Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Keerlus in sporenplan  (gelezen 26837 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blokpost75
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Gepost op: 8 December 2010, 23:24:00 »

Beste lezers,

Tijdens de laatste Eurospoor ben ik met een sporenplan bij de stand van Modelspoor Wijzer.net geweest om dit te laten checken op keerlusproblemen.
Na een leuke, leerzame discussie werd me gevraagd het sporenplan op deze site te plaatsen, zodat ook anderen er eens kritisch naar kunnen kijken.
Welnu, bijgaand vind je het bedoelde sporenplan van Bad Wartenach.
Het moet een HO baan gaan worden in tijdperk III, die gesitueerd is in Zuid-Duitsland. De aansturing wordt straks 2-rail digitaal met MM, de s88XPressNetLi van Wim Ros en Karst Drent en Koploper.

Mijn verzoek is om mij aan te geven of ik de plek van de keerlus goed heb aangegeven. Ach, en verdere op- of aanmerkingen over het sporenplan zijn natuurlijk ook welkom.

Met groet,

Johan

Bad Wartenach v0.4.JPG
Keerlus in sporenplan
* Bad Wartenach v0.4.JPG (245.77 KB, 1057x854 - bekeken 2910 keer.)
« Laatste verandering: 8 December 2010, 23:27:20 door Blokpost75 » Gelogd
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 9 December 2010, 07:16:29 »

Dag,

Op de aangegeven plek een keerlusmodule zetten lost je probleem niet op. Ik heb het idee dat je vanuit een analoge situatie denkt, waarbij de 2 parallel lopende hoofdsporen tegengestelde polariteit hebben. In dat geval heb je bij iedere overgang tussen die 2 sporen (in het station bijv.) een potentiele "keerlussituatie". Ik denk dat je 2 keerlussen hebt en die kun je m.i. beter zetten in het spoor tussen wissel  bij B en het station en de 2e tussen het wissel halverwege A en B en het station. De rest van de baan kun je dan aansluiten in dezelfde richting. Daarmee bedoel ik bruine draad steeds aan dezelfde kant en rode ook en niet bij de parallel lopende sporen tegengesteld.

Ik hoop dat ik e.e.a. duidelijk genoeg verteld heb.

m.vr.gr. Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 9 December 2010, 17:28:10 »

Hey Johan,

een bekend plan!! Hier heb ik me ook reeds op Eurospoor over mogen buigen.
Ik blijf erbij dat het rood gekleurde stuk de keerlus(sen) opheft.

Heb hier thuis een kladje gemaakt met alleen de hoofdbaan en er rustig naar zitten kijken, schetsen, beredeneren en ik blijf erbij dat in het rode gedeelte je keerlusmodule moet en dan klopt het.

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 9 December 2010, 18:01:33 »

Hmmm... Ik zie eigenlijk ook enkel een polariteitsprobleem welke op te lossen is door het plaatsen van een keerlusmodule op de huidige (rood) aangegeven plek. Het kan ook zijn dat we teveel daar op focussen en daardoor een ander probleem niet zien, maar volgens mij is het met rood aangegeven blok het juiste blok om een keerlusmodule  te plaatsen en heb je er verder geen nodig.

Gr. Dave
Gelogd
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 9 December 2010, 18:56:15 »

Dag allemaal,

ik zal proberen het anders uit te leggen.
Als je het hele dubbelsporige deel gaat bedraden, dan moet je dat bij digitaal voor beide sporen aan dezelfde spoorstaaf doen in 1 bepaalde richting. Dat is nodig omdat in het station overloopwissels tussen de doorgaande sporen liggen. Daardoor kun je het dubbelspoor tot aan het schaduwstation zelfs (elektrisch) als enkelspoor bekijken. Dan kom je aan weerskanten voor het schaduwstation een sporendriehoek tegen. Zo'n driehoek is per definitie een keerlus. Daarom denk ik dat de oplossing met 1 keerlus op de rode plek niet het gewenste resultaat  (geen kortsluiting) zal opleveren.

m.vr.gr. Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 9 December 2010, 21:47:28 »

Haai,

Een snelle blik leert mij dat de plaats van de keerlus niet juist is, en dat het met 1 keerlusschakeling niet opgelost kan worden. Cees Baarda heeft het aan het rechte eind. Zal er zo even beter naar kijken en tot een advies in deze komen.

Mvg
Wim.
« Laatste verandering: 9 December 2010, 22:20:37 door Wim Ros (RoSoft) » Gelogd

Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 9 December 2010, 21:51:08 »

Yep.. Zie 't nu ook na de verhelderende uitleg van Cees, aan beide kanten in de driehoek ga je mist in bij de wissels aan de uiteinden van het rood gekleurde stuk. Dat is inderdaad met 1 keerlusschakeling niet te verhelpen.


Gr. Dave
Gelogd
Blokpost75
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #7 Gepost op: 9 December 2010, 21:58:22 »

Goedenavond allemaal,

Eerst mijn dank voor de reacties.
Grappig om te lezen dat er verschillende lezingen zijn m.b.t. het probleem keerlus.

Ik zal mijn best doen om Cees zijn reactie te begrijpen.
Heeft het te maken met het feit dat ik vanaf links met 2 sporen (elk met een andere polariteit) naar één spoor wil?
En dat het keerlusspoor steeds 1 standaard polariteit heeft die teruggezet wordt nadat de keerlus is verlaten?

vr.gr.
Johan
 
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #8 Gepost op: 9 December 2010, 22:28:14 »

Inderdaad zeg, 2 driehoeken erin, dat is inderdaad 2 keerlussen.
Die heb ik niet gezien, niet op de beurs en hier thuis ook niet.

Keerlussen, blijft lastig!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 9 December 2010, 22:35:29 »

Johan,

Hier de oplossing

heb even de polariteit van de sporen erbij getekend (rood) en (bruin)

Er zijn 2 keerschakelingen nodig en wel op de aangegeven plaats daar is voldoende lengte voor dus geen enkel probleem. (roodspoor en oranjespoor) geven de keerlus plaatsen aan.



Mvg
Wim.
Gelogd

Blokpost75
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #10 Gepost op: 9 December 2010, 23:08:42 »

Beste mensen,

Voor het eerst iets op een forum geplaatst en dan gelijk al zulke spontane en leerzame reacties! Een prettige ervaring en zeker voor herhaling vatbaar Grin

Dank voor jullie inbreng, en zonder de rest te kort te doen, toch aan Wim een extra pluim voor de duidelijke tekening. Het is me nu volledig duidelijk!
Wim kan binnenkort een mailtje van me verwachten met een bestelling voor de keerlusoplossingen.

Rest mij nu de tijdrovende klus om e.e.a. in Koploper te zetten.
Maar voor het zover is, zal ik me eens buigen over de indeling van de blokken en de melders. Ongetwijfeld zal ik daarover jullie adviezen vragen, maar dan in een ander topic.

Nogmaals dank,
Johan

Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #11 Gepost op: 10 December 2010, 17:16:21 »

Johan,

Ik weet uit ervaring dat Koploper materie een hoop tijd vergt. Wens je dan ook succes!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Blokpost75
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #12 Gepost op: 10 December 2010, 22:00:52 »

Sander,

Dank voor de bemoedigende woorden, ik zal het nodig hebben!

Misschien tot morgen in Rijswijk?

Johan
Gelogd
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 10 December 2010, 22:37:15 »

Johan,

Koploper is helemaal geen probleem, jouw baanplan staat daar binnen een dag in en is dan volledig functioneel.

Mvg
Wim.
Gelogd

Blokpost75
Newbie

Offline Offline

Berichten: 6


« Antwoord #14 Gepost op: 10 December 2010, 22:50:39 »

Wim,

Verder dan wat testen ben ik met Koploper nog niet gekomen.
Gelukkig viel dat reuze mee, maar het was dan ook maar een klein ovaaltje met inhaalspoor. Ik heb dit gebruikt om bekend te raken met het programma in combinatie met jou s88ExpresNetLi.

Bad Wartenach is natuurlijk in dat opzicht een erg groot project.
Als ik de blokindeling voorelkaar heb, zal het misschien snel in Koploper gezet kunnen worden. We zullen wel zien.
Ik verheug me al op de Kerstvakantie...heb ik dan ook wat te doen Cheesy

Wordt ongetwijfeld vervolgd,

groeten,
Johan
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Keerlus in sporenplan
« vorige volgende »
Ga naar: