Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Berlijntrein gestrand [31-8-2016]
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Berlijntrein gestrand [31-8-2016]  (gelezen 8228 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 31 Augustus 2016, 18:00:34 »

Klik
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 31 Augustus 2016, 20:09:17 »

Tjonge, wat een toestand.
Zo'n evacuatietrein met loopplanken lijkt mij een zeldzaamheid.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #2 Gepost op: 31 Augustus 2016, 20:19:06 »

Politie zoekt 'treinheld' die aan noodrem trok
20:56 Bij een aanrijding met een trein is een man uit Twello vanmiddag gewond geraakt. Getuigen zagen hoe de auto van de man op de internationale trein botste. Daarbij raakte het remsysteem van de trein beschadigd. Een treinpassagier trok aan de noodrem en wist daarmee volgens de poltie mogelijk ernstige gevolgen te voorkomen voor de ongeveer 400 passagiers aan boord. Wie is die redder?

Bron: AD online

Vraag van mij: Kan het remsysteem beschadigen zonder dat de machinist iets merkt? Ik, als leek, dacht altijd dat bij beschadiging van het remsysteem de trein vanzelf tot stilstand komt of is dit een (pre)historische gedachte uit de tijd van luchtdrukremmen (Westinghouse e.d.)?
« Laatste verandering: 31 Augustus 2016, 21:44:58 door Arjen52 » Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 31 Augustus 2016, 20:37:51 »

Ja, die indruk had ik eigenlijk ook. Als je het als machinist moet hebben van oplettende reizigers,
wat gebeurt er dan als zo'n aanrijding 's avonds laat plaatsvind bij een stil landweggetje en met
amper reizigers in een trein?

mvg,
Gert





Edit: tikfoutje...
« Laatste verandering: 31 Augustus 2016, 23:02:00 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #4 Gepost op: 31 Augustus 2016, 22:29:24 »

Als je aan de noodrem trekt maak je een gat in de luchtleiding en loopt de lucht weg. Zonder lucht staat een trein op de rem.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 1 September 2016, 05:13:31 »

Je moet natuurlijk wel meewegen dat dit door een krantenjournalist geschreven is...  Cheesy

Ik kan me voorstellen dat een auto botsend op een wielstel de mechanische delen van het remsysteem beschadigd/vernield, zonder dat de treinleiding lek raakt en dan merkt de Mcn m.i. niets.
Dan zegt er iemand achteraf: kijk de remmen zijn helemaal stuk door de botsing en de journalist maakt er meteen een horrorverhaal van  Wink
« Laatste verandering: 1 September 2016, 07:35:43 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 1 September 2016, 08:57:37 »

Het horrordeel van het bericht staat ook zo op de site van de politie, dus wie het heeft gemaakt, weet ik niet.
Sowieso een beetje vaag verhaal dat het veiliger zou zijn om mensen via loopplanken van de ene naar de andere trein over te brengen (ik moet er niet aan denken, tenzij het loopplanken met stevige leuningen zijn), dan bijvoorbeeld de 1 tot 2 km met zeer beperkte snelheid verder te rijden naar het station van Deventer.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 1 September 2016, 09:23:40 »

Dat laatste zou ik als treindienstleider ook als calamiteitenoplossing gedaan hebben, maar waarschijnlijk alle protocollen overschrijdend zodat ik dan vanmorgen bij de baas op het matje had moeten komen  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #8 Gepost op: 1 September 2016, 09:34:26 »

@ Huub een trein met aanrijding mag denk ik niet verplaatst worden zolang het onderzoek niet afgerond is.

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 1 September 2016, 19:03:36 »

Inmiddels ook een andere lezing gezien en die komt op mij een stuk overtuigender over.
En het verklaart ook beter waarom er voor de evacuatie met een andere trein is gekozen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #10 Gepost op: 1 September 2016, 19:34:58 »

En dit verhaal in De Stentor geeft het antwoord op mijn vraag (zie antwoord #2 van dit draadje).
Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Berlijntrein gestrand [31-8-2016]
« vorige volgende »
Ga naar: