Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: ? Schema eenvoudige draadloze afstandbediening?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: ? Schema eenvoudige draadloze afstandbediening?  (gelezen 22509 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Gepost op: 30 Mei 2017, 16:47:07 »

Helaas gaat ook bij mij wel eens wat mis op de baan waardoor een noodstop noodzakelijk is. Omdat dit natuurlijk altijd gebeurt als je niet in de buurt van de centrale bent, duurt het wel eens langer dan nodig voor het treinverkeer is stilgezet. Zeker als ik buiten de baan sta, moet ik een snelle limbo-dans uitvoeren om bij de noodstop te komen.
Ik overweeg daarom om op een paar plekken noodknoppen aan te brengen die via een bezetmelding koploper een noodstop laten uitvoeren.
Maar liever heb ik zo'n noodschakelaar altijd bij de hand, een eenknops-afstandbediening dus. 
Het enige wat er eigenlijk hoeft te gebeuren is dat een ingang van een bezetmelder even naar de nul trekken. Misschien nog een schakeling eromheen om het signaal wat op te poetsen dat je niet doorlopend noodstops krijgt door stoorsignalen, maar ik zou denken dat dit niet al te ingewikkeld hoeft te zijn. Toch heb ik ondanks zoekwerk op internet nog niks kunnen vinden.
Kan iemand me hierbij helpen?

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #1 Gepost op: 30 Mei 2017, 18:48:04 »

Tja, ik ben zelf bepaald niet theoretisch onderlegd als het op digitaal aankomt. Maar is het geen idee om deze vraag eens aan Wim Ros te stellen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #2 Gepost op: 30 Mei 2017, 20:57:09 »

Lastig iets. Zeker omdat je een draagbare knop wilt.

Ik denk dat de oplossing met diverse drukknoppen gekoppeld aan een bezetmelding een goede oplossing is.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Mei 2017, 21:50:50 »

Bij een grote CNC-machine die we bij ons op het bedrijf hebben en zo'n 20 meter lang is, bestaat het Not-aus systeem uit een zgn. bus-systeem. Is een soort van ringleiding door de hele machine heen met allerlei schakelaars die 'gemaakt' moeten zijn. Dat kunnen schakelaars zijn op toegangsdeuren van de machine zelf of van het hekwerk er omheen. Verder natuurlijk op strategische plaatsen de welbekende rode not-aus knoppen. Is er één niet gemaakt (deur open of knop ingedrukt) werkt de hele machine niet.
Iets soortgelijks zou je op je baan kunnen toepassen. Voldoende knoppen zodat je altijd één onder handbereik hebt en paf! een klap er op en alles staat stil! (vrij naar Tika)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Mei 2017, 23:32:45 »

Tita, was de naam. Heerlijk dat jeugdsentiment!   Smiley

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 31 Mei 2017, 06:11:10 »

De dochter heette Tika en die zette alles stil  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 31 Mei 2017, 06:56:58 »

Een schakeling om met klappen in de handen de boel stil te zetten, heb ik wel gevonden. Maar lijkt me iets te gevoelig voor mijn doel.
Vaste schakelaars op verschillende punten is een optie, maar heeft niet mijn voorkeur.
Ik blijf nog even zoeken. Zo'n zender zit tegenwoordig in zo'n beetje elke autosleutel, daar moet toch wel een schema van te vinden zijn?
Of voor mijn part kant en klaar een zender met ontvanger, zonder verpakking in de vorm van een auto.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #7 Gepost op: 31 Mei 2017, 09:06:45 »

De dochter heette Tika en die zette alles stil  Wink

I stand corrected!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 31 Mei 2017, 16:34:07 »

Citaat
Ik overweeg daarom om op een paar plekken noodknoppen aan te brengen die via een bezetmelding koploper een noodstop laten uitvoeren.

Hoe doe je dat eigenlijk? Doormiddel van een bezetmelding alles laten stoppen...logische actie?
Het idee laat me niet los aangezien ik ook wel eens een sprong naar de IB maak als ik het mis zie gaan  Grin
Met 2 knoppen zou ik er altijd wel één onder handbereik hebben.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 31 Mei 2017, 21:10:07 »

Het is een optie bij de speciale acties. En die reageert dan op een externe bezetmelder.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #10 Gepost op: 6 Juni 2017, 14:12:28 »

Een draadloze noodstop heb ik nog niet gemaakt. Wel heb ik een eenknops "stop&reset"-systeempje met een indicatieled:

https://youtu.be/pqNj9wTunr0

(De rode led simuleert een relais waarmee je de baanspanning kunt afschakelen of een bezetmelder kunt schakelen)

Normaal is de gele statusled aan en is de rode led aan. Wanneer je 1x op de knop drukt, valt het relais af en gaat de statusled knipperen. Om het geheel te resetten moet je de knop weer indrukken en vasthouden. Op een gegeven moment gaat de rode led weer aan en is de noodstop opgeheven. Ook stopt de gele led met knipperen en brandt continu.

Schemaatje:



Bij "S" moet je een (of meerdere) drukknop(pen) aansluiten die naar GND schakelt. Verder kun je bij "1, 2 en 3" één of meerdere leds aansluiten als statusled.
R4/C1 bepaalt de knipperfrequentie van de statusled, R5/C2 bepaalt hoe lang je de knop ingedrukt moet houden.

Dit heeft ooit in een modelspoorblad gestaan, maar er stonden wat fouten in waardoor het niet werkte. Ik heb het schema toen aangepast naar een werkend schema.
Het geheel moet gevoed worden met een strak afgevlakte 12V!
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 7 Juli 2017, 10:06:34 »

Een beetje late reactie, maar bedankt voor het schema.
Eindelijk eens de tijd genomen om dit te bekijken.

Zoals ik het begrijp, is in de uitgangspositie van IC 4093 ingang 5 hoog en ingang 6 laag.
Zodra je op de knop drukt, wordt ingang 6 hoog, terwijl C2 ervoor zorgt dat op dat moment ingang 5 nog even hoog blijft. Tegen de tijd dat C2 die ingang niet meer hoog kan houden, is de knop inmiddels weer losgelaten en ligt ingang 5 weer aan VCC.

Als ik het zo goed heb begrepen, verwacht ik dat de noodstop ook weer opgeheven als de eerste keer de knop lang wordt ingedrukt. De knop hoeft niet eerst te worden losgelaten. Of zie ik iets over het hoofd? Of ik heb het helemaal niet begrepen, kan natuurlijk ook.

Puur ter lering om de schakeling te doorgronden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #12 Gepost op: 19 Juli 2017, 19:19:13 »

En nu vanuit mijn kant een laat antwoord...

Het is inderdaad zo dat als je de eerste keer de knop ingedrukt houdt, de schakeling weer gereset wordt ja. Maarja, hoe vaak doe je dat?
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 19 Juli 2017, 19:30:23 »

Ik zie het niet als een probleem, de vraag was meer om te kijken of ik de schakeling heb begrepen. Ja dus.  Grin
Volgens mij heb ik nog een 4093 liggen, leuk projectje voor een regenachtige zomerdag.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: ? Schema eenvoudige draadloze afstandbediening?
« vorige volgende »
Ga naar: