Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 54 55 [56] 57 58 ... 89   Omlaag
Print
Auteur Topic: Onlangs gefotografeerd  (gelezen 852471 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #825 Gepost op: 23 September 2017, 19:34:50 »

Ha ha!  Ik hou het voorlopig maar bij boeken.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #826 Gepost op: 25 September 2017, 19:15:33 »

Een paar jaar geleden had ik al eens het plan opgevat om met de Pilatusbahn naar boven te gaan.
Vanwege het slechte vond ik dat toen een beetje zonde van het geld.
Dit jaar bleek de Swiss Travel Pass, die ik voor het vervoer in Zwitserland gebruik, zonder bijbetaling ook op dit lijntje geldig te zijn. Dan wordt de beslissing om bij bewolkt weer naar boven te gaan, toch wat makkelijker.  Grin
Dus mijn bagage gedropt op het station van Luzern en de trein naar Alpnachstad gepakt.
Daar kon ik met de treinen mee die zo'n drie kwartier later zouden vertrekken, een acceptabele wachttijd.

Kort na vertrek uit Alpnachstad, we zijn de tweede trein in de rij.

20170908_D7000_2521, Alpnachstad [CH] by hb foto, on Flickr

Halverwege bij het kruisingsstation. Gewone wissels zijn bij dit tandradsysteem niet mogelijk. Om toch van spoor te kunnen wisselen wordt er gebruik gemaakt van schuivende railstukken zoals hier of van "Gleiswender", railstukken die in de lengterichting om hun as draaien.

20170908_D7000_2534, Ämsigen [CH] by hb foto, on Flickr

Het was dus bewolkt, zoals dit afdalende stel weldra van zeer nabij zal ervaren.

20170908_D7000_2558, Pilatus Kulm [CH] by hb foto, on Flickr

Maar bewolking kan ook openbreken, zoals niet veel later te zien is

20170908_D7000_2581, Pilatus Kulm [CH] by hb foto, on Flickr

En hoewel niet heel helder, kon je toch best ver kijken

20170908_D7000_2605, Pilatus Kulm [CH] by hb foto, on Flickr

Terug ben ik met de kabelbaan naar Kriens gegaan, al moet je er maar op vertrouwen dat je daar inderdaad naar toe gaat, de kabels eindigen in het niets.  Undecided

20170908_D7000_2640, Pilatus Kulm [CH] by hb foto, on Flickr

Nog wat meer foto's op mijn flickr
Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #827 Gepost op: 25 September 2017, 19:28:38 »

Ach, ergens aan vastgemaakt zullen ze in elk geval wel zijn, die kabels - anders zouden ze op de grond liggen Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #828 Gepost op: 25 September 2017, 21:26:58 »

De 'grond' in Zwitserland wil ook nog wel eens hoog liggen...  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #829 Gepost op: 25 September 2017, 21:37:34 »

Ik vertrouw de Zwitsers voor geen meter meer, ik zie ze tot alles in staat. Zelfs loshangende kabels die niet op de grond liggen...  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #830 Gepost op: 25 September 2017, 22:04:23 »

De 'grond' in Zwitserland wil ook nog wel eens hoog liggen...  Grin

Toch zouden die kabels doorzakken met zo'n gondel eraan, als ze aan het einde niet ergens aan vast zouden zitten Cool.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #831 Gepost op: 26 September 2017, 07:49:50 »

Misschien was het Pontius zelf die het andere eind vasthield, je weet het niet...
Hij schijnt daar in elk geval met enige regelmaat rond te dolen, heb ik me laten vertellen.  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #832 Gepost op: 26 September 2017, 08:46:49 »

Misschien was het Pontius zelf die het andere eind vasthield, je weet het niet...
Hij schijnt daar in elk geval met enige regelmaat rond te dolen, heb ik me laten vertellen.  Cool

Gaat niet, die heeft zijn handen constant in een schaal met water... Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #833 Gepost op: 26 September 2017, 11:26:29 »

Die Pilatus toch!   Cheesy

En ja, die kennen ze in Zwitserland natuurlijk heel goed.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #834 Gepost op: 26 September 2017, 18:28:17 »

Het kan zo uit de afwasmiddel-reclame komen, rechts gewassen met Dreft, links met een gewoon afwasmiddel.
(tip voor Bombardier: als je bij het linkerstel de plakbandjes weghaalt, schilder dan direct de dakrand even in de goede, donkergrijze kleur, dit ziet er niet uit  Cheesy )

20170906_D7000_2347, Sion [CH] by hb foto, on Flickr

Zo erg als bij de Fyra-treinstellen is het nog niet, maar ook de Twindexx-treinstellen van de SBB zijn een zware bevalling. Eigenlijk zouden ze in december 2013 in dienst moeten komen, maar in augustus 2017 is er nog geen enkel stel aan de SBB overgedragen.
Maar je kunt ze dus wel in het wild tegenkomen. Voor mij vorig jaar voor het eerst in de vorm van een ontmoeting met een tegemoetkomende trein en ook dit jaar in eerste instantie alleen maar een fotomogelijkheid die hooguit als "bewijsplaat" zou kunnen dienen.
Echter niet getreurd, na een dubbele beklimming van de Sioner slotheuvels en aansluitend een maaltijd in het stadje, kon ik bij het laatste licht van de dag een testtrein op het lokale emplacement fotograferen. Deze bestaat uit twee van de drie uitvoeringen, de 4-delige IR 100 en de 8-delige IR 200.
Er bestaat ook nog een 8-delige IC-versie (IC 200 dus).

20170906_D7000_2346, Sion [CH] by hb foto, on Flickr

Groet, Huub
« Laatste verandering: 26 September 2017, 18:32:42 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #835 Gepost op: 27 September 2017, 12:26:25 »

Vorig jaar had ik van de Lötschberg Südrampe Höhenweg al het stuk van Hohtenn naar Lalden gelopen.
Sinds enkele jaren is ook het reststuk van Lalden naar Brig (weer) goed te belopen.
Naar mijn mening is dit als wandeling het mooiste stuk, maar door de stijgingen en dalingen, voor een flink deel in de vorm van traptreden, ook het zwaarste deel. Die vele treden maken het ook niet echt geschikt voor mensen die wat problemen met de knieën hebben.
Zoals ook bij de andere delen, de spoorlijn zie je niet zo vaak, hier zelfs nog wat minder dan elders. Maar van tijd tot tijd kun je toch nog wel wat treinerigs zien en fotograferen.

Kort na het verlaten van station Lalden direct al een pad dat door Prorail zonder twijfel het etiket "levensgevaarlijk" opgeplakt zou krijgen. Ik heb namelijk niet het idee dat zo'n hekje erg veel helpt tegen de zuigende werking van treinen, waar Prorail zo voor waarschuwt.

20170907_D7000_2364, Lalden [CH] by hb foto, on Flickr

Het eerste stuk heb je ook het beste zicht op de spoorlijn, waar nog steeds redelijk wat goederenverkeer over gaat.
Zowel van de SBB,

20170907_D7000_2372, Lalden [CH] by hb foto, on Flickr

als van de BLS.

20170907_D7000_2390, Lalden [CH] by hb foto, on Flickr

En DB en particulieren willen hier ook nog wel eens rijden.

Nog een laatste blik op de spoorlijn...

20170907_D7000_2392, Lalden [CH] by hb foto, on Flickr

... en dan ga je flink omhoog, waarbij je van tijd tot tijd nog wel de spoorlijn in het dal ziet, maar de Lötschberglijn komt pas veel later weer in beeld, hier rechts.

20170907_D7000_2407, Brig [CH] by hb foto, on Flickr

Bijna aan het einde de beloning in de vorm van een mooi overzicht over het station van Brig

20170907_D7000_2417, Brig [CH] by hb foto, on Flickr

Op flickr staan nog wat tussenliggende plaatjes.

Het beste moment om dit stuk te lopen, is wat lastig te zeggen. Het eerste deel loop je ten zuiden van de spoorlijn en maakt het dus niet zo veel uit. Voor de plaatjes richting Rhônedal kun je het beste 's morgens vroeg zijn, de plaatjes richting Brig zijn beter laat in de middag of zelfs 's avonds te doen. Zelf loop ik het liefste 's morgens, treinfoto's zijn bij mijn wandelingen bijzaak.
Niet alleen hier, maar eigenlijk overal in Zwitserland zijn wandelroutes goed aangegeven. Vaak wordt daarbij ook de benodigde tijd aangegeven. Maar vergis je daarin niet, die tijden gaan in mijn ervaring meestal uit van geoefende wandelaars. Het is dus niet zoals bij de paaltjeswandelingen in onze bossen dat je het met wat doorstappen rustig in de helft van de aangegeven tijd kunt lopen.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #836 Gepost op: 27 September 2017, 13:33:18 »

Het eerste stuk heb je ook het beste zicht op de spoorlijn, waar nog steedsweer redelijk wat goederenverkeer over gaat.

Dat hangt met de sluiting van de lijn (Bellinzona-) Cadenazzo - Luino samen (nog tot december), waardoor rangeerstation Gallarate niet gemakkelijk vanaf de Gotthardlijn bereikt kan worden en het spul dus door de Simplon moet - en dan natuurlijk over de berg, want de enkelsporige basistunnel is vol.

Niet alleen hier, maar eigenlijk overal in Zwitserland zijn wandelroutes goed aangegeven. Vaak wordt daarbij ook de benodigde tijd aangegeven. Maar vergis je daarin niet, die tijden gaan in mijn ervaring meestal uit van geoefende wandelaars. Het is dus niet zoals bij de paaltjeswandelingen in onze bossen dat je het met wat doorstappen rustig in de helft van de aangegeven tijd kunt lopen.

Dat klopt in de bergen inderdaad wel (daar moet je je soms haasten om de aangegeven tijd te halen), in het Flachland is het echter meer zoals de paaltjeswandelingen in jullie bossen Grin.
« Laatste verandering: 27 September 2017, 13:35:45 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #837 Gepost op: 27 September 2017, 14:36:33 »

Dat zal er best mee te maken hebben, maar vorig jaar viel het me ook al alleszins mee. Misschien dat er toen een andere afsluiting was, maar de lijn naar Luino was bij mijn weten toen wel open.

In zijn totaliteit was het vergeleken met een jaar geleden overigens slappe hap in Brig, maar daar zullen de superieure tunnelbouwers in het grote kanton wel debet aan zijn.
Het meerendeel van wat er reed, ging obendurch (zover ik dat tenminste heb kunnen waarnemen).
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #838 Gepost op: 27 September 2017, 14:50:39 »

Ja, daar ga ik vanuit, dat dat tunneltje in Rastatt het aanbod danig heeft gedrukt - en ja, ook in normale tijden gaat er inderdaad nog wel wat over de Lötschberg (in tegenstelling tot de Heilige Berg, waar niets meer loos is tegenwoordig).
Gelogd

Ik zie sterren!
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #839 Gepost op: 27 September 2017, 15:41:12 »

Mooie foto's weer, Hubertus.
Die laatste twee lijken wel met een drone gemaakt!
Gelogd

Pagina's: 1 ... 54 55 [56] 57 58 ... 89   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Onlangs gefotografeerd
« vorige volgende »
Ga naar: