Tsja er was een aanleiding voor het tripje naar Schleswig-Holstein.
Die genen die mij kennen weten dat ik van af 2013 al plannen had om daar eens heen te gaan een kijkje te nemen.
Nu had ik de gelegenheid dus gaan met die banaan
Laat ik maar met de deur in huis vallen ....... hier ging het mij om ......
Deze foto is met 35 mm lens genomen. Lege weidse vlakte met wat rails........
Ben geen meter van plaats veranderd maar even een 200 mm telelens
gepakt. Zien we al wat meer ...... Betreft de Hindenburgdamm naar het schiereiland Sylt.
Ik bevind mij
hier aan de voet van de Hindenburgdam op het vaste land.
In de verte de zee en het overweggetje is herkenbaar op Google maps.
Het maakt deel uit van de Waddenzee jawel die bij Texel begint en hier in het noorden eindigt bij Denemarken, Sylt is het laatste Duitse Waddeneiland. Het staat op de wereld erfgoedlijst van de Unesco. Je mag hier overigens gewoon komen, geen probleem dus.
Op de dam zelf mag je niet komen tenzij je met de trein reist. Hier dus een foto van de Waddenzee uit de trein ongeveer halve wege de Hindenburgdamm.
In de verte zien we Sylt liggen en halve wegen de dam staat een post. Tussen de post en het eiland zien we al iets rijden
De dam zelf is 11 kilometer lang. Je kijk dus een aardig eind weg op deze foto.
Sylt is nog een behoorlijk groot eiland en je kunt er auto rijden. Echter wil je met de auto naar of van het eiland dan zul je met de DB Autozug Sylt moeten gaan. Verder is er geen weg naar het eiland.
De DB Autozug is geschikt voor personenauto's tot vrachtauto's en alles wat daar tussen in zit. De Autozug rijdt frequent, in drukte zeker om de 20 minuten.
Naast de DB rijdt de NOB (Nord-Ostsee-Bahn) reizigersdiensten tussen Westerland (Sylt) en Hamburg. Hier zien we van wege de paasdrukte een NOB MAK DE 2700 met een dubbele stam aan reizigers materieel. Twee stuurstanden met de lok in de midden.
Nog maar een sfeer plaat. De Autotreinen rijden standaard met dubbeltractie DB 218. Na verwachting worden ze over een jaar tot 2 jaar vervangen door nieuwe diesels DB 245. Deze machines kunnen het dan alleen af dus geen dubbeltractie meer. Ze hebben al proef gereden.
Naast de Autozug rijdt de DB ook IC's naar Westerland met 2x 218 er voor. De IC komt o.a. van Karlsruhe en wordt elektrisch tot Hamburg gereden. Daar neemt de DB 218 het over. Deze IC had er goed de sokken er in. Foto locatie is iets terug en is
hier te vinden.
Zelfde locatie met de Autozug.
Dan gaan we land inwaarts de lijn maar even af. Hier zien we een IC komende van enkel spoor naar de inrijden voor dubbel inhaal spoor.
Deze overweg is de locatie.
De lijn is voor 90% nog voorzien van klassieke beveiliging met trekdraden!
NOB maakt ook gebruik van lease locomotieven zoals deze. Dit type lok zul je niet met een dubbele stam zien rijden. Dat is alleen aan de MAK 2700 voorbehouden.
NOB trein naar Sylt. Ook deze treinen rijden frekwent.
Deze en volgende foto's zijn op
deze locatie gemaakt.
IC onderweg naar Hamburg.
Autozug richting Niebull
Nog een lease bak van de NOB maar dan in een ander kleurtje.
Het blijft diesel hoor de zonnecollectoren horen niet bij het spoor
Het loopt tegen de Pasen dus rijden de Autotreinen op volle sterkte. Deze onderweg naar Niebull is niet goed beladen omdat de drukte natuurlijk net anders om is.
Veilig voorsein voor een afgeladen autozug.
Hier nog eens de ex Noorse lok NOB MAK DE 2700 nr 11 in actie. Het is een beest van een lok
Gaan we nog een overweg terug richting Niebull waar mij deze afgeladen Autozug naar Westerland passeert.
IC van Hamburg naar Westerland.
In Niebull is alles nog klassieke beveiliging. Aan beize zijden van het station staat een post. Deze, de grootste staat aan de zijde van Sylt aan de grote overweg, jawel ook nog hand bedient.
Genomen van de grote overweg. Uitrijseinen. De lint van Arriva is het treinje naar Tonder - Esbjerg Denemarken.
Vertrek van Arriva naar Denemarken.
Diesel depot ligt ook aan de Sylt zijde.
Voor dat ik commetaar krijg .... foto genomen met 200 mm telelens dus ik sta NIET in het spoor maar netjes op de naast liggende weg!
DB IC naar Hamburg en NOB naar Westerland kruisen elkaar in Niebull.
Koersbord van een IC. Zegt genoeg denk ik.
De tweede post aan de andere zijde van het station.
Vertrek van de IC naar Hamburg en heeft veilig sein.
De Autozug te Niebull tegenover de kleinere post.
Ik heb een klein beetje de avond stemming vast kunnen leggen.
Tijd opname van de Autozug te Niebull.
Begon ik met de deur in huis te vallen met de dam en zakte af naar Niebull nu nog even naar de eindbestemming Westerland. Deze trein van de NOB bracht mij weer terug naar vaste wal
Een vol geladen DB Autozug net aangekomen in Westerland wordt ontladen.
Tot zover een strenge selectie uit 300 foto's die ik ui 1200 opnamen gemaakt heb. Dus ik heb nog veel meer maar dit is de essentie wat ik gezien heb en daar gaat het om.
Dit was met de bruggen van het Nors-Ostesee-Kanal het hoofdgerecht.
Binnen kort volgen nog twee toetjes
Ik ben zeer te vreden wat ik in een week tijd voor de lenzen heb gekregen.
Mvg, Johan