Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?  (gelezen 18809 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen_V
Administrator
Full Member

Offline Offline

Berichten: 152


« Antwoord #15 Gepost op: 3 Mei 2017, 18:37:54 »

Je hebt altijd baas boven baas. Arjen V rijdt gewoon door de losinstallatie heen.  Grin
https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg vanaf 47 minuten ongeveer
Mooie vondst! Dankjewel.   Duim omhoog

En als kers op de taart wat extra info.

De video die je ziet is slechts de aankomst van een kolentrein.
Na aankomst wordt de loc om de trein gereden.
Na het omrijden wordt de extra luchtleiding in de trein gevuld met 10 bar van het hoofdreservoir.
Als deze vol is wordt de trein langzaam vooruitgereden met een schokkende snelheid van 0,3km per uur.
Daarna worden handmatig de wagens 1 voor 1 gelost door de kleppen te openen met speciale knoppen welke zich in het midden van de wagens bevinden, hierdoor de de 2 of 4 kleppen tegelijkertijd geopend en stort de wagen legen in een ondergrondse bunker welke met een lopende band in verbinding staat met een grote opslag dichterbij de centrale.

Het lossen van een trein van 38 tot 44 wagens neemt zo'n 2 uur in beslag.

Mvg uw meester, Arjen V  Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 3 Mei 2017, 19:17:26 »

Ik hou van kersen.  Grin

Weet jij waar die muurtjes direkt na de losinstallatie voor dienen?
Op het eerste staat "Achtung Verbrennungsgefahr" dus ik zou gokken op verwarmingselementen om in de winter wat meer zekerheid te hebben dat de kolen ook daadwerkelijk gelost worden.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 3 Mei 2017, 20:34:33 »

Als deze vol is wordt de trein langzaam vooruitgereden met een schokkende snelheid van 0,3km per uur.

Ik wilde al zeggen dat het mij wel erg snel leek te gaan allemaal - maar dat klopt dus, omdat er op dat moment in de video nog niets gelost werd Smiley.
Gelogd

Ik zie sterren!
Arjen_V
Administrator
Full Member

Offline Offline

Berichten: 152


« Antwoord #18 Gepost op: 3 Mei 2017, 20:41:42 »

Ik hou van kersen.  Grin

Weet jij waar die muurtjes direkt na de losinstallatie voor dienen?
Op het eerste staat "Achtung Verbrennungsgefahr" dus ik zou gokken op verwarmingselementen om in de winter wat meer zekerheid te hebben dat de kolen ook daadwerkelijk gelost worden.
Dat zijn inderdaad gasbranders die er voor zorgen dat de eventueel bevroren lading wordt ontdooid en gelost kan worden.
Tegenwoordig spuit men al bij het laden een laagje glycol over de kolen heen om te voorkomen dat de boel bevriest, maar dat kan je nooit helemaal 100% voorkomen.

Mvg Arjen
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 4 Mei 2017, 00:19:29 »

Zeg 'ns, Arjen, in welke volgorde los je nadat je achteraan hebt aangekoppeld? Ik bedoel, er zijn reeds 9 wagen door de losgang heengetrokken. Kan je wat meer vertellen?
Is het normaal dat de machinist van de linehaul de trein zelf lost?
Volgens mij kan je Maasvlakte - Oberhausen - Möllen en terug niet halen in één dienst, wel?
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Arjen_V
Administrator
Full Member

Offline Offline

Berichten: 152


« Antwoord #20 Gepost op: 4 Mei 2017, 09:31:49 »

Zeg 'ns, Arjen, in welke volgorde los je nadat je achteraan hebt aangekoppeld? Ik bedoel, er zijn reeds 9 wagen door de losgang heengetrokken. Kan je wat meer vertellen?
Is het normaal dat de machinist van de linehaul de trein zelf lost?
Volgens mij kan je Maasvlakte - Oberhausen - Möllen en terug niet halen in één dienst, wel?

Zal vooraan beginnen:
het lossen was een aparte dienst. Beginnen in Oberhausen trein naar Möllen rijden, daar lossen en weer terug naar Oberhausen.
Nadat de loc is omgereden wordt de trein in zijn geheel naar achteren geduwd tot de eerste wagen boven de losbunker staat, wat niet in mijn video te zien is. daarna wordt er naar voren gereden en de wagens 1 voor 1 gelost.
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 4 Mei 2017, 10:35:17 »

Bedankt voor de toelichting.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #22 Gepost op: 17 April 2021, 00:46:42 »

Zo, even het (kolen)stof van dit draadje afblazen. Ik ben momenteel met RailModeller Pro bezig mijn baanplan te ontwerpen.
Jakop had me meermaals aangeraden om dat ontwerpen nou eens echt op schaal te doen, omdat je anders altijd de mogelijkheden
overschat. Gelijk had hij. Ik heb de boel dus aardig overhoop moeten gooien en ben een tijd bezig geweest met kijken welke dingen
die ik graag wil echt mogelijk zijn en wat er eventueel toch maar moet sneuvelen.

Een van de dingen die ik echt graag wil is de kolencentrale (TRIX bouwpakket 66103). Ik heb toen ik nog voornamelijk Nederlands
verzamelde een flinke sleep DB-kolenbakken voor achter mijn 6400-en verzameld. Die werden en worden zowel met als zonder
belading aangeboden en zo ontstond het idee om twee nagenoeg identieke treinen te maken, eentje met belading en eentje zonder.
Helaas reden er nooit DB-kolenwagens naar en door Denemarken, maar als burgemeester van Sydborg heb ik daar mooi lak aan en
zet ik ze toch in (ik heb overigens ook nog een sleep Herningværket-kolenwagens, maar die zijn allemaal beladen en gaan in dit
rangeerspel geen rol spelen).

Enfin, het idee mag duidelijk zijn: in Sydborg arriveert een beladen kolentrein die richting het industrieterrein wordt gedirigeerd.
De kolencentrale is gedacht tegen de achtergrond aan en met wat camouflage door struiken en bomen moet het mogelijk zijn om
de volle kolenbakken door het gebouw heen te laten verdwijnen richting een schaduwstation. Fluitje van een cent zou je zeggen:
volle trein erin, loc los koppelen en voor de lege trein zetten en die weer naar buiten rijden. Maar zo simpel is het niet. Mijn zolder
is eenvoudigweg niet groot genoeg om een complete trein van ongeveer 2 meter lengte uit te halen. Dus zal de trein in twee delen
naar binnen en weer naar buiten moeten worden gereden. En eigenlijk is dat natuurlijk wel leuk, zo'n rangeerpuzzel.

Om te kijken of het kan, wat ik bedacht heb, heb ik een schematische tekening gemaakt. Mijn vraag aan jullie is of jullie mee willen
kijken. Klopt wat ik verzonnen heb wel? Zie ik niets over het hoofd? Kan het wellicht toch nog eenvoudiger? In de tekeningen heb ik een
trein bestaande uit 8 bakken getekend. In werkelijkheid zal die langer zijn, maar het gaat even om het idee. De bedoeling is natuurlijk
dat de volgorde blijft kloppen: de volle en lege trein moeten er (afgezien van de belading) hetzelfde uitzien. Qua modellen klopt het
helemaal: ik heb identieke kolenbakken van DB in bruin, zowel met nieuw als oud logo en ik heb ook rode DB Cargo bakken.
Nu is het dus zaak om zodanig te rangeren dat het een realistisch beeld vormt. Ik denk dat het als volgt zou moeten kunnen:

  1.     2.    3.    4.

Situatie 1: Vanuit het schaduwstation is de complete lege trein klaar gezet op een opstelspoor achter de achtergrond.
Loc 1 is afgekoppeld en wacht op de dingen die komen gaan op kopspoortje 6A

Situatie 2: Vanuit het station van Sydborg is de beladen kolentrein door loc 2 het industrieterrein op getrokken.

Situatie 3: De trein is voor de helft afgerangeerd en staat nu op spoor 3, klaar om de kolencentrale binnen te worden gereden.

Situatie 4: De trein is door de kolencentrale verdwenen achter de achtergrond. Het beladen deel wordt afgekoppeld en gestald op spoor 5.



  5.    6.    7.    8.

Situatie 5: Loc 2 is teruggereden richting de kolencentrale en maakt kop op spoor 5A.

Situatie 6: Loc 2 heeft de identieke, maar lege wagens uit de kolencentrale getrokken en stalt deze op spoor 4.

Situatie 7: Loc 2 heeft de rest van de beladen trein opgehaald van spoor 1 en naar spoor 3 getrokken en is klaar om deze de kolencentrale in te rijden.

Situatie 8: Loc 2 heeft nu de volledige beladen trein op spoor 5 gestald.



  9.   10.   11.   12.

Situatie 9: Loc 2 maakt weer kop op spoor 5A.

Situatie 10: Loc 2 heeft de andere helft van de lege trein naar buiten getrokken en gestald op spoor 3.

Situatie 11: Loc 2 is naar spoor 4 gereden en is gereed om het eerste deel van de lege trein naar spoor 1 te brengen.

Situatie 12: Het eerste deel van de lege trein staat nu gereed op spoor 1.



 13.   14.   15.   16.   17.

Situatie 13: Loc 2 is teruggereden naar spoor 4 en zal aanstonds naar spoor 3 rijden om het andere deel van de trein aan te haken.

Situatie 14: Loc 2 staat nu op spoor 3 voor het andere deel van de lege trein.

Situatie 15: De lege trein is nu compleet en de taak voor loc 2 zit erop. Een andere loc zal uit station Sydborg komen om de lege trein weg te slepen.

Situatie 16: Loc 1 is via spoor 6 omgelopen en staat op spoor 5 klaar om de volle trein naar het schaduwstation te brengen.

Situatie 17: De volle trein is weg uit het schaduwstation van de kolencentrale en op weg naar het grote schaduwstation elders. Loc 2 is naar spoor 2 gereden en is klaar met zijn werk.



Klopt dit zo volgens jullie? Zie ik niks over het hoofd?

mvg,
Gert


« Laatste verandering: 17 April 2021, 01:11:03 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #23 Gepost op: 17 April 2021, 00:48:06 »

Grom, ik zie nu dat in tekening 2 en 6 het overloopwissel tussen spoor 3 en 4 is weggevallen. Dat ga ik nog even aanpassen.

Tekeningen inmiddels aangepast. Het moge duidelijk zijn dat ik er pas gaandeweg achter kwam dat ik daar overloopwissel nodig heb.   Cheesy

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 17 April 2021, 01:06:23 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 17 April 2021, 08:15:02 »

Het enige dat ik als onlogisch zie is dat je de stappen 10 t/m 14 in het zicht doet. Waarom? Ik denk dat het tweede deel trein eerst zou worden klaargezet, want dat scheelt een rangeeractie en is daarom meer volgens een prototype.
Gevolg is dan, dat je treinen niet gelijk zijn. Ik denk dat het wel mogelijk is ze uit het zicht gelijk te maken. Heb je even goed meer rangeerbewegingen, maar het publiek ziet dan de minder logische bewegingen in de voorgrond niet.

Groet Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 17 April 2021, 10:10:30 »

Ik vind het wat onlogisch dat de loc die de trein terugbrengt naar het station een andere is dan die welke de trein naar de centrale heeft gebracht.
Als er al met twee locs gewerkt moet worden, zou ik een loc voor de trein en een loc voor het lossen verwachten.

Wat is het doel van spoor 1 en 2, is dat alleen voor de kolentreinen?

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #26 Gepost op: 17 April 2021, 11:09:10 »

Ik snap je punt Cees, het zou logischer zijn als de loc zodra hij de lege wagons E-F-G-H naar buiten heeft gehaald deze meteen naar spoor 1 zou brengen. Maar ik zie niet in hoe dat achter de schermen anders zou kunnen? De volgorde kan toch niet omgewisseld worden? De loc kan geen lege wagons naar buiten halen die vol nog niet naar binnen zijn gebracht. Of bedoel je dat er achter de schermen een derde spoor zou moeten komen zodat daar de volgorde van de twee treindelen gewissels kan worden?

Wat eventueel wel anders zou kunnen is dat

@Huub: spoor 1 en 2 zijn niet alleen voor kolentreinen. Dezelfde loc de trein terug laten brengen naar het station zou alleen kunnen als er een omloopspoor parallel aan spoor 1 zou liggen. Inderdaad raakt de loc nu opgesloten.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 17 April 2021, 11:57:31 »

Hoeft niet.
Rangeerloc wacht op spoor 4.
Volle trein komt aan op spoor 1, treinloc koppelt af en gaat naar spoor 3.
Rangeerloc van 4 naar 1 om de volle wagens in twee delen weg te halen.
Als spoor 1 leeg is (stap 8 en 9), gaat de treinloc van 3 naar 1 en wacht daar op de lege wagens om daarna weer terug te rijden naar het station.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #28 Gepost op: 17 April 2021, 13:09:24 »

Oja, dat is wel een goeie. Dan krijgt de kolencentrale dus zijn eigen rangeerloc.    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #29 Gepost op: 17 April 2021, 13:21:12 »

Er was toch ooit een merk dat digitale koppeling uitbracht die je in wagons kon inbouwen? Ik bedoel niet Krois, want dat zijn digitale koppelingen voor locs. Ik bedoel digitale koppelingen bedoeld voor wagons, waarin je dan een functiedecoder in moest bouwen. Maar hoe heette dat systeem ook alweer?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
« vorige volgende »
Ga naar: