Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?  (gelezen 18778 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Gepost op: 1 Mei 2017, 20:16:14 »

Te zijner tijd ga ik op een van de kades van mijn modelbaan de bekende kolencentrale van Trix (66103) bouwen:



Wat ik me nu afvraag: hoe worden kolentreinen bij zo'n centrale gelost? Naar ik aanneem wordt zo'n trein 'opgeknipt' in stukjes van telkens een paar wagons en worden die naar binnen gereden. Is er hier iemand die weet hoe het precies in zijn werk gaat?

Ik overweeg namelijk om de centrale dusdanig te plaatsen dat er aansluitend een klein schaduwstation komt, zodat ik volle wagons daar buiten het zicht kan omwisselen voor lege exemplaren. Informatie is dus zeer welkom!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Mei 2017, 20:41:25 »

Is dat gebouwtje achter de schoorsteen wellicht het los-gebouwtje?
Of is het bouwpakket daar niet duidelijk in?

Ik kan miet echt concrete situaties vinden nog, maar wel dat men de kolen op hopen bij de centrales opslaat en het intern transport op de locatie met transportbanden gaat.

Misschien kan je dat losgebouw (als dat het is) tegen een achtergrond aan zetten zodat de trein door het gebouwtje heen verdwijnt en een andere later door het gebouwtje weer kan verschijnen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 1 Mei 2017, 20:46:15 »

Dat zou kunnen. Bij Trix zijn de tekeningen doorgaans nogal summier en ik vind slechts enkele foto's van een gebouwd exemplaar. Maar helaas word ik daar niet wijs uit.

Slaat men de kolen echt buiten op, bij zo'n centrale? Ik had verwacht dat men het ergens in het gebouw (eventueel in een ondergrondse kolenbunker) zou opslaan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 1 Mei 2017, 20:49:28 »

Het liefst trekken ze natuurlijk de hele trein in een keer door de losinstallatie.
Bij de centrales die ik weet is die altijd in een apart gebouw gevestigd. Daar worden de wagens langzaam over een losbunker getrokken of geduwd, terwijl in het gebouw de loskleppen worden ontgrendeld. De zwaartekracht doet dan de rest.

Ooit een keer wat plaatjes bij de centrale van Möllen kunnen maken, waar net iets van dat gebouw te zien is.
Daar ging de trein er compleet doorheen.
Hier de voorkant van de trein.

19980104, Möllen [DE] by hb foto, on Flickr

En hier de achterkant

19980106, Möllen [DE] by hb foto, on Flickr

In Wuppertal is ook een centrale, maar daar is het allemaal wat krapper.
Volgens mij worden de treinen daar wel gesplitst.

Er zijn nog wel meer voorbeelden te vinden. Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden zal een trein dan wel of niet gesplitst worden.
Hou er wel rekening mee dat er bij een beetje centrale flink wat kooltjes doorheen gaan in een uur. Ik moet nog ergens een globale berekening hebben, eens kijken of ik die kan vinden.

groet, Huub
« Laatste verandering: 1 Mei 2017, 20:51:36 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 1 Mei 2017, 20:56:51 »

Hier zie je o.a. hoe die opslag vaak gebeurt
(Iets naar beneden scrollen, linker kolom)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #5 Gepost op: 1 Mei 2017, 20:59:35 »

Slaat men de kolen echt buiten op, bij zo'n centrale? Ik had verwacht dat men het ergens in het gebouw (eventueel in een ondergrondse kolenbunker) zou opslaan.

mvg,
Gert

En hier zie je een foto van de kolenopslag bij de centrale van Nijmegen. Gewoon in de buitenlucht. dus.
De kolen werd hier overigens per schip aangevoerd.
Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 1 Mei 2017, 20:59:54 »

Inspirerende foto voor vervuilen Huub  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 1 Mei 2017, 21:12:46 »

Dank voor jullie reacties!  Duim omhoog

Ik heb eens gelezen dat de energiecentrale van Herning vroeger tijdens koude dagen drie keer per dag een trein met verse kolen ontving.

Ruimte om kolenopslag in de open lucht weer te geven heb ik niet, dus ga ik er dan maar vanuit dat het ook ondergronds kan.
Als ik de treinen niet al te lang maak, dan kan ik ze er misschien ook wel in één keer doorheen trekken. Dan wordt het een kwestie van achter de schermen de loc wisselen van de volle naar de lege trein en dan die lege trein er achterste voren weer uit laten komen.
Alleen de echt oplettende toeschouwers zullen merken dat het niet precies dezelfde wagentjes zijn. 

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 1 Mei 2017, 21:19:36 »

Je hebt kolen en kolen. De kolen die buiten opgeslagen ligt, moet nog vermalen worden voor het in de centrale kan worden gebruikt. Dat vermalen gebeurt binnen en doe je normaal iets op voorraad. Ook als er buitenopslag is, zijn er binnen nog opslagbunkers waarmee je wel een dagje of nog wat meer vooruit kunt. Niet iedere centrale heeft buitenopslag, je kunt als centrale ook kiezen voor een regelmatige aanvoer, maar dan moet je wel voldoende capaciteit in de bunkers binnen hebben om vertragingen in de aanvoer op te vangen.

Inmiddels ook de berekening gevonden, om een MWh op te wekken had je zo'n 400 kilo kolen nodig (bij de centrale waar ik het voor moest uitrekenen).
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 1 Mei 2017, 21:21:25 »

Stookt dat ding nu op iets anders?
Dat losgebouwtje en spoor ziet er erg ongebruikt uit.
Rechts naast het gebouwtje is nog wel een cirkel te zien. De plaats van de opslag?

Een berg kolen op de fotografische achtergrond kan ook helpen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 1 Mei 2017, 21:37:18 »

Dank Huub. Volgens mij doe je momenteel berekeningen bij een heel ander soort centrale.  Cool
Ik wist niet eens dat er verschil zat in de soorten kolen. Weer iets geleerd. Maar ik ga dan inderdaad uit van regelmatige aanvoer.

Ja Jakop, die centrale is overgeschakeld op andere brandstof. Dat losgebouwtje en dat losspoor worden al jaren niet meer gebruikt.
Reden waarom ik er eigenlijk nooit gestopt ben. Maar goed, die eigen kolentreinen met eigen wagons waren natuurlijk wel interessant.
Wat vooral leuk is, is dat men die treinen bijna altijd met twee bolleneuzen reed. Niet omdat dit nodig was voor de trekkracht, maar om het tijdrovende kopmaken in Skjern te voorkomen (de route was Esbjerg - Varde - Skjern - Herning).

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 3 Mei 2017, 07:29:14 »

Je hebt altijd baas boven baas. Arjen V rijdt gewoon door de losinstallatie heen.  Grin
https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg vanaf 47 minuten ongeveer
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #12 Gepost op: 3 Mei 2017, 09:35:12 »

In Nederland is de aanvoer van kolen meestal per schip: een zeewaardig schip (Maasvlakte, Eemshaven, hoogovens, Hemweg), of per aak (Utrecht, Geertruidenberg, Nijmegen). Omdat schepen een grote lading hebben en niet elke dag aankomen heb je een flinke opslag nodig. Lossen en transport gaat met transportbanden. Treinen hebben een kleinere lading, gaan frequenter, en dus is er veel minder opslag nodig. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat weet ik niet.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #13 Gepost op: 3 Mei 2017, 10:19:24 »

Je hebt altijd baas boven baas. Arjen V rijdt gewoon door de losinstallatie heen.  Grin
https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg vanaf 47 minuten ongeveer

Mooie vondst! Dankjewel.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 3 Mei 2017, 10:38:43 »

Alle eer aan "joestar" die met de link reageerde op mijn draadje op DSO.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
« vorige volgende »
Ga naar: