Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Welke software?  (gelezen 18125 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Erwintjuh
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Gepost op: 8 Januari 2015, 18:22:10 »

Geachte mensen van modelspoorwijzer.net
Ik ben momenteel treindienstleider in opleiding en daarvoor machinist geweest en nu was ik vandaag voor mijn opleiding op bezoek bij een infra kenner in Amersfoort. hier hadden ze een modelspoorbaan nagebouwd met volledig werkende dubbel-enkelspoor en linkerspoor beveiliging. Inclusief werkende seinen, blok verdeling en overwegen met aanrijd en midden secties. Erg leuk allemaal, maar misschien nog wel het leukste was de software die ze gebruikte op de pc om dit aan te sturen. Dit zag er namelijk uit als een uitgeklede versie die wij als TRDL gebruiken. Je kon echt een rijweg instellen per trein en ook rijrichting keren e.d. Voor jullie wellicht allemaal niet heel bijzonder maar voor mij voor het eerst dat ik dit zag op modelspoor niveau. Ik had wel eens geautomatiseerde banen gezien, maar niet banen die echt door een TRDL aangestuurd konden worden. Nu lijkt het mij leuk om zelf zoiets op te zetten, maar zeikerd als dat ik ben wil ik dat ook echt met deze software doen. Vooral omdat ander (wellicht vergelijkbaar in functie) software wel kan aansturen, maar niet op dezelfde manier als een treindienstleider dat doet (althans zo lijkt het voor mij als modelspoor leek).

Nu mijn vraag. Ik heb het daar ter plaatsen ook gevraagd maar de persoon in kwestie was er verder niet bekend mee. Ik heb wat foto's gemaakt van het computer scherm en ben benieuwd of hier mensen zijn die mij kunnen vertellen welke software er werd gebruikt?









Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 8 Januari 2015, 18:43:08 »

Ik zou het je niet durven vertellen eigenlijk.
Echter ben ikzelf ook benieuwd welke software dit is.
Hopelijk weten anderen het antwoord wel!

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 8 Januari 2015, 18:48:33 »

Deze misschien?

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Erwintjuh
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #3 Gepost op: 8 Januari 2015, 20:27:48 »

Volgens mij niet, maar ben wel blij dat je die gevonden hebt Wink  Duim omhoog
Dit is een computer simulatie van het TRDL vak. Maar niet gerelateerd aan modelspoor geloof ik
Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #4 Gepost op: 8 Januari 2015, 23:20:02 »

Er hangt me bij dat er een poosje geleden ook één of andere test met een modelbaan is geweest bij de T.U. in Delft, kan het programma daar niet van zijn?

Inderdaad is het voor de geautomatiseerde modelspoorder niet heel erg bijzonder, er is er zelfs één die geen beeldscherm nodig heeft...

Groet, Anne W
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 9 Januari 2015, 16:58:58 »

In zoverre is het wel bijzonder dat er maar weinig programma's zijn waar je conform voorbeeld kunt bedienen.
Dat zal dat ding zonder beeldscherm ook niet kunnen.

Er is er maar één pakket waarvan ik weet dat die het wel kan (zover ik dat tenminste kan beoordelen), dat is de software van Ronald Helder: ModelStw. Maar dat is dan wel naar Duits of Zwitsers voorbeeld, niet Nederlands.

Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Erwintjuh
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #6 Gepost op: 9 Januari 2015, 20:02:50 »

bedankt Smiley
Ik houd de optie ook open dat het compleet zelf geschreven software is, of inderdaad wellicht van de TU o.i.d.
Ik zal mij eens in de opties van ModellSTW verdiepen, maar heb het idee dat dat het niet is. Wellicht wel een goed alternatief.

Ook heb ik de persoon die ons rondgeleid heeft een mail kunnen sturen, wellicht dat die mij verder kan helpen. dan zal ik het hier ook melden.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 9 Januari 2015, 21:29:51 »

Het programma dat je hebt gezien is zeker niet ModelStw. Maar dat is het enige commerciële pakket dat ik weet dat volgens voorbeeld werkt. Misschien zijn er nog wel meer. Maar bij wat jij hebt gezien, vermoed ik ook een eigen ontwikkeling door deze of gene.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #8 Gepost op: 9 Januari 2015, 23:16:50 »

ModelStw is gebaseerd op het offciële SpDrs 60 systeem van de Duitse spoorwegen, er is ook freeware SpDrs 60  software te vinden op internet, dat weet ik omdat Raptor dat gebruikt voor die mensen die toch een beeldscherm met "actief" railplan/bedrijf bij hun Raptor willen hebben.

Groet, Anne W
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Welke software?
« vorige volgende »
Ga naar: