Beste ?
Even je naam vermelden bij een volgend bericht, praat altijd iets persoonlijker in de toch al anonieme wereld van het internet.
Ik ga proberen je vragen te beantwoorden.
28 of 128 stappen....hoe meer stappen hoe meer af te regelen, hoever wil je hier zelf in gaan? Mijn ervaring leert mij dat ik aan 28 stappen meer dan genoeg heb. Bij mij dan ook de keuze gemaakt om alles op 28 stappen te doen.
Het voordeel van lange of korte adressen ligt helemaal aan jezelf. Zo heb ik gekozen om lange adressen te programmeren en wel om de volgende redenen;
Met een hoog aantal locs/treinstellen is een nummer volgorde niet te onthouden. Ik programmeer dan ook de meeste locs aan de hand van het bedrijfsnummer. Een NS loc 1638 rijdt met lang adres 1638. Een NS loc 1110 met 1110 enz. Voordeel hiervan is dat je in 1 opslag het juiste decoder adres te pakken hebt, het staat immers op de zijkant van de loc. Omdat je qua locs niet snel dubbele nummers hebt is dubbele nummers programmeren nagenoeg onmogelijk.
Korte adressen werkt prima wanneer je een handje vol locs hebt, die houd je nog wel uit elkaar.
Je praat vervolgens over adressen, een loc heeft maar 1 locadres (CV1). Waar jij over praat zijn CV's.
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/CVCV 2 is de startspanning, deze is verschillend per loc, hoe snel wil je je trein laten starten? Zeker met 128 stappen mag die best op een lage waarde geprogrammeerd zijn, bij 28 stappen zou je er misschien voor willen zorgen dat de loc net rijdt. Kwestie van uitproberen.
CV 3 Optreksnelheid. Hoe hoger de waarde die je instelt hoe langzamer de trein zal optrekken. Zo kan je verschil maken trussen bij voorbeeld een sneltrein en een hele zware goederentrein. De zware goederentrein zou in de praktijk langzamer optrekken dan de sneltrein.
CV 4 Afremsnelheid. Hoe hoger de waarde hoe langer het duurt voor je trein afgeremd is naar bijvoorbeeld 0. Ook hier geldt het verschil van sneltrein en goederentrein.
CV 5 is de maximale spanning, hiermee geef je eigenlijk de maximale snelheid van de trein aan. Denk even terug naar het analoge principe, hoe verder je de trafo open zette hoe harder de loc ging. Dat geldt hier dus ook, hoe hoger de waarde die je invult, hoe harder de trein rijdt.
Een stoomloc rijdt langzamer dan een TGV
Hopelijk je vragen kunnen beantwoorden. Zo niet, dan gewoon nog een bericht met vragen hier posten
mvg,
Sander