Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: wissel aansturing  (gelezen 8936 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Ron
Newbie

Offline Offline

Berichten: 11


« Gepost op: 11 Februari 2020, 23:46:07 »

Beste lezers

Ik heb mijn oude baan moeten slopen I.V.M. een verbouwing
Op mijn nieuw te bouwen N-baan wil ik de wissels met een stappenmotor vanaf de onderzijde van de baan gaan aansturen.
Nu heb ik op ALI expres een paar van die motortjes gekocht.
Nu mijn vraag: hoe sluit ik die dingen aan???
en is het mogelijk om deze direct aan te sluiten op een spanning van 5 volt met een schakelaartje er tussen.
kan iemand mij helpen aan een duidelijk aansluitschema
Alle info is welkom.

Gr Ron
Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1 Gepost op: 12 Februari 2020, 20:00:03 »

Zag deze vraag ook bij de buren. Stappenmotoren hebben een specifieke aansturing nodig en dat vraagt om de nodige elektronica.
Met een Arduino is dit ook te realiseren, maar dan heb je wel wat kennis nodig van programmeren. Eerst motoren aanschaffen en dan pas te gaan zoeken naar een passende aansturing is niet altijd handig Wink  maar wel een leuke uitdaging!
 Een optie is om eens naar de WisselAandrijving van Rob Anthonisse te kijken, kant-en-klaar pakket met 3 stappenmotoren en de complete aansturing met Arduino. Hij staat bijna altijd in Houten, maar niet tijdens Rail voor zover ik weet.

Misschien dat servo's een betere optie zijn, zoals ook bij de buren voorgesteld.

Bekijk vooral eerst wat je wilt bereiken voor de wisselaansturing, en wat er zoal op de markt te koop is maar vooral wat andere hobbyisten zelf al hebben gebouwd. Moet het 'digitaal' (dus met wisseladressen vanuit een centrale) of 'ouderwets' met schakelaars (of welke combinatie dan ook).
Voor Digitale aansturing googlen op "DCC Arduino Servo" levert in ieder geval een link op naar RudyB die een hele reeks 'fun met Arduino' op Youtube en zijn website heeft staan.

Succes!
Daan
Gelogd

NI
Ron
Newbie

Offline Offline

Berichten: 11


« Antwoord #2 Gepost op: 12 Februari 2020, 22:04:27 »

hoi

Dank voor je snelle reactie
ik had het ooit eens gezien op een filmpje en dacht ......dat kan ik ook monteren...
Maar ik moet nog een hoop leren.....

Gr Ron
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: wissel aansturing
« vorige volgende »
Ga naar: