Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Intellibox instellen en decoder programmeren
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Intellibox instellen en decoder programmeren  (gelezen 14269 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Treinvirus
Newbie

Offline Offline

Berichten: 9


« Gepost op: 7 Januari 2013, 18:16:11 »

Beste mensen, Ik ben 61 jaar en na jaren analoog gereden te hebben toch nog de omslag gemaakt naar digitaal. Afijn een nieuwe baan opzetten loc's voorzien van decoders, een intellibox gekocht en ben van plan op den duur met koploper te gaan rijden.
Nu heb ik een paar vragen:
- Ik heb een Kuehn decoder nN025 in een loc ingebouwd. De decoder geprogrammeerd en de loc rijdt. Zover gaat het dus goed.
Heb echter wel een paar vraagjes. Kan de intellibox instellen op 128 rijstapen of op 28. Wat heeft de voorkeur.
Bij programmeren van het lok adres in de decoder wat is voordeel van lang of kort adres?
Welke startspanning is normaal op adres 2. Wat vul ik in op adres 3 en 4.
Op adres 5 kan ik tot het getal 255 invullen. Wat is het voordeel hiervan.
Evenzo adres 6.

Graag een reaktie
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 7 Januari 2013, 19:57:02 »

Beste ?
Even je naam vermelden bij een volgend bericht, praat altijd iets persoonlijker in de toch al anonieme wereld van het internet.

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden.

28 of 128 stappen....hoe meer stappen hoe meer af te regelen, hoever wil je hier zelf in gaan? Mijn ervaring leert mij dat ik aan 28 stappen meer dan genoeg heb. Bij mij dan ook de keuze gemaakt om alles op 28 stappen te doen.

Het voordeel van lange of korte adressen ligt helemaal aan jezelf. Zo heb ik gekozen om lange adressen te programmeren en wel om de volgende redenen;
Met een hoog aantal locs/treinstellen is een nummer volgorde niet te onthouden. Ik programmeer dan ook de meeste locs aan de hand van het bedrijfsnummer. Een NS loc 1638 rijdt met lang adres 1638. Een NS loc 1110 met 1110 enz. Voordeel hiervan is dat je in 1 opslag het juiste decoder adres te pakken hebt, het staat immers op de zijkant van de loc. Omdat je qua locs niet snel dubbele nummers hebt is dubbele nummers programmeren nagenoeg onmogelijk.

Korte adressen werkt prima wanneer je een handje vol locs hebt, die houd je nog wel uit elkaar.

Je praat vervolgens over adressen, een loc heeft maar 1 locadres (CV1). Waar jij over praat zijn CV's.
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/CV

CV 2 is de startspanning, deze is verschillend per loc, hoe snel wil je je trein laten starten? Zeker met 128 stappen mag die best op een lage waarde geprogrammeerd zijn, bij 28 stappen zou je er misschien voor willen zorgen dat de loc net rijdt. Kwestie van uitproberen.

CV 3 Optreksnelheid. Hoe hoger de waarde die je instelt hoe langzamer de trein zal optrekken. Zo kan je verschil maken trussen bij voorbeeld een sneltrein en een hele zware goederentrein. De zware goederentrein zou in de praktijk langzamer optrekken dan de sneltrein.

CV 4 Afremsnelheid. Hoe hoger de waarde hoe langer het duurt voor je trein afgeremd is naar bijvoorbeeld 0. Ook hier geldt het verschil van sneltrein en goederentrein.

CV 5 is de maximale spanning, hiermee geef je eigenlijk de maximale snelheid van de trein aan. Denk even terug naar het analoge principe, hoe verder je de trafo open zette hoe harder de loc ging. Dat geldt hier dus ook, hoe hoger de waarde die je invult, hoe harder de trein rijdt.
Een stoomloc rijdt langzamer dan een TGV Wink

Hopelijk je vragen kunnen beantwoorden. Zo niet, dan gewoon nog een bericht met vragen hier posten Wink

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Raymond
Full Member

Offline Offline

Berichten: 100

N Spoor Freak


« Antwoord #2 Gepost op: 7 Januari 2013, 21:12:51 »

Dankjewel Sander nu weet ik ook eindelijk waar lange adressen voor zijn, en dat na al 4 jaar digitaal rijden ik moest me schamen Embarrassed Grin

Groet,
Raymond
Gelogd

Lid Houtense Koekenclub
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 7 Januari 2013, 22:13:37 »

Dag Raymond,

voor zover ik weet kan Koploper geen treinen aansturen met 128 stappen. Als je in de toekomst met dat programma gaat rijden is het misschien handiger nu al met 28 stappen te gaan werken.

Sander heeft CV6 overgeslagen. Daarmee kun je de rijspanning instellen voor het midden van het regelbereik. Soms kan dat het rijgedrag verbeteren. Zet je in het geval van een Kuehn decoder er 0 in dan wordt de regelcurve logaritmisch i.p.v. lineair. In het boekje van de decoder staat er op blz. 9 een grafiek van.

m.vr.gr. Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Treinvirus
Newbie

Offline Offline

Berichten: 9


« Antwoord #4 Gepost op: 8 Januari 2013, 18:46:53 »

Beste mensen,

Heel hartelijk dank voor de informatie. Dat geeft de burger weer moed nu e.e.a. een stuk duidelijker is.

Met vriendelijke spoorgroeten,

Peter
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 8 Januari 2013, 19:36:29 »

Peter,

Blij dat we hebben kunnen helpen.

Gelukkig heeft Cees de door mij overgeslagen CV6 uitgelegd. Ikzelf heb CV6 compleet gemist.  Wink

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Intellibox instellen en decoder programmeren
« vorige volgende »
Ga naar: