Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Wat is het maximum aantal treinen op een digitale baan?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Wat is het maximum aantal treinen op een digitale baan?  (gelezen 55362 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Gepost op: 12 Juni 2021, 15:33:32 »

Ik heb de volgende configuratie:
PC (WIN7) met RocRail besturingssoftware
Centrale: ESU ECoS2
Wisseldecoders: 4x ESU Switchpilot 2.0 (DCC, magneetschakeldecoders met 4 wisselaansluitingen elk, omschakelspanning onafhankelijk van de baanspanning door een 32VA analoge Märklin-trafo)
Locdecoders: 20x divers (MFX en DCC / Railcom, geen aparte functiedecoders in rijtuigen)
Bezetmelders: 6x ESU Detector Standard
Boosters: geen


De locs zijn nog bezig te leren remmen, BBT heet dat in RocRail.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat telkens een bezetmelding faalt, dus een trein in een sector wordt niet of heel laat gedetecteerd, waardoor een loc door de stopmelder schiet en het leren remmen de soep in draait. Er zijn twee secties waar de score voor falen vrijwel 100% is, de rest is min of meer willekeurig en voor mij op het ogenblik (nog) niet toe te wijzen aan een bepaald blok, specifiek materieel oid.
Nu ben ik van plan het aantal opstelsporen nog met twee uit te breiden èn alle opstelsporen in twee blokken te verdelen, waardoor er twee korte treinen achter elkaar zouden moeten kunnen staan.
De voeding van de ECoS gaat de laatste tijd als een razende tekeer, waarschijnlijk als gevolg van de oplopende buiten- en dus binnentemperatuur.

Ik sta voor een raadsel. In eerste instantie gaf ik Rocrail de schuld, omdat het leek of herstarten van het pakket het probleem oploste, maar dat lijkt toch niet het geval. Nu heb ik een paar maand geleden gehoord heb dat 15 tot 20 locs op een modelbaan wel het maximum zou zijn. Zou ik daar ook tegenaan lopen nu? Hoe heeft Railz of MiWuLa dat dan opgelost? Daar rijden er ongetwijfeld veel meer lijkt me. Wat zijn de symptomen in zo'n geval? Heeft iemand ervaring met dergelijke aantallen? Zou bijvoorbeeld het uitschakelen van BBT het probleem oplossen?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 12 Juni 2021, 16:36:47 »

Die 15 tot 20 gaat zover ik weet over het aantal rijdende treinen, daarboven kan de centrale en/of protocol het niet betrouwbaar meer aan.
Ik heb meer locs op de baan staan, maar kom nooit boven de zes uit die tegelijk rijden. Ik ervaar daar geen problemen mee.

Railz en Miwula lossen dat op door de baan op te delen in kleinere stukken met elk een eigen aansturing die in een netwerk aan elkaar geknoopt zijn.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 12 Juni 2021, 17:15:21 »

In je betoog geef je zelf eigenlijk al aan dat de narigheid wordt veroorzaakt door 'het missen van' cq. het niet werken van een bezetmelding.
Wat gebeurt daar eigenlijk?
-doet de melder het niet?
-doet de melder het wel, maar komt het signaal niet bij de centrale aan?
-komt het wel bij de centrale aan, maar wordt het niet naar Rocrail verstuurd?

In koploper kunnen we een log aanzetten en dan kan je terugkijken als het is misgegaan of een bezetmelding wel bij Koploper is binnengekomen. Heeft Rocrail wellicht ook iets dergelijks zodat je dat kunt checken?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 12 Juni 2021, 22:16:48 »

Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Ik sta open voor meer suggesties.

In je betoog geef je zelf eigenlijk al aan dat de narigheid wordt veroorzaakt door 'het missen van' cq. het niet werken van een bezetmelding.
Wat gebeurt daar eigenlijk?
-doet de melder het niet?
-doet de melder het wel, maar komt het signaal niet bij de centrale aan?
-komt het wel bij de centrale aan, maar wordt het niet naar Rocrail verstuurd?

In koploper kunnen we een log aanzetten en dan kan je terugkijken als het is misgegaan of een bezetmelding wel bij Koploper is binnengekomen. Heeft Rocrail wellicht ook iets dergelijks zodat je dat kunt checken?

De melders doen het wel lijkt me, omdat ze na verloop van tijd opeens wèl detecteren. Dan wordt echter te laat geremd waardoor de trein niet in de stopsectie tot stilstand komt maar er doorheen schiet.
Het kan inderdaad geen kwaad om in stilstand te kijken of ik dan wel detectie krijg op een deel van het remtraject.
Ik heb de centrale op dit moment niet zo ingericht dat ik even snel kan zien of een bezetmelder bezet geeft of niet (baanplan staat niet in de centrale). Even puzzelen hoe ik de info er eenvoudig uit krijg.

Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juni 2021, 16:21:07 »

Ik heb alvast een aantal suggesties nagelopen en een paar zaken gemonitord.

Eén van de 100% falende bezetmeldsecties bleek niet doorlopend contact te maken. Kennelijk maakte een railovergang slecht contact. Ik heb op dat punt de rails uit elkaar gehaald, de contacten ietsje bijgebogen en weer in elkaar gezet. Daarmee was het probleem voor die sectie opgelost.
Voor de andere 100%-sectie gaat die vlieger niet op. Die bleek gewoon goed contact te maken als ik 'm testte in stilstand. Desalniettemin blijkt hij nog steeds pas heel laat een trein te detecteren als ik op automatisch bedrijf overstap.

Ik kreeg een tip waarmee ik kon zien hoeveel stroom de baan verbruikt. Dat is erg handig.
Bij de start, in stilstand, blijkt mijn baan ca. 1100mA/2000mA (de ECoS geeft beide, nog niet ontdekt wat ze voorstellen) te verbruiken, 39°C geeft denk ik de processortemperatuur aan.
Na ca. ½ uur, in vol bedrijf met 3-4 rijdende locs en de rest stilstaand, is dat 1200mA/3100mA bij 69°C. Daarmee lijkt inderdaad 4A meer dan voldoende te zijn voor deze baan en niet van invloed op deze verstoring.

De laatste 100% falende sectie is de laatste poort (16) van een Detector die verder van de centrale verwijderd is. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Daarmee is het falen van de overige secties nog niet verklaard.

Die 15 tot 20 gaat zover ik weet over het aantal rijdende treinen, daarboven kan de centrale en/of protocol het niet betrouwbaar meer aan.
Ik heb meer locs op de baan staan, maar kom nooit boven de zes uit die tegelijk rijden. Ik ervaar daar geen problemen mee.

15 of 20 rijdende treinen ga ik nooit bereiken. Dat zullen er 6-7 worden uiteindelijk verwacht ik.

In koploper kunnen we een log aanzetten en dan kan je terugkijken als het is misgegaan of een bezetmelding wel bij Koploper is binnengekomen. Heeft Rocrail wellicht ook iets dergelijks zodat je dat kunt checken?

In Rocrail worden alle acties gelogd. Ik heb daarin niet gevonden wat er nu precies gebeurt bij die late detectie. De log vermeldt niets ongewoons. De detectie is gewoon laat, maar niet laat genoeg voor een spookmelding in de stopsectie. Dat zou nl leiden tot het stroomloos zetten van de baan.

Ik had het nog niet gemeld, maar het betreft in alle gevallen een Enter-melder, dus die van het remtraject. De stopsectie werkt "altijd" prima.

We gaan rustig verder met dit onderzoekje. Ik heb nog niet alle tips nagewerkt. Suggesties nog steeds meer dan welkom!
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Juni 2021, 16:36:52 »

Dan zou het aantal geen probleem mogen zijn of rocrail zou voor heel veel communicatie moeten zorgen, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Ik heb tegen de 40 locs op de baan staan, waarvan er als gezegd maximaal zo'n zes rijden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 13 Juni 2021, 18:43:38 »

De detectie is laat schrijf je. Ik neem aan dat je bedoelt dat er een tijdje overheen gaat tussen dat de wielen van de lok de massa maken en wanneer Rocrail de melding ziet.
Maar waar zit die vertraging?
Als de wielen massa maken, zie de melder dat ook onmiddellijk. In die draad zal geen vertraging zitten.
Geeft de melder dan onmiddellijk signaal aan de Ecos?
Kan je op de Ecos fysiek zien dat een melder gemaakt wordt?
Indien ja, zou je kunnen onderzoeken of de vertraging in de melder zit.

Dan zou ook nog kunnen dat de Ecos vertraagd door geeft aan Rocrail.
In mijn belevenis moet één van de apparaten de veroorzaker zijn.

Je zou ook op een melder 2 draden kunnen omdraaien tussen een probleem-meldpunt en één die probleemloos is. Verplaatst het probleem zich, ligt het aan die specifieke aansluiting op de melder.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #7 Gepost op: 16 Juni 2021, 09:52:47 »

Nuttige tips, hartelijk dank! Duim omhoog Het is bij de baan op dit moment al rond de 30°C, dus er iets mee doen laat even op zich wachten.

Ik vermoed inmiddels naar aanleiding van je eerdere tips dat ik het moet zoeken in slecht contact in de secties zelf en wil daarom beginnen met het maken van meer contactpunten aan de meest problematische secties en kijken of dat het probleem oplost. Ik vermoed dat dat bij iig 1 sectie het geval zal zijn. Nu is er voor iedere sectie slechts één draad naar de bezetmelder en die is (dom dom dom) overal aangebracht aan het einde van de sectie. Ik ga er nu voor zorgen dat ook het begin van de sectie een contactpunt krijgt.

Ik kreeg ook de tip eens te kijken naar de mate van vervuiling van de wielen. Een snelle check heeft uitgewezen dat die dingen eens schoonmaken geen overbodige luxe is. Een (half?) jaar geleden is het materieel schoon de baan opgegaan, maar intensief rijden op een nieuw aangelegde baan levert kennelijk toch veel vervuiling op.

Mocht beiden tot onvoldoende bevredigend resultaat leiden, dan ga ik de hele route van sectie tot Rocrail langs Embarrassed
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 16 Juni 2021, 10:48:16 »

Hmmm...is de connectie van C-rails dan zo slecht?  Undecided
Op mijn baan hebben alle secties op één na (7,5 m'), maar 1 aansluiting en is de connectie van de rails onderling geen issue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
michiel80
Newbie

Offline Offline

Berichten: 21


« Antwoord #9 Gepost op: 16 Juni 2021, 11:30:53 »

Betreft de sectie die het probleem oplevert: zit die na een sectie die ook van bezetmelding is voorzien of is dit toevallig een wisselstraat die dus geen detectie heeft. Aangezien je het hebt over een trein die pas later gedetecteerd wordt zou het te maken kunnen hebben in het verschil in spanning tussen de twee secties. Bij gelijkstroom heb je daarom de zogenaamde diode-truc, maar ik zie via Google dat dat ook bij 3-rail wordt toegepast.

In het aantal aansluitpunten zou ik het niet zoeken: de trein komt niet tot stilstand en dus staat er spanning op. Het zit m in het feit dat je bezetmelder pas op een later moment bezetmelding signaleert of doorgeeft.

Succes!

Michiel
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 16 Juni 2021, 12:04:24 »

In het aantal aansluitpunten zou ik het niet zoeken: de trein komt niet tot stilstand en dus staat er spanning op.

Het gaat hier om massadetectie.
1 railstaaf is geïsoleerd en daar 'hangt' de bezetmelder aan. De assen van de trein verbinden de geïsoleerde rail met de andere die massa heeft.
Dan 'ziet' de melder massa op dat draadje en 'roept' dan richting centrale; hier is ie  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 23 September 2021, 15:27:13 »

Alhoewel ik hier met 2 rail rij en bezetmeldingen via stroomdetectie via LocoNet aanbied aan mijn Z21 centrale, en die de baan bestuurd via iTrain, kan ik hier met gemak 15 treinen tegelijkertijd laten rijden, en wordt er geen enkele melder gemist of komt met vertraging binnen. En dat uren aan een stuk, waarbij in de baan een rolbrug en een draaischijf constant met 5 treinen aan het rangeren is. Absoluut foutloos en betrouwbaar.

Mvg
Wim.
Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Wat is het maximum aantal treinen op een digitale baan?
« vorige volgende »
Ga naar: