Nadat er
hier uitgebreid is nagedacht over de verlichting van zowel de Roco 1100-botsneus als wel de Märklin/Trix versie hiervan zijn we (ik heb in mijn Märklin de proefprinten mogen passen en becommentariëren) tot een goed passende oplossing voor die Märklin/Trix versie gekomen. De andere helft van 'we': Sander Lageveen, de initiatiefnemer van dit project staat met zijn creaties as. beurs in Rijswijk dan ook met zowel de Roco en de Märklin in de Modelspoorwijzer stand. De printjes zullen ook los te bekijken zijn
Het dakprintje met de 2 sluitseinen en de print voor in de neus met de 3 frontseinen
Omgedraaid: 1 LED voor de cabineverlichting en de aansluitingen.
Omdat alleen de wielen en tandwielen techniek van de Märklin hergebruikt wordt heb ik het chassis volledig kaalgehaald. Er stonden wat opstaande 'kolommen' waar de Märklin printjes aan vast zaten en een schakelaar voor boven of onder stroomafname...allemaal de deur uit!
Het chassis ontdaan van alle overbodigheden.
Op deze foto is al te zien dat ik in beide 'neuzen' van het chassis een zaagsnede heb gemaakt. Deze zit een 5 mm vanaf de neus. Het verlichtingprintje wordt daar in bevestigd. In principe past de originele lichtgeleider van Märklin dan voor de print, echter dan kan er geen rangeerlicht worden vertoond aangezien de lichtgeleider de 3 frontseinen verbindt. Om die te kunnen voeren zal de lichtgeleider doorgesneden moeten worden en een afscheiding gecreëerd
De 'oortjes' van de print heb ik wat dunner moeten vijlen of je gebruikt een iets dikkere ijzerzaag om de print in de zaagsnede te drukken. Zoals hieronder te zien is past hij dan perfect in het chassis.
Om afscheiding te creëren voor het rangeersein (bij mij de bovenste, maar je kan ook kiezen voor rechtsonder (geloof ik
)) heb ik 2 schotjes van styreen (10x5x1 mm) aan het printje gelijmd met secondengel.
Zoals gezegd: Front- en sluitseinen en een rangeersein, maar ook cabineverlichting in beide cabines. Dat gaat niet met de LokPilot 4.0 DCC die ik voor ogen had (en steeds voor deze Faulhaber-motortjes gebruik). Nu is daar ook al een oplossing voor te vinden op MSW, zie
hier.
Hiermee kan je van de Aux 3 en 4 uitgang die wel op de decoder zitten, maar niet gebruikt kunnen worden omdat zij onversterkt zijn, gebruik maken.
Deze heb ik destijds aangeschaft, nog niet wetende óf ik ze ooit zou gebruiken, maar deze lok is dan de eerste
Het volgende schema heb ik dan bedacht
Dan bedien je e.a. Als volgt:
F0 Front-en sluitseinen aan de voorzijde + frontseinen aan de acherzijde
F1 Sluitseinen aan de achterzijde
F2 Rangeersein
F3 Cabineverlichting voorzijde
F4 Cabineverlichting achterzijde
Daar is dan nogal wat draad voor nodig naar de 4 printjes, maar ook tussen decoder en versterkertje.2 printen worden in de kap gemonteerd waardoor er dus ook bedrading naar de afneembare kap moet. Dit doe ik met een stekkertje om het demontabel te houden. Omdat ik de decoder ook wil kunnen wisselen doe ik die ook met een stekker (ook de extra draden). Er is dus weer een basisprint nodig waarop de stekkers gesoldeerd worden. De versterker vind ook plaats op de print zodat die niet los-vast aan de decoder hangt.
De bedrading van het chassis en de basisprint.
De prints in de kap met de bedrading aan een stekkertje
De decoder met 3 extra draden voor Aux 3 en 4.
Maar goed, waar het om ging: licht!!
Frontseinen. Op de foto mooi geel, in werkelijkheid wellicht iets te oranje. Sander kijkt nog of er een iets ander weerstand op het printje moet.
Sluitseinen. Hier al voorzien van een afdichting t.b.v. strooilicht, maar dat kan nog beter...
Rangeersein. Toch nog wat uitstraling naar de buitenste 2 seinen. Nog een puntje van aandacht.
Cabineverlichting. Zonder achterwand wat rommelig, maar na Rijswijk maak ik er nog achterwanden in.
Van de zijkant beter te zien. Om te voorkomen dat de Mcn onder de hoogtezon zit heb ik beide wel 'teruggeschroefd' in de decoder van 31 naar 5.
Nog wat puntjes van aandacht en nog wat andere klusjes, zoals een Roco koppeling alleen aan de achterzijde, maar dat komt later wel.
Ik ben blij met de printjes zoals ze nu zijn. Mooi initiatief Sander