Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Niebull Westerland Sylt  (gelezen 13028 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Gepost op: 9 April 2015, 21:58:54 »

Tsja er was een aanleiding voor het tripje naar Schleswig-Holstein.
Die genen die mij kennen weten dat ik van af 2013 al plannen had om daar eens heen te gaan een kijkje te nemen.
Nu had ik de gelegenheid dus gaan met die banaan  Grin


Laat ik maar met de deur in huis vallen ....... hier ging het mij om ...... Cool
Deze foto is met 35 mm lens genomen. Lege weidse vlakte met wat rails........


Ben geen meter van plaats veranderd maar even een 200 mm telelens
gepakt. Zien we al wat meer ...... Betreft de Hindenburgdamm naar het schiereiland Sylt.
Ik bevind mij hier aan de voet van de Hindenburgdam op het vaste land.


In de verte de zee en het overweggetje is herkenbaar op Google maps.


Het maakt deel uit van de Waddenzee jawel die bij Texel begint en hier in het noorden eindigt bij Denemarken, Sylt is het laatste Duitse Waddeneiland. Het staat op de wereld erfgoedlijst van de Unesco. Je mag hier overigens gewoon komen, geen probleem dus.


Op de dam zelf mag je niet komen tenzij je met de trein reist. Hier dus een foto van de Waddenzee uit de trein ongeveer halve wege de Hindenburgdamm.


In de verte zien we Sylt liggen en halve wegen de dam staat een post. Tussen de post en het eiland zien we al iets rijden  Wink
De dam zelf is 11 kilometer lang. Je kijk dus een aardig eind weg op deze foto.


Sylt is nog een behoorlijk groot eiland en je kunt er auto rijden. Echter wil je met de auto naar of van het eiland dan zul je met de DB Autozug Sylt moeten gaan. Verder is er geen weg naar het eiland.
De DB Autozug is geschikt voor personenauto's tot vrachtauto's en alles wat daar tussen in zit. De Autozug rijdt frequent, in drukte zeker om de 20 minuten.


Naast de DB rijdt de NOB (Nord-Ostsee-Bahn) reizigersdiensten tussen Westerland (Sylt) en Hamburg. Hier zien we van wege de paasdrukte een NOB MAK DE 2700 met een dubbele stam aan reizigers materieel. Twee stuurstanden met de lok in de midden.


Nog maar een sfeer plaat. De Autotreinen rijden standaard met dubbeltractie DB 218. Na verwachting worden ze over een jaar tot 2 jaar vervangen door nieuwe diesels DB 245. Deze machines kunnen het dan alleen af dus geen dubbeltractie meer. Ze hebben al proef gereden.


Naast de Autozug rijdt de DB ook IC's naar Westerland met 2x 218 er voor. De IC komt o.a. van Karlsruhe en wordt elektrisch tot Hamburg gereden. Daar neemt de DB 218 het over. Deze IC had er goed de sokken er in. Foto locatie is iets terug en is hier te vinden.


Zelfde locatie met de Autozug.


Dan gaan we land inwaarts de lijn maar even af. Hier zien we een IC komende van enkel spoor naar de inrijden voor dubbel inhaal spoor.
Deze overweg is de locatie.
De lijn is voor 90% nog voorzien van klassieke beveiliging met trekdraden!


NOB maakt ook gebruik van lease locomotieven zoals deze. Dit type lok zul je niet met een dubbele stam zien rijden. Dat is alleen aan de MAK 2700 voorbehouden.


NOB trein naar Sylt. Ook deze treinen rijden frekwent.
Deze en volgende foto's zijn op deze locatie gemaakt.


IC onderweg naar Hamburg.


Autozug richting Niebull


Nog een lease bak van de NOB maar dan in een ander kleurtje.


Het blijft diesel hoor de zonnecollectoren horen niet bij het spoor  Cheesy Het loopt tegen de Pasen dus rijden de Autotreinen op volle sterkte. Deze onderweg naar Niebull is niet goed beladen omdat de drukte natuurlijk net anders om is.


Veilig voorsein voor een afgeladen autozug.


Hier nog eens de ex Noorse lok NOB MAK DE 2700 nr 11 in actie. Het is een beest van een lok  Cool


Gaan we nog een overweg terug richting Niebull waar mij deze afgeladen Autozug naar Westerland passeert.


IC van Hamburg naar Westerland.


In Niebull is alles nog klassieke beveiliging. Aan beize zijden van het station staat een post. Deze, de grootste staat aan de zijde van Sylt aan de grote overweg, jawel ook nog hand bedient.


Genomen van de grote overweg. Uitrijseinen. De lint van Arriva is het treinje naar Tonder - Esbjerg Denemarken.


Vertrek van Arriva naar Denemarken.


Diesel depot ligt ook aan de Sylt zijde.
Voor dat ik commetaar krijg .... foto genomen met 200 mm telelens dus ik sta NIET in het spoor maar netjes op de naast liggende weg!


DB IC naar Hamburg en NOB naar Westerland kruisen elkaar in Niebull.


Koersbord van een IC. Zegt genoeg denk ik.


De tweede post aan de andere zijde van het station.


Vertrek van de IC naar Hamburg en heeft veilig sein.


De Autozug te Niebull tegenover de kleinere post.


Ik heb een klein beetje de avond stemming vast kunnen leggen.


Tijd opname van de Autozug te Niebull.


Begon ik met de deur in huis te vallen met de dam en zakte af naar Niebull nu nog even naar de eindbestemming Westerland. Deze trein van de NOB bracht mij weer terug naar vaste wal  Cool


Een vol geladen DB Autozug net aangekomen in Westerland wordt ontladen.

Tot zover een strenge selectie uit 300 foto's die ik ui 1200 opnamen gemaakt heb. Dus ik heb nog veel meer maar dit is de essentie wat ik gezien heb en daar gaat het om.

Dit was met de bruggen van het Nors-Ostesee-Kanal het hoofdgerecht.
Binnen kort volgen nog twee toetjes  Wink Cheesy

Ik ben zeer te vreden wat ik in een week tijd voor de lenzen heb gekregen.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 25 Juni 2015, 20:50:53 door Sander Lageveen » Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 9 April 2015, 22:13:46 »

Sylt is nog een behoorlijk groot eiland en je kunt er auto rijden. Echter wil je met de auto naar of van het eiland dan zul je met de DB Autozug Sylt moeten gaan. Verder is er geen weg naar het eiland.

Hoho, je kunt ook nog met een veerpont van/naar het Deense Waddeneiland Rømø (dat zelf wel met een dam met daarop een weg verbonden is met het vasteland)! Smiley

Maar deze hoek van Duitsland staat al lang op mijn verlanglijstje - alleen is het zo'n eind rijden vanuit CH Smiley. Mooie foto's Johan ! Nog in Dagebüll geweest, toevallig? Is dat één van de toetjes? Smiley
« Laatste verandering: 10 April 2015, 09:34:03 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 10 April 2015, 08:21:20 »

Mooie platen Johan!!
Sfeervol!!

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 10 April 2015, 09:12:33 »

Inderdaad weet mooie plaatjes Johan!  Duim omhoog
Interessant stukje treinen-anders-dan-anders

Maar mooie deze hoek van Duitsland staat al lang op mijn verlanglijstje

Deze quote sla ik even op voor later gebruik  Wink
Bijzonder voor iemand die dit deel van Duitsland stelselmatig uitmaakt voor reserve-Denemarken  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 10 April 2015, 09:34:43 »

Ach, het vlees is zwak, zal ik maar zeggen Grin.

Met dank voor het mij wijzen op een verdwaald woord: dat "mooie" sloeg op Johan's foto's, niet op de hoek van Duitsland - inmiddels aangepast Cool
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 10 April 2015, 16:00:42 »

Hoho, je kunt ook nog met een veerpont van/naar het Deense Waddeneiland Rømø (dat zelf wel met een dam met daarop een weg verbonden is met het vasteland)! Smiley

Je zult een jurist niet gauw op fouten betrappen. Sterker nog, ik kan Wesleys bewering onderbouwen met fotobewijs.  Cheesy
Deze plaat schoot ik op een grauwe dag in november 2006 in Rømø Havn:


mvg,
Gert




Quote hersteld, nu klopt het echt.
« Laatste verandering: 10 April 2015, 18:16:10 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #6 Gepost op: 10 April 2015, 17:00:34 »

Dank allen voor jullie reacties.

Sylt is nog een behoorlijk groot eiland en je kunt er auto rijden. Echter wil je met de auto naar of van het eiland dan zul je met de DB Autozug Sylt moeten gaan. Verder is er geen weg naar het eiland.

Je zult een jurist niet gauw op fouten betrappen. Sterker nog, ik kan Wesleys bewering onderbouwen met fotobewijs.  Cheesy
Deze plaat schoot ik op een grauwe dag in november 2006 in Rømø Havn:

mvg,
Gert

Hoi Gert,

Dan ben je mij voor, ik heb hem zelf zien varen  Cool


Mijn bewijs. Van af de voet van de dam geschoten. Weleens waar een notendop maar wel degelkijk als veer herkenbaar.

Ik heb trouwens de borden zien staan ( Shocked verspreek ik mij daar nu  Shocked .......  Cheesy )

Maar een weg naar Sylt is er niet dus daar kun je me niet op een fout betrappen  Wink Maar goed naast de autotrein is er ook een veer waar je met de auto naar Sylt kunt komen. Daar hebben jullie wel een punt!

Maar hoeveel Duitsers zouden het veer verkiezen boven der Autozug?  :Smiley
Daar komt nog bij dat de capaciteit van de Autozug vele male groter is dan het veer.

Mvg, Johan

P.s. ik heb enkele foutjes in de opening post staan, die zal ik verbeteren.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #7 Gepost op: 11 April 2015, 20:14:25 »

Mooie foto's Johan !

Dank je wel Wesley.

Mooie foto's Johan ! Nog in Dagebüll geweest, toevallig? Is dat één van de toetjes? Smiley

Had mij huiswerk van te voren wel gemaakt hoor  Wink klik  Cheesy

Zou er toch eens naar toegaan als ik jou was ........

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #8 Gepost op: 13 April 2015, 21:45:46 »

Zit zelf mijn originele foto's van mijn selectie nog eens door te kijken. Heb nog een paar gevonden die ik eigenlijk wel de moeite waard vindt om even te plaatsen.


Twee 218 machines lopen om t.b.v. de Autozug. Klassieke seinen doen het wel aardig zo dacht ik.


MAK 2700 nr 2 van de NOB komt Klanxbull binnen lopen.
Deze foto is eigenlijk een opzetje voor de volgende foto.


MAK 2700 nr 2 van de NOB vertrekt van Klanxbull richting het eiland Sylt. In de verte door de dieselwalm heen is de klim naar de dijk te zien. Beter kan ik dieselbedrijf vanaf de loopbrug niet in beeld brengen dacht ik zo  Wink

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #9 Gepost op: 13 April 2015, 22:09:48 »

Hmmmm heb nog even in het ruw archief gekeken. Hier boven is zelfs nog stationair lopende diesel.


Dit is het echte vertrek broemmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm  Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 14 April 2015, 05:26:18 »

Nu de foto nog?  Grin

Leuke platen Johan  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Niebull Westerland Sylt
« vorige volgende »
Ga naar: