Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Ombouw Roco1100 geel/grijs zonder botsneus
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ombouw Roco1100 geel/grijs zonder botsneus  (gelezen 36686 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Gepost op: 6 April 2016, 17:12:39 »

Na mijn projecten met mijn 2400'en, welke afgerond zijn nu, werd het tijd voor iets nieuws.

Aangezien mijn materieelpark uit de nodige 1100'en bestaat heb ik er daar maar eentje van gepakt om onder handen te nemen.

Deze 1100 zal voorzien worden van Digikeijs lichtprintjes. Je hebt, wanneer je deze aansluit zoals aangegeven in de handleiding, de beschikking over frontsein, sluitsein, rangeersein en cabine verlichting.
De front- en sluitseinen zijn richting afhankelijk. De cabineverlichting is in beide cabines aan of uit en dus niet per kant schakelbaar.

Ook hier pas ik de bedrading weer wat aan om zodoende meer mogelijkheden te kunnen creëren. Want wat komt er in deze loc?

Frontsein (richting afhankelijk)
Sluitsein (schakelbaar, richting afhankelijk)
Sluitsein (schakelbaar, richting afhankelijk)
Rangeersein
Cabine verlichting (cab1)
Cabine verlichting (cab2)
Gevarensein

7 functies. Echter de decoder die we gaan gebruiken heeft er maar 6, namelijk de Zimo MX630R.
6 functies worden fysiek ook aangesloten op de decoder. Wanneer we slim functie-mappen toepassen kunnen we functies weer combineren.

F0 frontsein
F1 rangeersein
F2 sluitsein
F3 sluitsein
F4 cabine verlichting (cab1)
F5 cabine verlichting (cab2)

Door F3 om te mappen naar F2 en richting afhankelijk te maken komt de F3-toets vrij.
F3 laten we nu de frontverlichting en de sluitseinen tegelijk schakelen, we creëren hiermee het gevarensein.

Tevens zou ik bij F4 en F5 hetzelfde kunnen doen, ook de functietoets F5 komt dan vrij.

De verlichtingsprintjes zijn reeds ingebouwd, de bedrading is aangepast. Nu opzoek naar een dealer die deze decoder op voorraad heeft.
Gelogd

mvg,
 Sander
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 7 April 2016, 11:50:46 »

Hoi Sander, dit is een behoorlijke uitdaging , welke productie generatie ga je onderhanden  nemen.

Grt.Wil.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 7 April 2016, 12:06:39 »

Het is voornamelijk bedrading uitpluizen en programmeren.
Ik heb hier diverse generaties liggen waaronder een blauwe (vrij oude uitgave), 2x turkoise (zowel een ouder als het nieuwe model) en daarnaast de geel/grijze 1142 van Roco, dit is een A-sein variant.

Wanneer deze geel/grijze klaar is wil ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor de modellen met botsneus. Al zal ik daar zelf een print voor moeten maken vrees ik.
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #3 Gepost op: 23 April 2016, 17:40:52 »

Vandaag in Dortmund een Zimo MX630R kunnen aanschaffen bij Zimo zelf! Mooi dat fabrikanten op de grote evenementen staan.

Deze MX630R heeft 6 functie-uitgangen voor de wel heel schappelijke prijs van 29 euro! Duim omhoog

Inmiddels ben ik aan het inbouwen geslagen om straks de decoder te programmeren.
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 24 April 2016, 12:19:31 »

Na wat bedrading aangepast te hebben is nu alles correct aangesloten.
De decoder draden heb ik door gebrek aan ruimte in verband met de vele bedrading dusdanig ingekort dat die draden in 1 rechte lijn naar de decoder lopen. Aangezien ik toch met de bedrading aan stoeien was heb ik de overige bedrading die naar de stekker loopt weggelaten. De bedrading loopt immers rechtstreeks van de decoder naar de printjes in de kap. Even getwijfeld om een stekkerverbinding te bouwen maar ook dat liet de ruimte eigenlijk niet toe.

Nu de decoder programmeren, hierbij loop ik tegen het feit aan dat wat ik ook programmeer, functie-uitgang 5 en 6 continue hoog zijn. Op 5 zit de verlichting van cabine 2, op 6 zit niets, deze uitgang is over. De gebruiksaanwijzing van de decoder laat weten dat deze 2 uitgangen gebruikt kunnen worden voor SUSI (Clock/data) en voor servo's. SUSI staat overigens voor 'Serial User Standard Interface'.

Echter wanneer je CV124 programmeert zouden ze als een gewone functie-uitgang moeten functioneren, helaas heb ik dit nog niet werkend gekregen.

Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 24 April 2016, 13:49:25 »

Probleem gevonden. De uitgangen F5 en F6 zijn dus uitgangen die speciaal voor SUSI zijn bedoeld. Het omprogrammeren van CV124 bit 7, van de waarde 0 naar 1 (CV124 = 128) is daarvoor niet genoeg. Er dient nog extra elektronica toegevoegd te worden.

Conclusie: deze decoder is niet dusdanig geschikt voor de ombouw van deze loc. Kijken wat ik er mee kan, echter in de toekomst zal het een andere decoder moeten worden denk ik.

Dit moet erbij ingebouwd worden, een weerstand en een transistor volgens dit schema:

« Laatste verandering: 24 April 2016, 14:07:45 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 April 2016, 15:08:01 »

Als je bit 7 van CV124 hebt gezet, schakel je de SUSI-functie van die uitgangen juist uit en maak je er gewoon logische uitgangen van, zoals bijvoorbeeld de lokpilot ook heeft. Daarvoor heeft Servé een versterkerprint ontworpen.
Niet helemaal zeker of die ook bij de zimo bruikbaar is, maar ik neem eigenlijk aan van wel.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #7 Gepost op: 24 April 2016, 15:39:19 »

Huub,

Dat wat jij zegt mbt CV124 werkt niet zoals wij denken. De uitgang(en) blijft continue hoog om een of andere reden.
Ik weet niet of de versterkerprint die Servé en ik ontworpen hebben hier geschikt voor is. Ik kan eens kijken wat het doet.

Ik begrijp alleen niet waarom de uitgang hoog blijft. Hoe ik dit weet? Simpel, mijn cabineverlichting aangesloten op F5 blijft constant branden. Alsof de uitgang totaal niet te schakelen is.....
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 24 April 2016, 16:18:55 »

De uitgang die je al hebt belast, zou ik niet meer op vertrouwen dat die nog werkt zoals zou moeten.
Dus op de andere uitgang die je nog niet hebt belast, even meten of je de uitgang tussen hoog en laag kunt schakelen.
Zo te zien wordt geschakeld naar plus, in tegenstelling tot versterkte uitgangen die naar nul schakelen.
Ik weet niet hoe dat bij de Lokpilot is.

Hier nog een versterkerschakeling voor het geheel (de tweede).

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2016, 16:59:24 »

Wanneer ik beide uitgangen meet, gelijkspanning, dan meet ik 17Volt. Wanneer ik de uitgangen schakel meet ik "maar" 12Volt.

Ze schakelen dus wel degelijk in/uit.
Het grappige is alleen dat de decoder vanaf het begin af aan al die uitgangen uitstuurt met 17Volt op het moment dat, in mijn geval, de IB ingeschakeld wordt. Ik heb dan de loc nog niet geselecteerd.

Naar mijn idee is de decoder nog prima alleen schakelen die uitgangen om een of andere reden apart, zal de fabrikant wel een reden voor gehad hebben. Of zit ik er nu compleet naast?
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 25 April 2016, 17:34:35 »

Als je 12 en 17 volt meet, ten opzichte van wat meet je dat dan? Blauwe draad misschien?
Als ik de info hierover mag geloven zijn de uitgangen op basis van ttl-logica, dus veel meer dan 5 volt mag je niet meten ten opzichte van de nul. Dat komt ook overeen met de spanning die in de handleiding wordt genoemd.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #11 Gepost op: 25 April 2016, 17:43:20 »

Dan meet ik inderdaad ten opzichte van de blauwe draad.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 25 April 2016, 17:48:20 »

Maar de blauwe draad is geen nul, maar plus. In jouw geval vermoedelijk 17 volt. Zodra je schakelt, krijg je dan het verschil tussen de blauwe draad (+17v) en de hoge functieuitgang (+5v), per saldo 12v.
Je moet op zoek naar een nul. Mogelijk dat een van de soldeereilandjes op de decoder dat is, anders met een brugcel van je rails afhalen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #13 Gepost op: 25 April 2016, 18:07:34 »

Mijn decoder heeft een eiland MASSA. Bedoel je die?
Of echt een nul?
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 25 April 2016, 18:14:00 »

Je moet echt een nul hebben. Of die MASSA dat is, zul je moeten meten. Kan ook zijn dat ze die juist verbonden hebben met de blauwe draad en dan heb je er niks aan.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Ombouw Roco1100 geel/grijs zonder botsneus
« vorige volgende »
Ga naar: