Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Treinbesturing met Arduino
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Treinbesturing met Arduino  (gelezen 49946 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Gepost op: 7 Maart 2013, 22:28:40 »

Goedenavond tezamen,

al een tijdje wil ik iets met een Arduino-bordje doen. Op internet zijn tal van toepassingen van deze microcontrollers te zien. Nou lijkt het me mooi om zo'n bordje te gaan gebruiken om een (half)automatische treinbesturing te maken. Half, omdat ik de treinen zelf wil blijven rijden, maar dat het Arduino-bordje de rijpaden legt, waarbij het let of het spoor waar het pad overheen gaat wel of niet bezet is. De input (bezetmelding) wil ik maken met behulp van stroomdetectie, de output wordt geregeld met behulp van relais.  Wellicht wil ik ook nog randzaken als verlichting ermee schakelen; maar dat is voor later. Binnen niet al te lange tijd hoop ik mijn (eerste) bordje te hebben, en te kunnen beginnen met experimenpielen.

Mvg, Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 7 Maart 2013, 23:45:16 »

Dag,

Leuk om te ontdekken dat er meer met dat idee rondlopen. Ik ben al een stapje verder. De Arduino - een Uno - is er al. Ik ben begonnen die op een plankje te zetten. 2 breadboards er bij en over een poosje kan er begonnen worden met het echte werk.

Laat ik beginnen met  een plaatje van de opstelling.

m.vr,gr, Cees

Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 7 Maart 2013, 23:51:03 »

Inderdaad leuk dat er anderen zijn die het ook willen proberen. Zie ik daar toevallig een optocoupler?

mvg Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 8 Maart 2013, 07:21:03 »

Ja, een 6N137. Die gaat de koppeling worden tussen de DCC-baanspanning en de Arduino.
Ik ben van plan dit nog op een klein printje te zetten met schroefconnectoren en vaste draadjes t.b.v. de Arduino. Dit wordt iets wat ik veel denk te gaan gebruiken, dus die moet wat mij betreft een apart plekje op mijn plankje krijgen.

groet Cees.
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 8 Maart 2013, 21:34:15 »

Heren,

interessant draadje! Gaan we volgen!!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 8 Maart 2013, 23:19:59 »

Ik zal Cees eens uitvragen , als een klein beetje van elektronica af te weten hoop ik dit te gaan volgen.

wil.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Maart 2013, 22:11:21 »

Dag,

Hieronder het schema van het IC op het breadboard met de verbindingen naar de Arduino:



Je komt deze in vele varianten tegen op internet. Deze zit ook in de decoders van OpenDcc.
Komende week zal de schakeling naar een strokenprintje verhuizen. En dan er mee aan de slag. Op het internet kun je veel vinden over Arduino en modelspoor. Een voorbeeld Model Railroading with Arduino. Zoek maar eens op DCC en Model Railroading.

m.vr.gr., Cees
« Laatste verandering: 10 Maart 2013, 22:17:53 door Cees Baarda » Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 14 Maart 2013, 20:20:06 »

De volgende stap is het maken van de schakeling op een stukje strokenprint. Eerst een tekening maken, want zonder tekening lukt het mij meestal niet om zo'n print in 1 keer goed te maken.
De aansluitingen voor de Arduino zijn op dezelfde manier gelabeld als in het schema. Mijn bedoeling is om uiteindelijk dezelfde kleur draden te gaan gebruiken.



Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 15 Maart 2013, 12:03:04 »

Leuk draadje om te volgen...

Kijk ook eens naar de Xbee/Zigbee modules, erg gaaf spul om over RF e.a. draadloos te maken. Werkt perfect!

Ben hier o.a. bezig met een Arduino (Fio) + 2,4GHz Xbee's in een ander modelbouwprojectje. Mijn RC brandstof buggy ben ik hiermee aan het voorzien van uitgebreide telemetrie naar een PC/tablet/smartphone: live motortemperatuur, omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, brandstoftemperatuur en niveau, toerenteller en nog wat meer van dat soort info.

Gr. Dave
Gelogd
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Maart 2013, 21:41:51 »

Het strokenprintje heeft een plekje op het "plankje" gekregen. Dat ziet er zo uit:



Er heeft nog niemand gevraagd wat er ik er mee ga doen. Dat moet dan toch maar eens gezegd:
Na deze hardware stappen doet zo'n Arduino nog helemaal niets. Het is een microcontroller en zo'n ding moet je vooraf vertellen wat die moet gaan doen. Daar heb ik een plan bij:
1 - Met een library van internet het DCC signaal, met name de berichten, zichtbaar maken op de computer.
2 - Daarna zien dat je zo'n bericht vertaalt in een aktie door de Arduino.
3 - Een pendelbaantje zelfstandig besturen met de Arduino (geen DCC maar PWM). Daar komen wat extra componenten bij.
4 - Het pendelbaantje laten starten met een wisselcommando.
Niets wereldschokkends dus en vast ook wel iets dat je kunt kopen of helemaal kunt opzetten in besturingssoftware. Waar het mij om gaat is de mogelijkheden van de Arduino beter te leren kennen.

Dat is voorlopig een hele kluif, omdat ik maar een uurtje of twee per week heb om me hier mee bezig te houden. Verwacht dus niet zo vaak een update. Regelmatig zal het ook wel niet worden.

Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Maart 2013, 22:43:11 »

Leuk! Dus als ik het goed begrijp, maak je onder andere een soort virtuele oscilloscoop waarmee je de input/outputsignalen zichtbaar maakt?

@Dave: dat is ook tof. Mocht mijn projectje succesvol worden, dan wil ik ook eens gaan kijken wat er met al die schildjes is te doen. Dat RF-gebeuren klinkt namelijk ook erg leuk.

Ik zal in de loop van de week de schema's voor de hardware van mijn projectje eens tekenen en posten. Mochten anderen trouwens iets dergelijks proberen, schroom niet om het te laten zien!

mvg Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 18 Maart 2013, 21:45:04 »

Vanavond even met software bezig geweest. Een bibliotheek gedownload bij deze plek: http://www.mynabay.com/arduino. Daar zit meestal uitleg en een voorbeeld documentje bij. In dit geval de DCC-monitor. En zowaar; na uploaden van dat voorbeeld naar de Arduino, kun je in een soort terminal programma zien wat voor berichtjes er zoal voorbij komen als je toetsjes indrukt op, in mijn geval, een Intellibox.
Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als je een lok bedient. Dat is voor een volgende keer.

@Bjorn
Nou, virtuele scoop is een groot woord. Wat je terug krijgt is iedere 2 seconden een kort lijstje zoals de twee hieronder:
Code:
============================================
Total Packet Count: 334
Idle Packet Count:  307
Longest Preamble:  24
Count    Packet_Data
307      11111111 00000000 11111111                  = idle bericht
16       10000001 11111000 01111001 = wissel nr.1 rood
11       10000001 11111001 01111000 = wissel nr.1 groen
============================================
Total Packet Count: 335
Idle Packet Count:  311
Longest Preamble:  22
Count    Packet_Data
311      11111111 00000000 11111111                  = idle bericht
15        10000001 11111010 01111011 = wissel nr.2 rood
9          10000001 11111011 01111010 = wissel nr.2 groen
Ik heb rechts gezet wat ik deed bij een bepaalde reeks enen en nullen. Daarvan kun je de beschrijving vinden bij de NMRA.

@Dave
Dat draadloze en en ook RFID, evengoed leuk, laat ik nog een poos rusten. Eerst maar eens die Arduino onder de knie te zien krijgen met simpelere dingen.

groet Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
VT601
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #12 Gepost op: 19 Maart 2013, 16:12:09 »

In de Digitale Modellbahn van 2013-2 staat ook een artikel over de Arduino. Uiteraard in het Duits, maar wellicht toch het lezen waard.

John
Gelogd
Tukker
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3



WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 5 April 2013, 14:48:06 »

Leuk dat er ook anderen bezig zijn met een arduino.
Zelf ga ik een andere richting op proberen en wel een kleine baan besturen door de arduino.
De arduino heeft al PWM uitgangen. Ook kan je servo's makkelijk aansturen.
Het is dus mogelijk om een geheel automatische treinenloop te creeren.

Ik ga dit draadje zeker volgen.

Groetjes Tukker
 
Gelogd

Groetjes,
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 7 April 2013, 13:03:46 »

Ah, kijk, dat wordt al een leuk clubje zo! Wellicht is dit wat voor je. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

@John: ik heb het artikel gezien, en daar staan leuke dingen in. Ik ga me maar eens verdiepen in die I2C-bus, dat ziet er wel interessant uit namelijk.

Inmiddels is mijn Arduino ook binnen, en ben ik eens aan het experimenteren geslagen. Hier is onder andere een WUBO-schakeling ontstaan, die geactiveerd wordt door een drukknop. In de baan kan deze worden vervangen door een reedcontact die door een magneet onder de trein wordt geactiveerd, of door een stroomdetectieschakelingetje. Hier een filmpje.

mvg Bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Treinbesturing met Arduino
« vorige volgende »
Ga naar: