Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Ernstig ongeluk met hogesnelheidstrein Italië (06.02.2020)
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ernstig ongeluk met hogesnelheidstrein Italië (06.02.2020)  (gelezen 4668 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Gepost op: 6 Februari 2020, 08:33:57 »

https://www.ad.nl/buitenland/twee-doden-en-tientallen-gewonden-bij-ontsporing-hogesnelheidstrein-in-italie~a5184473/
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 6 Februari 2020, 13:10:36 »

In dit bericht wordt gemeld dat er 's nachts aan het spoor gewerkt was: https://nos.nl/artikel/2321815-doden-en-gewonden-bij-ongeluk-met-hogesnelheidslijn-in-noord-italie.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 6 Februari 2020, 17:40:40 »

Als het net zo is als in Frankrijk, wordt er vrijwel elke nacht aan het HSL-net gewerkt...
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 6 Februari 2020, 19:16:38 »

Dat geloof ik gerust, maar het zou dus kunnen dat er een verband is. Het was immers de eerste trein 's ochtends. Overigens lijkt het me stug dat dit al op het HSL-net was, want er wordt ook vermeld dat de ontspoorde trein een goederentrein raakte en die rijden niet op dat HSL-net.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 6 Februari 2020, 20:42:43 »

Het was immers de eerste trein 's ochtends.

Wederom baserend op het Franse verhaal (dat ken ik nu eenmaal beter): vóór de eerste commerciële trein rijdt er elke dag op elke Franse HSL een lege "train balai" (bezemtrein) in de hoop dit soort dingen te voorkomen. Geen idee of de Italianen dat ook doen...

er wordt ook vermeld dat de ontspoorde trein een goederentrein raakte en die rijden niet op dat HSL-net.

Zo te zien liggen er daar vier sporen - en ik weet dat het tracé van die HSL op delen gebundeld is met klassieke lijnen. De goederentrein kan dus op de naastgelegen klassieke lijn hebben gereden.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 6 Februari 2020, 20:45:32 »

Ik vraag me af hoe veilig dat eigenlijk is? Dan komen er treinen op zeer hoge snelheid langs langzame goederentreinen. Levert dat geen problemen op met de drukgolf?

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 6 Februari 2020, 21:17:19 »

Geen verstand van drukgolven, maar de relatieve snelheid van een inhalende hogesnelheidstrein ten opzichte van een goederentrein is niet groter dan die van twee elkaar tegemoetkomende goederentreinen. Dus mijn boerenverstand volgend zal het geen probleem zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 6 Februari 2020, 21:55:36 »

Is dat zo? Stel twee goederentreinen rijden 80 km/uur. En die komen elkaar tegen. Is de drukgolf dan niet minder dan  als een goederentrein die 80 km/uur rijdt een hogesnelheidtrein tegenkomt die 250 km/uur rijdt?

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 6 Februari 2020, 22:03:49 »

In jouw voorbeeld dan weer net niet. Maar de meeste goederentreinen mogen 100 km/u. Dan is de relatieve snelheid als ze elkaar tegenkomen 200 km/u. Bij de goederentrein inhalende hogesnelheidstrein is de relatieve snelheid 150 km/u.
Maar zoals gezegd, geen verstand van drukgolven, dus of je het zo simplistisch mag benaderen, geen idee.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 6 Februari 2020, 22:48:15 »

Ik heb ook geen verstand van drukgolven, maar natuurlijk komen op een HSL ook regelmatig twee treinen elkaar tegen op zeer hoge snelheid - dat wordt opgelost door de sporen verder uit elkaar te leggen. Ik neem aan dat in de viersporigheid de hart-op-hartafstanden tussen de HSL-sporen alsmede tussen het binnenste HSL-spoor en het binnenste klassieke spoor ook groter zijn.

Ik begrijp overigens inmiddels waar het ongeval precies gebeurd is: juist in de regio Lodi-Casalpusterlengo liggen HSL en klassieke lijn niet naast elkaar, maar de HSL ligt in die hoek naast de A1, de klassieke lijn verloopt verder oostelijk... De bovenleidingmasten duiden dan weer wel op de LAV. Volgens mijn vermoeden (vervolgens bevestigd door de Italiaanse wikipedia over de LAV Milaan-Bologna) was het >hier<. Dat is een soort van onderhoudsbasis, dus de 'goederentrein' kan dan een werktrein zijn geweest.
« Laatste verandering: 6 Februari 2020, 23:07:37 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #10 Gepost op: 7 Februari 2020, 18:09:02 »

Een voorbeeldje uit UK

Daar zijn veel viersporige spoorlijnen. 2 Up en 2 Down zoals dat heet. En dus 1 spoor voor de langzamere treinen en 1 spoor voor de snellere treinen per richting. OK de snelheden zijn geen TGV snelheden, maar er zullen zo wel drukgolven zijn. Misschien liggen de sporen verder uit elkaar. Geen idee.Maar noot gelezen over dat treinen door drukgolven ontspoord zijn. Maar kan het gemist hebben.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Ernstig ongeluk met hogesnelheidstrein Italië (06.02.2020)
« vorige volgende »
Ga naar: