Ik heb alvast een aantal suggesties nagelopen en een paar zaken gemonitord.
Eén van de 100% falende bezetmeldsecties bleek niet doorlopend contact te maken. Kennelijk maakte een railovergang slecht contact. Ik heb op dat punt de rails uit elkaar gehaald, de contacten ietsje bijgebogen en weer in elkaar gezet. Daarmee was het probleem voor die sectie opgelost.
Voor de andere 100%-sectie gaat die vlieger niet op. Die bleek gewoon goed contact te maken als ik 'm testte in stilstand. Desalniettemin blijkt hij nog steeds pas heel laat een trein te detecteren als ik op automatisch bedrijf overstap.
Ik kreeg een tip waarmee ik kon zien hoeveel stroom de baan verbruikt. Dat is erg handig.
Bij de start, in stilstand, blijkt mijn baan ca. 1100mA/2000mA (de ECoS geeft beide, nog niet ontdekt wat ze voorstellen) te verbruiken, 39°C geeft denk ik de processortemperatuur aan.
Na ca. ½ uur, in vol bedrijf met 3-4 rijdende locs en de rest stilstaand, is dat 1200mA/3100mA bij 69°C. Daarmee lijkt inderdaad 4A meer dan voldoende te zijn voor deze baan en niet van invloed op deze verstoring.
De laatste 100% falende sectie is de laatste poort (16) van een Detector die verder van de centrale verwijderd is. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Daarmee is het falen van de overige secties nog niet verklaard.
Die 15 tot 20 gaat zover ik weet over het aantal rijdende treinen, daarboven kan de centrale en/of protocol het niet betrouwbaar meer aan.
Ik heb meer locs op de baan staan, maar kom nooit boven de zes uit die tegelijk rijden. Ik ervaar daar geen problemen mee.
15 of 20 rijdende treinen ga ik nooit bereiken. Dat zullen er 6-7 worden uiteindelijk verwacht ik.
In koploper kunnen we een log aanzetten en dan kan je terugkijken als het is misgegaan of een bezetmelding wel bij Koploper is binnengekomen. Heeft Rocrail wellicht ook iets dergelijks zodat je dat kunt checken?
In Rocrail worden alle acties gelogd. Ik heb daarin niet gevonden wat er nu precies gebeurt bij die late detectie. De log vermeldt niets ongewoons. De detectie is gewoon laat, maar niet laat genoeg voor een spookmelding in de stopsectie. Dat zou nl leiden tot het stroomloos zetten van de baan.
Ik had het nog niet gemeld, maar het betreft in alle gevallen een Enter-melder, dus die van het remtraject. De stopsectie werkt "altijd" prima.
We gaan rustig verder met dit onderzoekje. Ik heb nog niet alle tips nagewerkt. Suggesties nog steeds meer dan welkom!