Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Tams Booster B2 met Intellibox
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Tams Booster B2 met Intellibox  (gelezen 29362 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #15 Gepost op: 30 Januari 2013, 19:48:25 »

Jerry en Wim,

ook ik kom er via de handleiding en de schema's van de TAMS niet achter hoe ik de TAMS aan een IB moet koppelen.

Tipje waar ik het antwoord kan vinden?...IB handleiding misschien?....

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Treinvirus
Newbie

Offline Offline

Berichten: 9


« Antwoord #16 Gepost op: 30 Januari 2013, 20:06:39 »

Hoi Sander,

Ik ben via andere fora wel verder gekomen en heb begrepen dat de booster niet via de DCC aansluiting van de IB aangesloten moet worden.
Wat ik begrepen heb via de 5 pens Marklin aansluiting. Ik ben erachter dat de 1e pen het dichtst bij de S88 aansluiting zit en dat er vandaar af geteld wordt. Pen 5 is de kortsluitbeveiliging, Pen 4 de bruine draad en pen 1 de data als ik het goed begrepen heb. Nu nog een passende stekker vinden. Jammer dat in het boosterschema maar over pen 1 t/m 4 gesproken wordt. Ga het eind van de week aansluiten en dan maar hopen dat het allemaal goed gaat.

Jammer dat er op dit forum af en toe nogal bot gereageerd wordt. Je zou bang worden vragen te stellen. Ik wil graag wat leren ben geen analfabeet en heb ook wel wat kennis van elektro, maar ik ben bang e.e.a. op te blazen en daar heb ik geen zin in. Uit andere fora begrijp ik dat ik niet de enige ben met deze vragen, dus je kan je ook afvragen of de handleidingen wel zo duidelijk zijn. Als ik de booster ingesteld heb op DCC lijkt het me logisch dat deze ook op de 3 pens aansluiting van de IB waar DCC
bij staat aangesloten moet worden, maar dat is dus niet zo.

Met vriendelijke groet,

Peter
« Laatste verandering: 30 Januari 2013, 20:47:43 door Treinvirus » Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #17 Gepost op: 30 Januari 2013, 21:19:50 »

als je de (tams) flatkabel hebt
op de ib met de draad naar onder
op de booster met de draad van de booster af
op de ib de aangegeven aansluiting gebruiken
let op dat de s88 er naast zit
verwar ze niet anders heb je idd sluiting
op de booster de 5 pins aansluiting gebruiken die het dichst bij {gleis} aansluiting zit
niet de 3 pens(Marklin) gebruiken
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #18 Gepost op: 30 Januari 2013, 21:57:43 »

Peter,

ik heb exact hetzelfde dan jij. Ook ik ben altijd bang om wat kapot te maken en probeer dat ik ook altijd te voorkomen.
Ik wil dan ook graag achterhalen hoe een en ander aangesloten moet worden op een IB. Dan omzetten in een schema en deze toevoegen aan de wikipagina over de Tams booster B2. Zo hebben anderen in de toekomst er geen problemen meer mee.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 14 Februari 2013, 23:17:20 »

Heren,

http://www.tams-online.de/download/NL/B-2_NL.PDF

In figuur 4 staat in mijn ogen super duidelijk hoe je hem moet aansluiten, en of die centrale nu een 6020 of 6021 van Marklin is of een Intellibox, maakt verder niet uit.

Mvg
Wim.
Gelogd

Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #20 Gepost op: 15 Februari 2013, 23:21:12 »

Wim,

Te samen met de IB handleiding kom ik er nog steeds niet uit.


Ik dien pin 3 en 4 in elk geval te gebruiken....maar dan snap ik het verder niet.

mvg,
Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 16 Februari 2013, 00:10:40 »

Sander toch.

In fig 4 staat dat de tams booster rechtstreeks aangesloten wordt op de railspanning aansluiting van de centrale. En wat zijn nu de railspanning aansluitingen op de Intellibox??

De Tams B2 booster is niets anders dan een kopie of een uitgeklede versie van de bekende EDiTS-Booster.

Ook die wordt gevoed uit de railspanning aansluiting van de centrale. Duidelijker dan dit kan ik het je niet uitleggen, zou zeggen lees de handleiding kijk naar de plaatjes en doe wat er staat.
Of koop anders een booster waarvan je het aansluiten wel begrijpt.

Mvg
Wim.
Gelogd

Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #22 Gepost op: 16 Februari 2013, 16:48:11 »

Wim,

ik heb boosters gekocht die ik begrijp maar dat wil niet zeggen dat ik dan de rest niet wil weten.

Aansluiting op de Intellibox zouden moeten zijn 3 en 4.

EDITS-booster is een leuk ding, gezien op foto's en meer weet ik er niet van dus met die hulp ben ik helaas niet gebaat. Ding is van voor mijn instap in de digitale wereld.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #23 Gepost op: 16 Februari 2013, 22:00:35 »

Beste Sander,

Als de Tams booster gebaseerd is op de Edits booster dan heeft Wim gelijk, de data ingang van de Tams op 3 (Märklin Rood) en de massa van de Tams op 4 (Märklin Bruin)

Dit even afgezien van een kortsluit terugmelding, de grote Märklin Baan van de MSG/Den Bosch, die bestuurd wordt door Traincontroller en een Tams Centrale, heeft zo'n Edits booster, waarvan de 10A uitgang verdeeld is naar afgezekerde secties.

Ook daar is geen kortsluitmelding naar de centrale, op zich niet erg bij een S88 systeem met massadetectie, dat blijft werken dus alle meldingen komen toch door, het treinverkeer achter de sectie die uit gevallen is, zal vanzelf stoppen.

Groet, Anne W

Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #24 Gepost op: 17 Februari 2013, 22:47:54 »

Beste Sander,

Ik ontdekte dit topic op BNLS, wellicht wat voor jou http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50674.0.html

Groet, Anne W
Gelogd
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 17 Februari 2013, 23:19:38 »

Beste Sander,

Als de Tams booster gebaseerd is op de Edits booster dan heeft Wim gelijk, de data ingang van de Tams op 3 (Märklin Rood) en de massa van de Tams op 4 (Märklin Bruin)
Ook daar is geen kortsluitmelding naar de centrale, op zich niet erg bij een S88 systeem met massadetectie, dat blijft werken dus alle meldingen komen toch door, het treinverkeer achter de sectie die uit gevallen is, zal vanzelf stoppen.

Zou het nu gewoon eens niet meer dan handig zijn, eerst de gebruiksaanwijzing te lezen en in fig 4 te kijken, dan zul je gewoon zien dat er wel degelijk een kortsluitmelding is naar de centrale.
Dit in plaats van allerlei onzin erbij te betrekken.
Wim.
Gelogd

Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #26 Gepost op: 18 Februari 2013, 22:01:41 »

Beste Wim,

Ga je ook even met dezelfde vraag, maar van een andere vraagsteller, op BNLS bezighouden, misschien helpt het.

Groet, Anne W
Gelogd
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 19 Februari 2013, 13:08:16 »

Anne W, dat bepaal ik zelf wel, en ook hier ga ik weer over in alleen lezen modus.

Groetjes van Wim.

Gelogd

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Tams Booster B2 met Intellibox
« vorige volgende »
Ga naar: