Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Grootspoor => Topic gestart door: Noordwaarts op 1 Mei 2017, 21:16:14



Titel: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 1 Mei 2017, 21:16:14
Te zijner tijd ga ik op een van de kades van mijn modelbaan de bekende kolencentrale van Trix (66103) bouwen:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/66103_1493665930.jpg)

Wat ik me nu afvraag: hoe worden kolentreinen bij zo'n centrale gelost? Naar ik aanneem wordt zo'n trein 'opgeknipt' in stukjes van telkens een paar wagons en worden die naar binnen gereden. Is er hier iemand die weet hoe het precies in zijn werk gaat?

Ik overweeg namelijk om de centrale dusdanig te plaatsen dat er aansluitend een klein schaduwstation komt, zodat ik volle wagons daar buiten het zicht kan omwisselen voor lege exemplaren. Informatie is dus zeer welkom!

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 Mei 2017, 21:41:25
Is dat gebouwtje achter de schoorsteen wellicht het los-gebouwtje?
Of is het bouwpakket daar niet duidelijk in?

Ik kan miet echt concrete situaties vinden nog, maar wel dat men de kolen op hopen bij de centrales opslaat en het intern transport op de locatie met transportbanden gaat.

Misschien kan je dat losgebouw (als dat het is) tegen een achtergrond aan zetten zodat de trein door het gebouwtje heen verdwijnt en een andere later door het gebouwtje weer kan verschijnen.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 1 Mei 2017, 21:46:15
Dat zou kunnen. Bij Trix zijn de tekeningen doorgaans nogal summier en ik vind slechts enkele foto's van een gebouwd exemplaar. Maar helaas word ik daar niet wijs uit.

Slaat men de kolen echt buiten op, bij zo'n centrale? Ik had verwacht dat men het ergens in het gebouw (eventueel in een ondergrondse kolenbunker) zou opslaan.

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 1 Mei 2017, 21:49:28
Het liefst trekken ze natuurlijk de hele trein in een keer door de losinstallatie.
Bij de centrales die ik weet is die altijd in een apart gebouw gevestigd. Daar worden de wagens langzaam over een losbunker getrokken of geduwd, terwijl in het gebouw de loskleppen worden ontgrendeld. De zwaartekracht doet dan de rest.

Ooit een keer wat plaatjes bij de centrale van Möllen kunnen maken, waar net iets van dat gebouw te zien is.
Daar ging de trein er compleet doorheen.
Hier de voorkant van de trein.
(https://c1.staticflickr.com/3/2817/33547855744_38187a7538_o.jpg) (https://flic.kr/p/T7vwHW)
19980104, Möllen [DE] (https://flic.kr/p/T7vwHW) by hb foto (https://www.flickr.com/photos/89959156@N06/), on Flickr

En hier de achterkant
(https://c1.staticflickr.com/5/4194/34005288220_424bd8ac50_o.jpg) (https://flic.kr/p/TNVZsL)
19980106, Möllen [DE] (https://flic.kr/p/TNVZsL) by hb foto (https://www.flickr.com/photos/89959156@N06/), on Flickr

In Wuppertal (https://goo.gl/maps/m9bbGh5RvcR2) is ook een centrale, maar daar is het allemaal wat krapper.
Volgens mij worden de treinen daar wel gesplitst.

Er zijn nog wel meer voorbeelden te vinden. Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden zal een trein dan wel of niet gesplitst worden.
Hou er wel rekening mee dat er bij een beetje centrale flink wat kooltjes doorheen gaan in een uur. Ik moet nog ergens een globale berekening hebben, eens kijken of ik die kan vinden.

groet, Huub


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 Mei 2017, 21:56:51
Hier (http://www.luchtfoto.lumivo.nl/portfolio.html) zie je o.a. hoe die opslag vaak gebeurt
(Iets naar beneden scrollen, linker kolom)


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Arjen52 op 1 Mei 2017, 21:59:35
Slaat men de kolen echt buiten op, bij zo'n centrale? Ik had verwacht dat men het ergens in het gebouw (eventueel in een ondergrondse kolenbunker) zou opslaan.

mvg,
Gert

En hier (http://www.holechistorie.nl/images/stories/Heemaf-Hemmelder/kolencentrale%20pgem%20nijmegen%201935,%2052265%20heemaf%20hemmelder%20001.jpg) zie je een foto van de kolenopslag bij de centrale van Nijmegen. Gewoon in de buitenlucht. dus.
De kolen werd hier overigens per schip aangevoerd.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 Mei 2017, 21:59:54
Inspirerende foto voor vervuilen Huub  (y)


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 1 Mei 2017, 22:12:46
Dank voor jullie reacties!  (y)

Ik heb eens gelezen dat de energiecentrale van Herning (https://map.krak.dk/?c=56.119981,9.008006&z=17&l=aerial) vroeger tijdens koude dagen drie keer per dag een trein met verse kolen ontving.

Ruimte om kolenopslag in de open lucht weer te geven heb ik niet, dus ga ik er dan maar vanuit dat het ook ondergronds kan.
Als ik de treinen niet al te lang maak, dan kan ik ze er misschien ook wel in één keer doorheen trekken. Dan wordt het een kwestie van achter de schermen de loc wisselen van de volle naar de lege trein en dan die lege trein er achterste voren weer uit laten komen.
Alleen de echt oplettende toeschouwers zullen merken dat het niet precies dezelfde wagentjes zijn. 

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 1 Mei 2017, 22:19:36
Je hebt kolen en kolen. De kolen die buiten opgeslagen ligt, moet nog vermalen worden voor het in de centrale kan worden gebruikt. Dat vermalen gebeurt binnen en doe je normaal iets op voorraad. Ook als er buitenopslag is, zijn er binnen nog opslagbunkers waarmee je wel een dagje of nog wat meer vooruit kunt. Niet iedere centrale heeft buitenopslag, je kunt als centrale ook kiezen voor een regelmatige aanvoer, maar dan moet je wel voldoende capaciteit in de bunkers binnen hebben om vertragingen in de aanvoer op te vangen.

Inmiddels ook de berekening gevonden, om een MWh op te wekken had je zo'n 400 kilo kolen nodig (bij de centrale waar ik het voor moest uitrekenen).


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 Mei 2017, 22:21:25
Stookt dat ding nu op iets anders?
Dat losgebouwtje en spoor ziet er erg ongebruikt uit.
Rechts naast het gebouwtje is nog wel een cirkel te zien. De plaats van de opslag?

Een berg kolen op de fotografische achtergrond kan ook helpen.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 1 Mei 2017, 22:37:18
Dank Huub. Volgens mij doe je momenteel berekeningen bij een heel ander soort centrale.  8)
Ik wist niet eens dat er verschil zat in de soorten kolen. Weer iets geleerd. Maar ik ga dan inderdaad uit van regelmatige aanvoer.

Ja Jakop, die centrale is overgeschakeld op andere brandstof. Dat losgebouwtje en dat losspoor worden al jaren niet meer gebruikt.
Reden waarom ik er eigenlijk nooit gestopt ben. Maar goed, die eigen kolentreinen met eigen wagons waren natuurlijk wel interessant.
Wat vooral leuk is, is dat men die treinen bijna altijd met twee bolleneuzen reed. Niet omdat dit nodig was voor de trekkracht, maar om het tijdrovende kopmaken in Skjern te voorkomen (de route was Esbjerg - Varde - Skjern - Herning).

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 3 Mei 2017, 08:29:14
Je hebt altijd baas boven baas. Arjen V rijdt gewoon door de losinstallatie heen.  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg (https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg) vanaf 47 minuten ongeveer


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Martijnstein op 3 Mei 2017, 10:35:12
In Nederland is de aanvoer van kolen meestal per schip: een zeewaardig schip (Maasvlakte, Eemshaven, hoogovens, Hemweg), of per aak (Utrecht, Geertruidenberg, Nijmegen). Omdat schepen een grote lading hebben en niet elke dag aankomen heb je een flinke opslag nodig. Lossen en transport gaat met transportbanden. Treinen hebben een kleinere lading, gaan frequenter, en dus is er veel minder opslag nodig. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat weet ik niet.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 3 Mei 2017, 11:19:24
Je hebt altijd baas boven baas. Arjen V rijdt gewoon door de losinstallatie heen.  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg (https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg) vanaf 47 minuten ongeveer

Mooie vondst! Dankjewel.   (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 3 Mei 2017, 11:38:43
Alle eer aan "joestar" die met de link reageerde op mijn draadje op DSO.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Arjen_V op 3 Mei 2017, 18:37:54
Je hebt altijd baas boven baas. Arjen V rijdt gewoon door de losinstallatie heen.  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg (https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg) vanaf 47 minuten ongeveer
Mooie vondst! Dankjewel.   (y)

En als kers op de taart wat extra info.

De video die je ziet is slechts de aankomst van een kolentrein.
Na aankomst wordt de loc om de trein gereden.
Na het omrijden wordt de extra luchtleiding in de trein gevuld met 10 bar van het hoofdreservoir.
Als deze vol is wordt de trein langzaam vooruitgereden met een schokkende snelheid van 0,3km per uur.
Daarna worden handmatig de wagens 1 voor 1 gelost door de kleppen te openen met speciale knoppen welke zich in het midden van de wagens bevinden, hierdoor de de 2 of 4 kleppen tegelijkertijd geopend en stort de wagen legen in een ondergrondse bunker welke met een lopende band in verbinding staat met een grote opslag dichterbij de centrale.

Het lossen van een trein van 38 tot 44 wagens neemt zo'n 2 uur in beslag.

Mvg uw meester, Arjen V  ;D


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 3 Mei 2017, 19:17:26
Ik hou van kersen.  ;D

Weet jij waar die muurtjes direkt na de losinstallatie voor dienen?
Op het eerste staat "Achtung Verbrennungsgefahr" dus ik zou gokken op verwarmingselementen om in de winter wat meer zekerheid te hebben dat de kolen ook daadwerkelijk gelost worden.

groet, Huub



Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Wesley op 3 Mei 2017, 20:34:33
Als deze vol is wordt de trein langzaam vooruitgereden met een schokkende snelheid van 0,3km per uur.

Ik wilde al zeggen dat het mij wel erg snel leek te gaan allemaal - maar dat klopt dus, omdat er op dat moment in de video nog niets gelost werd :).


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Arjen_V op 3 Mei 2017, 20:41:42
Ik hou van kersen.  ;D

Weet jij waar die muurtjes direkt na de losinstallatie voor dienen?
Op het eerste staat "Achtung Verbrennungsgefahr" dus ik zou gokken op verwarmingselementen om in de winter wat meer zekerheid te hebben dat de kolen ook daadwerkelijk gelost worden.
Dat zijn inderdaad gasbranders die er voor zorgen dat de eventueel bevroren lading wordt ontdooid en gelost kan worden.
Tegenwoordig spuit men al bij het laden een laagje glycol over de kolen heen om te voorkomen dat de boel bevriest, maar dat kan je nooit helemaal 100% voorkomen.

Mvg Arjen


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: MHS84 op 4 Mei 2017, 00:19:29
Zeg 'ns, Arjen, in welke volgorde los je nadat je achteraan hebt aangekoppeld? Ik bedoel, er zijn reeds 9 wagen door de losgang heengetrokken. Kan je wat meer vertellen?
Is het normaal dat de machinist van de linehaul de trein zelf lost?
Volgens mij kan je Maasvlakte - Oberhausen - Möllen en terug niet halen in één dienst, wel?


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Arjen_V op 4 Mei 2017, 09:31:49
Zeg 'ns, Arjen, in welke volgorde los je nadat je achteraan hebt aangekoppeld? Ik bedoel, er zijn reeds 9 wagen door de losgang heengetrokken. Kan je wat meer vertellen?
Is het normaal dat de machinist van de linehaul de trein zelf lost?
Volgens mij kan je Maasvlakte - Oberhausen - Möllen en terug niet halen in één dienst, wel?

Zal vooraan beginnen:
het lossen was een aparte dienst. Beginnen in Oberhausen trein naar Möllen rijden, daar lossen en weer terug naar Oberhausen.
Nadat de loc is omgereden wordt de trein in zijn geheel naar achteren geduwd tot de eerste wagen boven de losbunker staat, wat niet in mijn video te zien is. daarna wordt er naar voren gereden en de wagens 1 voor 1 gelost.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: MHS84 op 4 Mei 2017, 10:35:17
Bedankt voor de toelichting.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 00:46:42
Zo, even het (kolen)stof van dit draadje afblazen. Ik ben momenteel met RailModeller Pro bezig mijn baanplan te ontwerpen.
Jakop had me meermaals aangeraden om dat ontwerpen nou eens echt op schaal te doen, omdat je anders altijd de mogelijkheden
overschat. Gelijk had hij. Ik heb de boel dus aardig overhoop moeten gooien en ben een tijd bezig geweest met kijken welke dingen
die ik graag wil echt mogelijk zijn en wat er eventueel toch maar moet sneuvelen.

Een van de dingen die ik echt graag wil is de kolencentrale (TRIX bouwpakket 66103). Ik heb toen ik nog voornamelijk Nederlands
verzamelde een flinke sleep DB-kolenbakken voor achter mijn 6400-en verzameld. Die werden en worden zowel met als zonder
belading aangeboden en zo ontstond het idee om twee nagenoeg identieke treinen te maken, eentje met belading en eentje zonder.
Helaas reden er nooit DB-kolenwagens naar en door Denemarken, maar als burgemeester van Sydborg heb ik daar mooi lak aan en
zet ik ze toch in (ik heb overigens ook nog een sleep Herningværket-kolenwagens, maar die zijn allemaal beladen en gaan in dit
rangeerspel geen rol spelen).

Enfin, het idee mag duidelijk zijn: in Sydborg arriveert een beladen kolentrein die richting het industrieterrein wordt gedirigeerd.
De kolencentrale is gedacht tegen de achtergrond aan en met wat camouflage door struiken en bomen moet het mogelijk zijn om
de volle kolenbakken door het gebouw heen te laten verdwijnen richting een schaduwstation. Fluitje van een cent zou je zeggen:
volle trein erin, loc los koppelen en voor de lege trein zetten en die weer naar buiten rijden. Maar zo simpel is het niet. Mijn zolder
is eenvoudigweg niet groot genoeg om een complete trein van ongeveer 2 meter lengte uit te halen. Dus zal de trein in twee delen
naar binnen en weer naar buiten moeten worden gereden. En eigenlijk is dat natuurlijk wel leuk, zo'n rangeerpuzzel.

Om te kijken of het kan, wat ik bedacht heb, heb ik een schematische tekening gemaakt. Mijn vraag aan jullie is of jullie mee willen
kijken. Klopt wat ik verzonnen heb wel? Zie ik niets over het hoofd? Kan het wellicht toch nog eenvoudiger? In de tekeningen heb ik een
trein bestaande uit 8 bakken getekend. In werkelijkheid zal die langer zijn, maar het gaat even om het idee. De bedoeling is natuurlijk
dat de volgorde blijft kloppen: de volle en lege trein moeten er (afgezien van de belading) hetzelfde uitzien. Qua modellen klopt het
helemaal: ik heb identieke kolenbakken van DB in bruin, zowel met nieuw als oud logo en ik heb ook rode DB Cargo bakken.
Nu is het dus zaak om zodanig te rangeren dat het een realistisch beeld vormt. Ik denk dat het als volgt zou moeten kunnen:

  1. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 1 copy_1618610871.jpg)     2. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 2a copy_1618614195.jpg)    3. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 3 copy_1618610963.jpg)    4. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 4 copy_1618611003.jpg)

Situatie 1: Vanuit het schaduwstation is de complete lege trein klaar gezet op een opstelspoor achter de achtergrond.
Loc 1 is afgekoppeld en wacht op de dingen die komen gaan op kopspoortje 6A

Situatie 2: Vanuit het station van Sydborg is de beladen kolentrein door loc 2 het industrieterrein op getrokken.

Situatie 3: De trein is voor de helft afgerangeerd en staat nu op spoor 3, klaar om de kolencentrale binnen te worden gereden.

Situatie 4: De trein is door de kolencentrale verdwenen achter de achtergrond. Het beladen deel wordt afgekoppeld en gestald op spoor 5.



  5. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 5 copy_1618611164.jpg)    6. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 6a copy_1618614239.jpg)    7. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 7 copy_1618611206.jpg)    8. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 8 copy_1618611241.jpg)

Situatie 5: Loc 2 is teruggereden richting de kolencentrale en maakt kop op spoor 5A.

Situatie 6: Loc 2 heeft de identieke, maar lege wagens uit de kolencentrale getrokken en stalt deze op spoor 4.

Situatie 7: Loc 2 heeft de rest van de beladen trein opgehaald van spoor 1 en naar spoor 3 getrokken en is klaar om deze de kolencentrale in te rijden.

Situatie 8: Loc 2 heeft nu de volledige beladen trein op spoor 5 gestald.



  9. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 9 copy_1618611300.jpg)   10. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 10 copy_1618611319.jpg)   11. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 11 copy_1618611342.jpg)   12. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 12 copy_1618611364.jpg)

Situatie 9: Loc 2 maakt weer kop op spoor 5A.

Situatie 10: Loc 2 heeft de andere helft van de lege trein naar buiten getrokken en gestald op spoor 3.

Situatie 11: Loc 2 is naar spoor 4 gereden en is gereed om het eerste deel van de lege trein naar spoor 1 te brengen.

Situatie 12: Het eerste deel van de lege trein staat nu gereed op spoor 1.



 13. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 13 copy_1618611382.jpg)   14. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 14 copy_1618611403.jpg)   15. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 15 copy_1618611422.jpg)   16. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 16 copy_1618611443.jpg)   17. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/SITUATIE 17 copy_1618612994.jpg)

Situatie 13: Loc 2 is teruggereden naar spoor 4 en zal aanstonds naar spoor 3 rijden om het andere deel van de trein aan te haken.

Situatie 14: Loc 2 staat nu op spoor 3 voor het andere deel van de lege trein.

Situatie 15: De lege trein is nu compleet en de taak voor loc 2 zit erop. Een andere loc zal uit station Sydborg komen om de lege trein weg te slepen.

Situatie 16: Loc 1 is via spoor 6 omgelopen en staat op spoor 5 klaar om de volle trein naar het schaduwstation te brengen.

Situatie 17: De volle trein is weg uit het schaduwstation van de kolencentrale en op weg naar het grote schaduwstation elders. Loc 2 is naar spoor 2 gereden en is klaar met zijn werk.



Klopt dit zo volgens jullie? Zie ik niks over het hoofd?

mvg,
Gert




Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 00:48:06
Grom, ik zie nu dat in tekening 2 en 6 het overloopwissel tussen spoor 3 en 4 is weggevallen. Dat ga ik nog even aanpassen.

Tekeningen inmiddels aangepast. Het moge duidelijk zijn dat ik er pas gaandeweg achter kwam dat ik daar overloopwissel nodig heb.   :D

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Cees Baarda op 17 April 2021, 08:15:02
Het enige dat ik als onlogisch zie is dat je de stappen 10 t/m 14 in het zicht doet. Waarom? Ik denk dat het tweede deel trein eerst zou worden klaargezet, want dat scheelt een rangeeractie en is daarom meer volgens een prototype.
Gevolg is dan, dat je treinen niet gelijk zijn. Ik denk dat het wel mogelijk is ze uit het zicht gelijk te maken. Heb je even goed meer rangeerbewegingen, maar het publiek ziet dan de minder logische bewegingen in de voorgrond niet.

Groet Cees


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 17 April 2021, 10:10:30
Ik vind het wat onlogisch dat de loc die de trein terugbrengt naar het station een andere is dan die welke de trein naar de centrale heeft gebracht.
Als er al met twee locs gewerkt moet worden, zou ik een loc voor de trein en een loc voor het lossen verwachten.

Wat is het doel van spoor 1 en 2, is dat alleen voor de kolentreinen?

groet, Huub


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 11:09:10
Ik snap je punt Cees, het zou logischer zijn als de loc zodra hij de lege wagons E-F-G-H naar buiten heeft gehaald deze meteen naar spoor 1 zou brengen. Maar ik zie niet in hoe dat achter de schermen anders zou kunnen? De volgorde kan toch niet omgewisseld worden? De loc kan geen lege wagons naar buiten halen die vol nog niet naar binnen zijn gebracht. Of bedoel je dat er achter de schermen een derde spoor zou moeten komen zodat daar de volgorde van de twee treindelen gewissels kan worden?

Wat eventueel wel anders zou kunnen is dat

@Huub: spoor 1 en 2 zijn niet alleen voor kolentreinen. Dezelfde loc de trein terug laten brengen naar het station zou alleen kunnen als er een omloopspoor parallel aan spoor 1 zou liggen. Inderdaad raakt de loc nu opgesloten.

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 17 April 2021, 11:57:31
Hoeft niet.
Rangeerloc wacht op spoor 4.
Volle trein komt aan op spoor 1, treinloc koppelt af en gaat naar spoor 3.
Rangeerloc van 4 naar 1 om de volle wagens in twee delen weg te halen.
Als spoor 1 leeg is (stap 8 en 9), gaat de treinloc van 3 naar 1 en wacht daar op de lege wagens om daarna weer terug te rijden naar het station.

groet, Huub


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 13:09:24
Oja, dat is wel een goeie. Dan krijgt de kolencentrale dus zijn eigen rangeerloc.    (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 13:21:12
Er was toch ooit een merk dat digitale koppeling uitbracht die je in wagons kon inbouwen? Ik bedoel niet Krois, want dat zijn digitale koppelingen voor locs. Ik bedoel digitale koppelingen bedoeld voor wagons, waarin je dan een functiedecoder in moest bouwen. Maar hoe heette dat systeem ook alweer?

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jakop de Bruin op 17 April 2021, 13:28:24
Als de volle achter de coulissen staan en de trein met lege is vertrokken, wat dan?
Hoe komen die volle daar onzichtbaar vandaan?

Kan je de sporen achter de coulissen niet via een helling die verderop aansluit op een spiraal laten afdalen naar je schaduwstation zodat de volle trein later zich weer eens aandient om gelost te worden.
De lege zal dezelfde weg andersom moeten afleggen om weer achter de coulissen leeg klaar te staan.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 17 April 2021, 13:36:39
Er was toch ooit een merk dat digitale koppeling uitbracht die je in wagons kon inbouwen? Ik bedoel niet Krois, want dat zijn digitale koppelingen voor locs. Ik bedoel digitale koppelingen bedoeld voor wagons, waarin je dan een functiedecoder in moest bouwen. Maar hoe heette dat systeem ook alweer?
T4T denk ik. Is dacht ik een stille dood gestorven.
Hier (http://www.tec4trains.com/Forum_TCCS/viewtopic.php?f=1&p=932#p924) wellicht wat meer informatie...  ;)


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 17:12:44
Als de volle achter de coulissen staan en de trein met lege is vertrokken, wat dan?
Hoe komen die volle daar onzichtbaar vandaan?

Het antwoord daarop staat bovenaan de tekening. Die twee sporen achter de coulissen van de kolencentrale worden verbonden met het schaduwstation.


De lege zal dezelfde weg andersom moeten afleggen om weer achter de coulissen leeg klaar te staan.

Dat klopt. Die wordt dus via het schaduwstation weer naar de coulissen van de kolencentrale geleid.


@Huub: Ja T4T bedoelde ik. Maar die bestaan dus niet meer. Maar digitale koppelingen van Krois die bedoeld zijn voor inbouw in locomotieven kunnen toch ook in een wagon worden ingebouwd? Een gemotoriseerd voertuig is toch geen noodzaak? Zo'n koppeling functioneert toch ook met een functiedecoder?

De coulissen achter de kolencentrale zouden - als het allemaal doorgaat - lastig te bereiken worden. Dus dan is het handig als er op afstand ontkoppeld kan worden. Eventueel zou met camerabewaking gewerkt kunnen worden zodat wel te zien is of het goed gaat.

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: hubertus op 17 April 2021, 17:45:49
Ja, Krois kun je ook in een wagon inbouwen. Denk er wel aan dat je niet twee Kroisen met elkaar kunt laten koppelen.
Maar als het lastig bereikbaar wordt, zou ik het achter de coulissen rangeren nog eens goed overwegen. Koppelingen kunnen erg eigenwijs zijn, gewoon niet willen aan- of afkoppelen als dat wel moet. De meest betrouwbare is wat dat betreft Kadee, mits goed uitgelijnd. Maar niet op afstand te bedienen, althans niet als kant-en-klare koop.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 17:59:40
Jawel, Kadee's kunnen dankzij de Japanse firma Subarashi wel digitaal gekoppeld worden, ontdekte ik vanmiddag: https://www.smart-coupler.com

Maar goed, alvorens het echt zou uit te voeren is proefbedrijf dus erg belangrijk. Met Kadee heb ik wel eens geprutst. Ik vind de koppelingen nogal groot en dat gedoe met magneetjes stond me niet echt aan. Maar als het nu digitaal kan, dan wordt het wel interessant.

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 18:01:23
Hier zijn die 'Japanse Kadee's' in werking te zien: https://model-railroad-hobbyist.com/node/26124?page=5

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jakop de Bruin op 17 April 2021, 18:25:17
Het antwoord daarop staat bovenaan de tekening. Die twee sporen achter de coulissen van de kolencentrale worden verbonden met het schaduwstation.

Oeps...over het hoofd gezien  :D


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: MHS84 op 17 April 2021, 21:42:38
Je uitgangssituatie is "verkeerd". Dat is het best te zien op situatie 4: de beladen/donkere wagons A-D gaan als 1e naar binnen. Die kunnen nooit als 1e naar buiten, omdat ze worden opgesloten door wagons E-H die als 2e naar binnen gaan. De lege/lichte wagons A-D staan op sp 6 aan de "zuidzijde". Dat kan dus niet. Je zou ze op de "noordzijde" moeten tekenen.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 21:57:03
Hoezo kan dat niet? Ze staan toch vooraan klaar op spoor zes? Dus de beladen A-B-C-D gaan als eerste naar binnen en de lege A-B-C-D komen als eerste naar buiten. Dat is toch logisch?

Voor het geval het niet duidelijk was uit mijn inleidende verhaal: ik heb twee indentieke stammen kolenwagens, met dus precies dezelfde volgorde van bruine en rode wagens en oude of nieuwe logo's. Het enige verschil is dat de ene sleep bestaat uit volledige lege wagens en de andere sleep juist uit beladen wagens. Het idee is dus dat achter de coulissen de volle voor de lege wagens worden omgewisseld.

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 17 April 2021, 22:23:51
Ik kan het mezelf overigens makkelijker maken door ervoor te kiezen de treinen met DB-kolenwagens niet naar de centrale te laten komen. Dan denderen die in twee verschillende richtingen steeds door het station van Sydborg, op weg naar en van een andere stad die wel met DB samenwerkt.

Sydborg zou dan toch wel met Herningværket samenwerken. In dat geval moet ik genoegen nemen met wat kortere kolentreinen. Dan moet ik nog even verder verzamelen en dan een stel van die wagens ontdoen van hun lading. Voordeel van Herningværket-wagons is dat die allemaal diep donkerblauw zijn en dat de opschriften (de bedrijfsnummers) nagenoeg onleesbaar zijn. Dan doet de volgorde er dus ook niet meer toen en dan wordt het dus simpel een kwestie van de volle trein in zijn geheel naar binnen rijden en vervolgens de lege naar buiten trekken.

Iemand ervaring met het uit de wagens wippen van die beladingen? Het gaat om Märklin-wagons. Kwestie van een schroevendraaier ertussen en dan voorzichtig los wippen?

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: MHS84 op 18 April 2021, 09:53:56
Het inleidende verhaal is glashelder. Je hebt helemaal gelijk. Ik had gedacht om eerst beide delen te plaatsen en daarna beide delen uit te halen. De loc moet tijdens het lossen aanwezig blijven en daar had ik geen rekening mee gehouden. :-[
Het is een blijft een mooi thema zo'n bediening en daarom twee grootspoorfoto's waar een kolentrein in delen naar de ontvanger gaat.

(https://live.staticflickr.com/65535/51023622371_c3d5393ebb_m.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/51030174921_cc8696229b_m.jpg)
Arnsberg, 10-04,-21, JdV (https://www.flickr.com/photos/jeroen17/51023622371/)Arnsbergs, 10-04-21, JdV (https://www.flickr.com/photos/jeroen17/51030174921/)


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jeronimos op 18 April 2021, 11:41:29
Indrukwekkend plan, Gert.

Vond wat online.

https://www.flickr.com/photos/bahnen-im-norden/39112207804

Misschien een leuk stukje geschiedenis. Vroeger had Hengelo ook een kolengestookte centrale. De kolen werden aangevoerd per trein en bij de centrale door een wagonkipper buiten gelost. De kolen werden ook buiten opgeslagen. Op deze website vind je wat meer foto's.

https://www.holechistorie.nl/heemaf/heemaf-artikelen/486-hofstede-crull-en-de-eerste-electriciteits-centrale-in-hengelo

Ik wist dat er nog ergens een duidelijke foto moest zijn van de wagonkipper:
http://www.industriespoor.nl/Kolentips.htm

Je hebt dus eigenlijk deze nodig qua wagons
http://dmju.dk/wp-content/uploads/2015/12/Herningverket_ml.jpg of deze: http://www.dmju.dk/wp-content/uploads/2015/12/230731.jpg

wat een kleurverschil


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 18 April 2021, 12:20:34
Dank voor jullie reacties. Leuk om te zien, Maarten, dat ze zo'n trein in werkelijkheid ook in meerdere delen splitsen bij het lossen. Dat is dus het idee waar ik mee speel. Lijkt me boeiend rangeerwerk. Het staat of valt niet alleen met de beschikbare ruimte, maar ook met betrouwbare digitale koppelingen. Werkt dat goed, dan zal het in combinatie met een bewakingscamera wel lukken.

Die foto van die Deense kolentrein kende ik al, Jeroen. Neemt niet weg dat het een fraaie plaat is. Ik kan hem bijna helemaal namaken want ik heb 15 van die kolenbakken, terwijl deze trein er 18 heeft. Die bolleneus achteraan werd overigens gebruikt omdat men daarmee het omlopen van de loc bij het kopmaken in Skjern kon voorkomen. Die kolentreinen reden destijds van de haven in Esbjerg via Varde en Skjern naar Herning.

Herningværket bestaat nog steeds, al heet het tegenwoordig DONG Energy. De spooraansluiting is opgebroken, maar als je goed kijkt, zie je nog wel wat stukken spoor liggen:
https://map.krak.dk/?c=56.122502,9.005152&z=17&l=aerial

Zo'n wagonkipper is heel fraai, maar daar waag ik me toch maar niet aan. Het goed werkend krijgen van het hele rangeerproces zal al een hele klus zijn.
Enfin, ik ga weer verder met RailModeller Pro.

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jeronimos op 18 April 2021, 12:23:59
Het heet geen DONG meer maar, het is bijna magie, Ørsted.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 18 April 2021, 12:29:00
O echt? Is DONG ook alweer overgenomen? Nu je het zegt, deze Streetview-opname van de toegangsweg (https://www.google.nl/maps/@56.1190152,9.0087884,3a,75y,305.09h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sNpZSGZ33Cob_wW-ovosrWw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DNpZSGZ33Cob_wW-ovosrWw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D321.56674%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656) is ook alweer zowat negen jaar oud.

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jeronimos op 18 April 2021, 12:36:36
Nee, hernoemd: https://orsted.nl/over-orsted/onze-naam


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 18 April 2021, 13:44:47
Aha, dat wist ik niet. Werk jij trouwens in de energiesector, dat je hiervan zo goed op de hoogte bent?

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jeronimos op 18 April 2021, 14:30:38
Nee, kwam ik tegen tijdens mijn zoeken naar dit onderwerp.


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jeronimos op 19 April 2021, 09:48:07
Op het gevaar af dat je dit filmpje op YT ook al kent, ik wil ze toch delen:

https://www.youtube.com/watch?v=Cl530mjiADU&ab_channel=JanWilliams


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 19 April 2021, 10:20:04
Ja, die kende ik inderdaad al. Jan Williams heeft vroeger de nodige DVD's uitgegeven en nadat hij met pensioen ging heeft hij een deel van zijn werk via YouTube beschikbaar gemaakt. Leuk om weer eens te zien.

mvg,
Gert


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jeronimos op 21 April 2021, 19:51:55
Nog wat gevonden.

https://dsb-jylland.fahnoe.pictures/#share?id=8667e978-a7ce-47d1-a25f-ca982aa37b3a

Ken je ook al?


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Jeronimos op 23 April 2021, 14:37:55
Je zou ook dit kunnen nabootsen. Nu weliswaar met zand, maar kan ook met kolen natuurlijk

https://www.youtube.com/watch?v=JsyUy1FaSVo&ab_channel=KolejFilmy


Titel: Re:Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Bericht door: Noordwaarts op 23 April 2021, 17:40:52
Nog wat gevonden.

https://dsb-jylland.fahnoe.pictures/#share?id=8667e978-a7ce-47d1-a25f-ca982aa37b3a

Ken je ook al?


Nee, deze kende ik nog niet. Vooral leuk om te zien dat de trein kennelijk ook wel eens door een MZ-loc is getrokken. Dankjewel!

Het lossen van die zandtrein is beslist spectaculair, maar als je dat wil nabootsen moet je een flinke installatie bouwen én met los strooigoed gaan werken. Dat zie ik niet zo zitten. Ik heb iets dergelijks overigens ooit op Eurospoor in model gezien. Was een publiekstrekker.

mvg,
Gert