Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Rocrail en het baanplan invoeren
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Rocrail en het baanplan invoeren  (gelezen 8837 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Gepost op: 28 December 2020, 08:09:53 »

Zoals al gezegd aan het puzzelen gegaan en dat viel mee en tegen. Het gebruikersgemak van Rocrail is goed, dus dat viel mee. Wat tegen viel, is dat je niet zomaar je baanplan op de juiste manier in Rocrail hebt ingevoerd.
Heel bewust heb ik gekozen voor het eerst invoeren van het baanplan zonder mij druk te maken over blokken en wissels. Immers, ik ben maar een beginner en het advies is om dan eerst maar eens een ovaaltje te maken met een passeerspoor. Had ik kunnen doen, maar je eigen baanplan is natuurlijk leuker, dus heb ik het gedaan op mijn eigen wijze (voorgaande twee woorden kun je natuurlijk ook aan elkaar schrijven  Grin) Het baanplan zat er in een uurtje wel in.
Vervolgens eerst eerst in de denktank en nadenken over het treinen-verloop. Dat bleek behoorlijk lastig te zijn, omdat ik hierdoor ook nog een fout ontdekte in mijn baanplan. Deze heb ik weten op te lossen met een zogenaamde 'hosenträger'. Maar dat gaf weer een probleem in de invoer van Rocrail.
Weer in de denktank en ook daar een oplossing voor gevonden.
In mijn baanplan in Anyrail heb ik gewerkt met kleuren voor de diverse soorten sporen. Dit bleek in Rocrail ook te kunnen door op de rechter muisknop te klikken en te kiezen voor achtergrond. Hier kun je dan een andere kleur kiezen. Voor het gemak heb ik zoveel mogelijk overeenstemmende kleuren gekozen.