Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Verlichtingsprintjes 1100 botsneus Roco & Märklin/Trix
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verlichtingsprintjes 1100 botsneus Roco & Märklin/Trix  (gelezen 77886 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #15 Gepost op: 3 Januari 2017, 17:35:19 »

Gisteren de prints gepast in de Märklin/Trix. Ik werd gastvrij ontvangen in Waldijk.
Perfecte passing!

Volgende week de prints in de Roco inbouwen.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 8 Januari 2017, 17:18:37 »

Nadat er hier uitgebreid is nagedacht over de verlichting van zowel de Roco 1100-botsneus als wel de Märklin/Trix versie hiervan zijn we (ik heb in mijn Märklin de proefprinten mogen passen en becommentariëren) tot een goed passende oplossing voor die  Märklin/Trix versie gekomen. De andere helft van 'we': Sander Lageveen, de initiatiefnemer van dit project staat met zijn creaties as. beurs in Rijswijk dan ook met zowel de Roco en de Märklin in de Modelspoorwijzer stand. De printjes zullen ook los te bekijken zijn Wink


Het dakprintje met de 2 sluitseinen en de print voor in de neus met de 3 frontseinen


Omgedraaid: 1 LED voor de cabineverlichting en de aansluitingen.

Omdat alleen de wielen en tandwielen techniek van de Märklin hergebruikt wordt heb ik het chassis volledig kaalgehaald. Er stonden wat opstaande 'kolommen' waar de Märklin printjes aan vast zaten en een schakelaar voor boven of onder stroomafname...allemaal de deur uit!


Het chassis ontdaan van alle overbodigheden.

Op deze foto is al te zien dat ik in beide 'neuzen' van het chassis een zaagsnede heb gemaakt. Deze zit een 5 mm vanaf de neus. Het verlichtingprintje wordt daar in bevestigd. In principe past de originele lichtgeleider van Märklin dan voor de print, echter dan kan er geen rangeerlicht worden vertoond aangezien de lichtgeleider de 3 frontseinen verbindt. Om die te kunnen voeren zal de lichtgeleider doorgesneden moeten worden en een afscheiding gecreëerd



De 'oortjes' van de print heb ik wat dunner moeten vijlen of je gebruikt een iets dikkere ijzerzaag om de print in de zaagsnede te drukken. Zoals hieronder te zien is past hij dan perfect in het chassis.



Om afscheiding te creëren voor het rangeersein (bij mij de bovenste, maar je kan ook kiezen voor rechtsonder (geloof ik  Undecided )) heb ik 2 schotjes van styreen (10x5x1 mm) aan het printje gelijmd met secondengel.



Zoals gezegd: Front- en sluitseinen en een rangeersein, maar ook cabineverlichting in beide cabines. Dat gaat niet met de LokPilot 4.0 DCC die ik voor ogen had (en steeds voor deze Faulhaber-motortjes gebruik). Nu is daar ook al een oplossing voor te vinden op MSW, zie hier.
Hiermee kan je van de Aux 3 en 4 uitgang die wel op de decoder zitten, maar niet gebruikt kunnen worden omdat zij onversterkt zijn, gebruik maken.
Deze heb ik destijds aangeschaft, nog niet wetende óf ik ze ooit zou gebruiken, maar deze lok is dan de eerste Smiley
Het volgende schema heb ik dan bedacht



Dan bedien je e.a. Als volgt:
F0   Front-en sluitseinen aan de voorzijde + frontseinen aan de acherzijde
F1   Sluitseinen aan de achterzijde
F2   Rangeersein
F3   Cabineverlichting voorzijde
F4   Cabineverlichting achterzijde

Daar is dan nogal wat draad voor nodig naar de 4 printjes, maar ook tussen decoder en versterkertje.2 printen worden in de kap gemonteerd waardoor er dus ook bedrading naar de afneembare kap moet. Dit doe ik met een stekkertje om het demontabel te houden. Omdat ik de decoder ook wil kunnen wisselen doe ik die ook met een stekker (ook de extra draden). Er is dus weer een basisprint nodig waarop de stekkers gesoldeerd worden. De versterker vind ook plaats op de print zodat die niet los-vast aan de decoder hangt.


De bedrading van het chassis en de basisprint.


De prints in de kap met de bedrading aan een stekkertje


De decoder met 3 extra draden voor Aux 3 en 4.

Maar goed, waar het om ging: licht!!


Frontseinen. Op de foto mooi geel, in werkelijkheid wellicht iets te oranje. Sander kijkt nog of er een iets ander weerstand op het printje moet.


Sluitseinen. Hier al voorzien van een afdichting t.b.v. strooilicht, maar dat kan nog beter...


Rangeersein. Toch nog wat uitstraling naar de buitenste 2 seinen. Nog een puntje van aandacht.


Cabineverlichting. Zonder achterwand wat rommelig, maar na Rijswijk maak ik er nog achterwanden in.


Van de zijkant beter te zien. Om te voorkomen dat de Mcn onder de hoogtezon zit heb ik beide wel 'teruggeschroefd'  in de decoder van 31 naar 5.

Nog wat puntjes van aandacht en nog wat andere klusjes, zoals een Roco koppeling alleen aan de achterzijde, maar dat komt later wel.
Ik ben blij met de printjes zoals ze nu zijn. Mooi initiatief Sander Duim omhoog
« Laatste verandering: 8 Januari 2017, 18:15:05 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #17 Gepost op: 8 Januari 2017, 20:06:29 »

Super om de eerste resultaten te kunnen zien!
Top!  Duim omhoog

Mocht er iemands tips hebben omtrent de verlichting, dimmen, andere weerstand enz, schroom niet om het hier neer te zetten, alle ideeën zijn welkom!
Gelogd

mvg,
 Sander
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #18 Gepost op: 8 Januari 2017, 21:32:57 »

Ziet er strak uit mannen mijn complimenten.... Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #19 Gepost op: 12 Januari 2017, 18:04:30 »

Inmiddels druk bezig met het inbouwen van de sluitsein printen.

Eerst verwijderen we de schroeven van de pantografen. (Deze vervangen we later door 6mm schroeven.)


Solderen van de bedrading aan de printen


Inbouwen van de printen en wegwerken van de bedrading.
Er is goed te zien dat de LED's voor het sluitsein mooi strak onder de lichtgeleider zitten.


Met de voorgeprinte en zelf uitgeknipte afdekblaadjes van Digikeijs is het geheel mooi weg te werken. Lange schroeven van 6mm erin om de printen vast te zetten, past net, 7mm zou beter zijn, ware het niet dat die niet in de handel zijn. 8mm is te lang helaas!
Hopelijk voorkomt dit de lichtlekkage van de sluitseinen naar de cabine toe.


Met de gele en witte draad schakel ik aan weerszijden de sluitseinen. Deze worden op de decoder op aparte uitgangen aangesloten. Met de paarse en groene draad schakel ik de cabine verlichting, ook deze worden op de decoder apart geschakeld.

Tot zover!
« Laatste verandering: 12 Januari 2017, 18:06:57 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #20 Gepost op: 31 Januari 2017, 22:32:30 »

Na de beurs in Rijswijk besloten om de sluitseinprinten voor een laatste keer aan te laten passen.

Zo komen er dubbele soldeereilanden op de printen zodat bedrading eenvoudiger kan worden aangesloten. Dit vereenvoudigd tevens de inbouw wat draadboom betreft.

Tevens zit ik er over te denken om de sluitseinprinten een fractie dunner te laten maken, dit past beter in de kappen ivm het vast schroeven.

Versie 3.....eerdaags in de maak.

Zodra deze binnen is zal ik deze inbouwen in 1 van mijn locs, en daar een uitgebreid inbouw verslag van maken, hetgeen weer gebruikt zal gaan worden voor de handleiding die geschreven dient te worden.

Streefdatum: Oktober 2017 printen op de markt. (Eurospoor2017)





Gelogd

mvg,
 Sander
Mug
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #21 Gepost op: 9 Februari 2017, 22:33:48 »

Quote van Jakob de Bruin:
"Om afscheiding te creëren voor het rangeersein (bij mij de bovenste, maar je kan ook kiezen voor rechtsonder (geloof ik  Undecided ))"

Lekker bezig heren, ziet er goed uit.

Het enige juiste rangeersein is echter bij de 1100/1300 het hoge middenfrontsein.
Met de plaatsing van dit sein kwam men op de stuurtafel in het Faivelyblok een schakelaar
te kort en heeft dit toen opgelost door de beide lage frontseinen samen onder 1 schakelaar
te zetten en de vrij komende schakelaar te gebruiken om het middenfrontsein te schakelen.
Je kunt bij de 1100 maar ook bij de 1300 met middenfrontsein dus niet kiezen voor 1 van
de lage frontseinen als rangeersein.
Bij de locs zonder middenfrontsein kan dat wel.

Grtz. Frits

 
« Laatste verandering: 9 Februari 2017, 22:36:23 door Mug » Gelogd

Grtz.: Frits
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #22 Gepost op: 9 Februari 2017, 22:39:32 »

Frits,
Dank voor de info!
De optie laat ik er echter wel in. De prints nu nog een keer aanpassen vind ik niet aantrekkelijk gezien de kosten. Wel zal ik deze informatie meenemen in de gebruiksaanwijzing!
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #23 Gepost op: 9 Februari 2017, 22:42:00 »

Weet jij welke kleuren de lampen hadden?

Waren die geel, warm wit, wit?

En de lichten in de cabine?
Kan je daar wat over vertellen?
Gelogd

mvg,
 Sander
Mug
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #24 Gepost op: 9 Februari 2017, 23:12:35 »

De frontseinen waren in principe geel maar er waren ook enkele loc's met witte
frontseinen (Gloeilampen dus warm wit).
De cabineverlichting was 1 plafonlamp 25W welke dus eigenlijk een gloeiende spijker was  Wink

Grtz. Frits
Gelogd

Grtz.: Frits
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 10 Februari 2017, 06:19:42 »

Het enige juiste rangeersein is echter bij de 1100/1300 het hoge middenfrontsein.
Met de plaatsing van dit sein kwam men op de stuurtafel in het Faivelyblok een schakelaar
te kort en heeft dit toen opgelost door de beide lage frontseinen samen onder 1 schakelaar
te zetten en de vrij komende schakelaar te gebruiken om het middenfrontsein te schakelen.
Je kunt bij de 1100 maar ook bij de 1300 met middenfrontsein dus niet kiezen voor 1 van
de lage frontseinen als rangeersein.
Bij de locs zonder middenfrontsein kan dat wel.

Hey Frits,

Geldt dit ook voor een 2200 met hoog derde sein?
Ben ik nl. net mee bezig en heb nog niks op het Digirails printje doorverbonden.
Daar heb je ook die keuze: midden of 1 sruks onder
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mug
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #26 Gepost op: 11 Februari 2017, 18:32:32 »

Hallo Jakop,

Ja ook bij de 22/2300'en gaat hetzelfde verhaal op.
Zonder 3e frontsein kunnen de lage seinen apart ge-
schakeld worden.
Met de komst van het 3e frontsein, hoog of laag,
worden de beide lage seinen geschakeld met de schakelaar
van het linkerfrontsein en het derde sein geschakeld door
de schakelaar welke oorspronkelijk het rechter frontsein
schakelde.

Grtz. Frits
Gelogd

Grtz.: Frits
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 11 Februari 2017, 18:56:30 »

Duidelijk! Dan gaat de '2203 to be' een hoog rangeersein krijgen.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #28 Gepost op: 19 Februari 2017, 17:29:48 »

Inmiddels mijn langverwachte Zimo decoders MX633R binnen.
Begonnen met de inbouw van verlichtingsprint Versie 2.

Nu nog de twijfel om toch de print aan te laten passen. Het maakt de print gebruiksvriendelijker en kost minder qua componenten. Eenvoud en werkelijkheidsgetrouw staan in deze printen eigenlijk voorop.






Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #29 Gepost op: 16 Augustus 2017, 16:00:33 »

Alweer geruime tijd geleden dat ik wat gepost heb. Dit mede door het onverwachtse verloop van een auto-imuun ziekt.

Inmiddels ben ik druk met mijn 1100 aan het programmeren.

De automatische koppelingen die ik eronder maak heb ik reeds mooi werkend gekregen.

De verlichtingsprintjes werken niet helemaal zoals ik verwacht had. Ik wil hier nog eens rustig naar kijken.
Bij het aansturen van meerdere lichtfuncties tegelijk onder 1 functietoets, bij het gebruik van het gevarensein, dimt de verlichting behoorlijk. Dit had ik niet verwacht. Kijken of dit op te lossen is.

Daarnaast zijn de uitgangen F7 en F8 om een of andere duistere reden niet programmeerbaar, het is aan of uit. Aangezien ik hier de cabineverlichting op heb aangesloten wil ik deze met de rijrichting mee laten branden, inmiddels een vraag bij ZIMO uitstaan of dat met hun decoder MX633R wel mogelijk is.

Afwachten en nadenken hier, suggesties zijn welkom Smiley

Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Verlichtingsprintjes 1100 botsneus Roco & Märklin/Trix
« vorige volgende »
Ga naar: