Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Jongen raakt zwaar gewond door bovenleiding Betuwelijn
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Jongen raakt zwaar gewond door bovenleiding Betuwelijn  (gelezen 2137 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 16 Januari 2023, 13:17:26 »

Heftig dit: https://www.gld.nl/nieuws/7840568/bas-reanimeerde-19-jarige-die-onder-stroom-stond-nooit-zoveel-paniek-gezien

Ik heb wel eens gehoord dat zoiets zelfs kan gebeuren zonder dat je de bovenleiding aanraakt. Er te dichtbij komen zou dan een vlamboog kunnen doen ontstaan.
Iemand met meer verstand van elektriciteit die dat kan bevestigen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 16 Januari 2023, 14:40:18 »

Vlamboog kan inderdaad onstaan. Afstanden 1 cm per 1000 Volt.
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 16 Januari 2023, 14:50:10 »

Tja, op de bovenleiding daar staat 25.000 volt. Dus dan kan het al gebeuren als je binnen 25 centimeter van de bovenleiding komt. Wat een drama.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 16 Januari 2023, 16:35:14 »

Het is op die emplacementen ook veel te gevaarlijk voor de graffiti-spuiters. Daar moeten ze wat aan doen! Kunnen ze in de weekends en 's nachts niet gewoon de stroom van de bovenleiding halen? Dit kan toch gewoon niet. Moet je nou kijken: één jongen zwaargewond en de ander getraumatiseerd. Onacceptabel!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Januari 2023, 17:25:12 »


Wat mij betreft het object wat ze willen bespuiten ook onder spanning zetten!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #5 Gepost op: 16 Januari 2023, 19:17:22 »

Eensch.
De huidige tendens is dat we dit soort lieden zielig moeten vinden, maar volgens mij is het een gevalletje "eigen schuld, dikke bult" toch? Willens en wetens hebben deze jongens het risico genomen, dus dan ook maar op de blaren zitten zou ik zeggen. En dan hebben ze nòg geluk gehad.

Nog een voorbeeld van veranderende mentaliteit. Naar aanleiding van dit bericht vinden veel katteneigenaars dat de buren de ramen maar moeten aanpassen. Lijkt me ook de wereld op zijn kop.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 16 Januari 2023, 19:25:51 »

Dat laatste snap ik niet helemaal: jouw kat zit toch niet bij de buren binnen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #7 Gepost op: 16 Januari 2023, 19:51:33 »

Nee, in het artikel niet, maar verschillende mensen wier kat door de buurt zwerft  (en bij mij naar binnen glipt om op mijn bed te gaan slapen) menen dat dat gevaarlijk is met onze tuimelramen en we dus die maar moeten aanpassen. Dat is de wereld op zijn kop IMHO.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 16 Januari 2023, 20:15:01 »

Aha, katten die ergens anders naar binnen willen. Tja, die zijn niet goed opgevoed.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Jongen raakt zwaar gewond door bovenleiding Betuwelijn
« vorige volgende »
Ga naar: