak 100 euro of meer.

Met vriendelijke groet,

Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2013, 18:17:24 »

Niels,

welkom op dit forum!

De multimaus is op dit moment de goedkoopste instap. Zelfbouw achterwege gelaten. Die vind je variƫrend van 50 tot 90 euro, afhankelijk van 2de hands of nieuw en afhankelijk van de trafo die erbij zit.

Decoders kosten van ongeveer 15 euro tot aan 40 euro. Afhankelijk van het aantal functies en stroomsterkte.
Analoge locs zijn prima zelf om te bouwen. Keertje voor gaan zitten en proberen. Niet bang zijn.
Of een keer iemand vragen om je te helpen er 1 samen in te bouwen.
Tevens staan er op het wiki gedeelte wat ombouw verslagen die je wellicht op weg kunnen helpen.
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Categorie:Ombouwen_en_digitaliseren_locomotieven

Ombouwen bij de winkeliers kan ook. Reken gauw 20 euro voor het ombouwen, zo niet meer! Informeer bij een winkelier in je buurt.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Fleischmann Digital Control DC 6803
« vorige volgende »
Ga naar: