Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Ombouw Roco 2400 geel/grijs
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ombouw Roco 2400 geel/grijs  (gelezen 25397 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Gepost op: 9 Maart 2016, 20:04:42 »

Op dit moment ben ik bezig met een ombouw van een Roco 2400 Geel/grijs.

De loc is inmiddels voorzien van Digikeijs printjes. Dit zorgt voor een omgekeerd L-sein, sluit- en rangeersein. De lichtgeleiders heb ik aangepast, zodat er geen lichtlekkage naar de sluitseinen meer is wanneer er een omgekeerde L wordt getoond. Wanneer je de lichtgeleider niet onderbreekt zie je een klein beetje geel licht in het overige sluitsein, persoonlijk vond ik dat erg storend. Dus een stukje uit de lichtgeleider geknipt en deze vervolgens weer vast gezet.



Daarnaast de slangen voorzien van een rode hendel, dit geeft net dat beetje extra aan de loc.
De loc wordt ook voorzien van automatische koppelingen, ik rijd met Fleischmann Profi-koppelingen en heb de daarbij behorende automatische koppelingen inmiddels ook weten te bemachtigen.

Tevens bevat de loc zwaailichten welke ik met een kleine LED en lakdraad heb gemaakt. Ik heb onder de houder een gaatje geboord voor de doorvoer van de lakdraden. Daarnaast heb ik het gaatje voor het orignele zwaailampje iets opgeboord en er vervolgens een SMD LED ingelijmd. Vervolgens heb ik bij het orginele zwaailampje het pinnetje afgevijld en deze met een drupje lijm vastgezet. Ik bedacht me later dat ik dat beter met Micro Kristal Klear had kunnen doen, dit droogt transparant op en het is dan ook nog mogelijk om de boel te verwijderen zonder schade indien nodig. De onderkant van het zwaailampje heb ik in verband met eventuele lichtlekkage zwart geschilderd met nagellak, dit isoleert gelijk de aansluitingen van de LED.





Aangezien ik redelijk wat wensen had wat betreft de aansturing van al deze functies kwam ik natuurlijk functie uitgangen te kort. Mijn oog viel op een Zimo decoder, de MX633, welke maar liefst 10 functie-uitgangen heeft. Houd ik er nog 1 over ook  Wink.

De functie's:
Frontsein lange huif
Frontsein korte huif, deze worden op de gele en witte draad aangesloten en wisselen met de rijrichting.
Sluitsein lange huif (schakelbaar)
Sluitsein korte huif (schakelbaar)
Rangeersein
Automatische koppeling lange huif
Automatische koppeling korte huif
Zwaailicht lange huif
Zwaailicht korte huif

Al met al een locje wat gezien mag worden op de baan straks.
Zodra de decoder binnen is en gemonteerd zal ik een filmpje maken waarin de functies allemaal te zien zijn.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 9 Maart 2016, 20:17:52 »

Het duurde even voor ik begreep hoe ik de eerste foto moest zien, maar ik heb 'm  Wink
Ik ben nieuwsgierig naar dat filmpje
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 10 Maart 2016, 13:11:39 »

De juiste decoder inmiddels weten te reserveren. Deze kan ik zondag al ophalen op Ontraxs!

Iemand nog een suggestie voor de laatste functie? Grin

Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Maart 2016, 13:18:15 »

Cabineverlichting?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2016, 13:23:39 »

Heb ik over na zitten denken. Maar de cabine van een 2400 is vrij beperkt. 1 Led aan weerskanten van de huif in de cabine is een optie. De cabine heeft echter geen doorkijk. Wellicht aanpassen dmv styreen?....
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Maart 2016, 13:27:02 »

Je zou de grijze 'bak' ter plaatse van de zijramen kunnen uitsnijden.
Onder de ramen kan dat nog wel gewoon doorlopen, blijft het ook stevig.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 10 Maart 2016, 20:04:49 »

Heb er zojuist eens rustig naar zitten kijken. Het uitsnijden van de grijze vlakken is een optie. Ware het niet dat die vlakken er juist voor zorgen  dat je de lang doorlopende printplaat niet ziet. Tevens zitten hier ook de bevestigingen van zowel de kap als de printplaat aan het frame. Dit is niet aan te passen en levert geen mooie doorkijk op.
Op dit moment zit ik te denken om aan weerszijden wel een ledje te plaatsen alszijnde cabineverlichting. Tevens wil ik proberen een machinist te plaatsen.
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #7 Gepost op: 16 Maart 2016, 22:21:29 »

Weer een stukje verder met dit ombouw projectje. Zimo MX633R erin, dat is een uitgebreide decoder met maar liefst 10 functie-uitgangen, welke allemaal gebruikt worden.

Heb vandaag een machinist geplaatst. Daarnaast de automatische koppelingen van Fleischmann eronder gezet.
Log gezicht maar hij hangt hoger dan ik had verwacht. Ook is er achter de machinist een stekker verbinding te zien, hierop komen de zwaailichten en de cabine verlichting. Kan de kap er ook nog af indien nodig.





Volgende keer de cabine verlichting maken en dan de decoder programmeren. En dan is ook dit projectje klaar.

Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #8 Gepost op: 21 Maart 2016, 22:25:13 »

Stukje verder inmiddels....

LEDjes solderen.
Vergeet geen schakelvoorstand voor de LEDjes te plaatsen in de locomotief, anders zullen de LEDjes 1x heeeeeeel fel en heeeeeel kort branden....(rara hoe weet ik dat....)



Het binnenwerk van de cabine eruit gehaald en daarin wat gaatjes geboord. Aan beide kanten hetzelfde. Zo hoog mogelijk want licht komt immers nooit van onderaf  Wink



LEDjes met de lakdraden vast gezet met Kristal Klear. Even laten drogen en net zo mooi vast!



Aan beide kanten in de kap nu verlichting.



Binnenwerkje terug in de cabine en de draden aansluiten op de stekker die ik had gemaakt in de loc.



Testen, en......Alles werkt!!!
(na alle ledjes te hebben vervangen en voorschakel weerstanden te hebben toegevoegd)

Nu de decoder programmeren, een flink karwei kan ik melden daar het geen simpele decoder betreft.
Wordt aan gewerkt, inmiddels een hulplijn ingeschakeld.
Later meer!!!!
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #9 Gepost op: 22 Maart 2016, 22:30:55 »

Wederom een hele avond lopen stoeien met deze decoder. Een aantal Software programma's gedownload en daarmee experimenteren geeft wel weer wat duidelijkheid maar nog lang niet dat wat ik hebben wil.

Het verbaasd mij dat er op het internet zeer weinig te vinden is mbt het programmeren van de Zimo decoders. Ik heb inmiddels meerdere A4tjes volgeschreven met veranderde CV's om te zien welk effect dat geeft en of ik dat kan herleiden naar de tekst uit de handleiding.

We puzzelen vrolijk verder maar verwacht op korte termijn eigenlijk geen tot weinig resultaat te boeken.
Uitgebreide decoders zijn lastig te programmeren!
Gelogd

mvg,
 Sander
Dirk J
Newbie

Offline Offline

Berichten: 43


« Antwoord #10 Gepost op: 22 Maart 2016, 22:46:31 »

Daarom gebruik ik voor het programmeren zo graag een Sprog, met JMRI Decoderpro. Programmeert alle DCC decoders, herkent ze bijna allemaal (alleen sommige chinese gevallen niet). En doet dat met overzichtelijke tabbladen waarin je zelf geen CV's hoeft te weten, want dat weet Decoderpro.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #11 Gepost op: 22 Maart 2016, 23:05:53 »

Toevallig met decoderpro aan het stoeien geweest vanavond.

Echter een aantal dingen zijn me daarin nog niet duidelijk.

Ik krijg voor de Zimo decoder niet voor elkaar dat deze ontkoppelt en bij de trein weg rijdt.
Wat ik ook instel aan waardes en dergelijke. Wanneer ik de functie uitgang bedien worden de koppelingen actief, en verder gebeurd er niks, en ze blijven actief tot ik de functie weer uitschakel.

Ik heb de koppelingen op F7 en F8 zitten, dit omgemapt naar F3.
Echter betwijfel ik nu of deze functie wel werkt op F7 en F8, ondanks dat dit omgemapt is naar F3.....
Dat is m.i. het enige waar de fout in kan zitten.

Echter nergens op het internet is te vinden dat iemand dit al eens geprobeerd of ondervonden heeft.....
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #12 Gepost op: 23 Maart 2016, 21:11:08 »

Na wat functie-uitgangen op de decoder anders gesoldeerd te hebben heb ik nu de loc volledig werkend! Flink geprogrammeerd en hij doet het!

Over de automatische profi koppelingen ben ik echter niet te vreden. Die werken niet goed helaas.

Ik begin vanavond aan een uitgebreid wiki verslag over het ombouwen en programmeren van deze loc + decoder
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #13 Gepost op: 23 Maart 2016, 23:12:50 »

Begonnen met een verslagje.

http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ombouw_Roco_NS2400

Laat even weten wat er volgens jou in moet staan, kan ik dat mee nemen in het verslag.
Gelogd

mvg,
 Sander
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #14 Gepost op: 24 Maart 2016, 11:15:26 »

"Zwaailicht okrte huif (achterkant)" --> "Zwaailicht korte huif (achterkant)" Smiley
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Ombouw Roco 2400 geel/grijs
« vorige volgende »
Ga naar: