Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Een bezoek aan het New York Transit Museum
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Een bezoek aan het New York Transit Museum  (gelezen 2009 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Gepost op: 20 Februari 2022, 23:40:08 »

Ik verblijf momenteel een tijdje in New York en dat geeft mooi de gelegenheid om ook eens wat plekken te bezoeken waar je normaal niet aan toekomt. Afgelopen zaterdag heb ik een bezoek gebracht aan het New York Transit Museum. Dat stond al veel langer op mijn lijstje, maar tijdens eerdere bezoeken kwam het er nooit van (waarschijnlijk omdat ik de enige was die er interesse in had).

Maar goed, afgelopen zaterdag heb ik dan een kaart gereserveerd en op naar Schemerhorn street waar het museum gevestigd is in een buiten gebruik zijnd metro station. Buiten gebruik is overigens relatief, er staat nog spanning op de derde rail en de complete collectie is rijvaardig.

Het museum bestaat uit twee delen. Niveau -1 is het eigenlijke museum waar met veel enthousiasme de geschiedenis van het openbaar vervoer in New Yoirk wordt uitgelegd. Leuk om te zien hoe het tariefsysteem door de jaren heen verandere en op welke wijze de tram verdrongen werd door de trolley. De trolley werd op haar beurt weer verdrongen voor de autobus.

Op niveau -2 kom je op het perron waar grote rijen oude metrostellen staan geparkeerd. Ik heb het idee dat dit niet de gehele collectie is aangezien een paar iconische stellen ontbraken en er werkelijk geen meter spoor meer over was. Het spoor is dus goed gebruikt. Jammer is dat je daardoor slecht zicht hebt op de verschillende kopvormen van de stellen.

Niveau -1
Het museum biedt aandacht aan verschillende zaken en kenmerkt zich doordat er ontzetten veel attributen zijn verzameld die een mooi beeld geven van de metro door de jaren heen. Zo is er een tentoonstelling over de verschillende tariefsystemen die de MTA heefft gehanteerd, zoals de token die begin van het millenium plaats moest maken voor de metrocard. De diverse toegangspoorten hebben daarbij ook een plaats gekregen. Leuk item was de uitleg hoe diverse mensen de tariefsystemen wisten te ontlopen en de collectie aan valse muntjes die daarvoor werden gebruikt.




Ook andere attributen uit vervlogen tijden hebben een plek gekregen:








Ook wordt aandacht besteed aan de tijdlijn van de metro. De grote ‘Clean car campaign’ waarbij het metrosysteem vrij van grafiti werd gemaakt en waarbij de stations werden geupgrade krijgt veel aandacht. Daarnaast is er aandacht voor de verschillende type metrostellen door de jaren heen en wordt aandacht besteed aan de ‘artifical reefs’ die werden gemaakt van de ‘Redbirds’, de typsiche rode stellen die eind vorige eeuw buiten dienst gingen.



Ik kan me nog herinneren dat de eerste keeer dat ik New York bezcoht in 1994 dat ik veel in deze stellen heb gezeten.

Interssant onderdeel vond ik de aanleg van de metrolijnen en de manier waarop dat gebeurde. Ik denk dat als je anno 2022 moest beginnen met zo’n netwerk het er nooit van zou komen. Schitterende foto’s met mooie verhalen vullen een behoorlijk deel van het museum.





Aandacht voor de heropvoeding van de reizigers is een thema dat mondiaal speelt. In een tentooonstellingsruimte worden voorbeelden van campagnes over de hele wereld getoond.









Tot slot is er een mooie tijdlijn gemaakt van de tram, trolley en bus in New York. Leuke feitjes over de eerste knielende bus van Grumman die in grote aantallen begin jaren ’80 in dienst kwamen maar na een paar jaar plotseling buiten diens moesten vanwege constructiefouten. MTA moest in allerijl al hun bussen weer van de sloop weghalen om voldoende capaciteit te hebben. Ook de imposante collectie schaalmodellen is de moeite van het bekijken waard.



Ik ben planoloog van huis uit met een voorliefde voor kaarten. Alle oude lijnenkaarten hebben dus speciale aandacht van me.



Niveau -2
Langs het perron staan lange rijen oude metrostellen. Verschillende R-typen staan opgesteld en zijn vrij te betreden. Enthousiaste oud MTA medewerkers lopen rond en vertellen de ins en outs van de metrostellen.



Mooi om te zien hoe he design van de treinstellen veranderde en eigenlijk steeds minder comfortabeler werd. Van lekker zittende banken in de beginjaren tot hard platic stoelen in de meer recentere stellen.

Van  Luxe…


Naar al iets minder luxe..


Naar veevervoer:


Ventilatoren aan het plafond van een metro, ondenkbaar anno 2022. Je zou maar aansprakelijk gesteld worden als iemand er met zijn vinger tussenkomt….



Bijzonder vond in de pompwagen. Daarvan heeft de MTA er nog steeds een aantal in dienst. De vorige generatie staat ook geparkeerd in het museum. Deze wagens kunnen metrostations leegpompen mochten ze onder water komen te staan. De museumversie kon 3000 Gallon per minuut wegpompen, de huidge versie zelfs 4500 Gallon. Nooit bewust geweest van het feit dat je dit soort wagens uberhaupt nodig hebt...



Tot slot: tja dat krijg je in musea waar je overal aan mag zitten:



Zoals jullie waarschijnlijk al begrepen hebben, heb ik me prima vermaakt. Dit museum is een aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in openbaar vervoer. De locatie, de collectie, het enthousiamse van de medewerkers en de toegangsprijs van $10,- maakt dit een echte aanrader als je een keer in New York bent. Het museum ligt in Brooklyn en is uitstekend te bereiken vanaf Manhattan door te reizen naar Jay St. Metro Tech of Hoyt – Schermerhorn Str.

Meer informatie: https://www.nytransitmuseum.org/

Grtz,
Niels
Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #1 Gepost op: 21 Februari 2022, 12:04:02 »

Mooi en helder verslag Niels. Het geeft een goede eerste indruk van het museum.  Duim omhoog
Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Februari 2022, 19:04:50 »

Nog geen concrete plannen om weer naar New York te gaan, maar als het ervan komt, staat deze op het lijstje. Dank voor het verslag.  Duim omhoog

p.s. je bent vast de enige bezoeker van de dag geweest die de straatnaam correct kon uitspreken.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 22 Februari 2022, 19:30:19 »

Fijn dat je ons hebt willen meenemen op je museumbezoek Niels, tnx! Duim omhoog
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #4 Gepost op: 22 Februari 2022, 23:47:16 »

Nog geen concrete plannen om weer naar New York te gaan, maar als het ervan komt, staat deze op het lijstje. Dank voor het verslag.  Duim omhoog

p.s. je bent vast de enige bezoeker van de dag geweest die de straatnaam correct kon uitspreken.  Grin

Ik denk dat die Chinezen die er rondliepen er in ieder geval niet tot toe in staat waren.  Grin

Als je ooit mocht gaan: het museum is alleen op vrijdag, zaterdag en zondag geopend.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Een bezoek aan het New York Transit Museum
« vorige volgende »
Ga naar: