Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 89   Omlaag
Print
Auteur Topic: Onlangs gefotografeerd  (gelezen 852425 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #870 Gepost op: 9 Oktober 2017, 14:32:14 »

Bij de metro's in Nederland werkt het overigens iets anders, daar wordt de stroom van de onderkant van de stroomrail afgenomen. Geeft iets meer bescherming.

Maar voor graffitispuiters blijkbaar toch niet genoeg: >klik<
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #871 Gepost op: 9 Oktober 2017, 15:11:24 »

Toevallig gisteren het bijbehorende fragment gezien.
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #872 Gepost op: 9 Oktober 2017, 15:34:27 »

Zou je ziektekostenverzekering dat nou vergoeden, opname op de intensive care als gevolg van een wetsovertreding?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #873 Gepost op: 9 Oktober 2017, 15:38:23 »

Niet overdrijven, het is maar 850 volt.  Grin

De rails houdt op vanwege de overweg. Op zich niet iets heel bijzonders, half Engeland ligt vol met derde rail waar ook overwegen voor komen en kijkend naar een wat geciviliseerder land als Duitsland komt dat in Hamburg en Berlijn ook nog voor.
Het is hier meer opvallend dat dit een vrij drukke weg voor voetgangers is (van het centrum van Chamonix naar de kabelbaan naar de Aiguille du Midi) en dat de afscherming niet meer je van het is. Mar ook dat moet je weer relatief zien, in het station van Chamonix is die afscherming er voor een deel zelfs helemaal niet. Oke, je mag op die plekken de sporen niet oversteken, maar toch, weer genoeg Japanners gezien in Zwitserland die dat soort verboden niet snappen...

De stroomafnemers die niet op de derde rail drukken, veren inderdaad naar de laagste stand. Of daar dan ook spanning op staat, durf ik niet te zeggen. Maar als je zo dichtbij de trein bent, dat je daar last van zou hebben, heb je vermoedelijk ook een probleem als er geen spanning op staat.  Cheesy

Bij de metro's in Nederland werkt het overigens iets anders, daar wordt de stroom van de onderkant van de stroomrail afgenomen. Geeft iets meer bescherming. En zover mij bekend kennen deze ook geen publiek toegankelijke overwegen waar een derde rail is. 

Groet, Huub
In Engeland monteren ze op kopstations vaak twee latten aan weerszijde van de 3e rail ter bescherming, net als op jouw foto. Op kleinere stations ligt de derde rail vaak aan de kant van het spoor waar het perron niet is, mocht er iemand van het perron vallen. Op spoorwegovergangen zie je vaak van die zwarte plastic matten met piramides om te voorkomen dat je het spoor op loopt. Prorail begint die matten ook in Nederland te leggen om spoorlopen te voorkomen.

In zuid Engeland is het altijd chaos als het ijzelt of als er een cm sneeuw ligt, want dan ligt er een laagje ijs op de 3e rail waar stroomafname hoort te zijn. Dat isoleert en anders geeft het flink vonken. Gelukkig sneeuwt het in Engeland niet vaak. Daar rond Chamonix schijnt het wel vaker te sneeuwen en dient die plank boven de rail naast bescherming wellicht ook tegen de sneeuw? Al denk ik dat de sneeuw gewoon om die plank heen op de rail valt...

De sleepschoenen (aka Marklin ski, lekker toepassselijk) veren inderdaad naar beneden in ruststand. Bij het begin van de 3e rail zit een hellinkje waar de rail op klimt. In Frankrijk is de rail blijkbaar gewoon gebogen, in Engeland lassen ze een apart onderdeel aan het einde van de rail. Rails worden onderbroken bij wissel, overwegen en als de 3e rail naar de andere kant van het spoor gaat.

In Amsterdam en Rotterdam worden de railschoenen inderdaad omhoog tegen de rail gedrukt. Daardoor kan de rail van boven en opzij afgedekt worden met plastic ter bescherming van mensen, maar het maakt het ook minder storingsgevoelig omdat er niks op de 3e rail kan vallen zodat er geen kortsluiting ontstaat, en de rail is beter beschermt tegen regen en sneeuw.

In Rotterdam vanaf de overweg van de Kleiweg kan je de derde rail zien iets van 10 meter vanaf de weg.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #874 Gepost op: 9 Oktober 2017, 16:01:06 »

Bij de Kleiweg lijken er ook nog piramidematten te liggen.

Niets van dat al in Chamonix. Dit is het overpad op het station, iedereen die een trein vanaf het eilandperron moet hebben, en dat betreft het overgrote deel van de treinen, moet hier oversteken. De afstand tot de stroomrail, 80 cm?


Ik geef toe dat we in Nederland af en toe doorschieten in het veiligheidsdenken, maar dit vind ik eerlijk gezegd toch niet meer van deze tijd.

De planken zijn echt als aanraakbeveilging, een paar meter na de overweg houdt het op en is het gewoon onbeschermde rail. Zelfs op het station zitten ze er niet over de hele lengte op.
« Laatste verandering: 9 Oktober 2017, 16:07:27 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #875 Gepost op: 9 Oktober 2017, 16:19:30 »

Om op mijn 'weiland-met-schrikdraad-verhaal' terug te komen: je zult maar met je hondje over die overweg lopen dat hondje denkt juist 'tijd voor een plasje' en tilt zijn pootje op.
Dan heb je ineens een rokend bundeltje verschroeid vlees aan je lijn, denk ik...

Moraal van dit verhaal: zorg dat je hondenlijn altijd van kunststof is, zeker als je je in Wesley's contreien begeeft.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #876 Gepost op: 9 Oktober 2017, 16:26:53 »

Die 3e rail plus planken in Chamonix zit inderdaad een Franse slag in. Wink
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #877 Gepost op: 10 Oktober 2017, 08:09:53 »

Om op mijn 'weiland-met-schrikdraad-verhaal' terug te komen: je zult maar met je hondje over die overweg lopen dat hondje denkt juist 'tijd voor een plasje' en tilt zijn pootje op.
Dan heb je ineens een rokend bundeltje verschroeid vlees aan je lijn, denk ik...
Nu je het zegt, ik heb inderdaad geen honden gezien in Chamonix, wel een ijsbeer.
Die kijken blijkbaar toch wat beter waar ze hun pootje optillen dan honden.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #878 Gepost op: 10 Oktober 2017, 08:58:22 »

 Cheesy Cheesy Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #879 Gepost op: 10 Oktober 2017, 09:12:59 »

Genoeg vermaack, tijd voor wat leering.

In Zwitserland zijn er verschillende stations waar je een beetje kunt doen of je seinhuiswachter bent.
Deze stations zijn aangemerkt als "Halt auf Verlangen", treinen stoppen er in principe alleen als er iemand in of uit wil stappen.
Om vanaf het perron kenbaar te maken dat je wilt instappen, volstaat soms je hand opsteken, maar meestal moet je als heuse seinhuiswachter een sein bedienen.

Daarvoor vind je op zo'n station een tableau met knoppen, waarmee je per richting een stop kunt aanvragen.

20170905_D7000_2135, Bitsch [CH] by hb foto, on Flickr

Boven de klok hangt het Bedarfshalt-sein. Normaal zijn de lampen daarin gedoofd.

20170905_D7000_2131, Bitsch [CH] by hb foto, on Flickr

Als op de knop wordt gedrukt, gaan twee witte lampen knipperen.

20170905_D7000_2132, Bitsch [CH] by hb foto, on Flickr

Dit is een vrij luxe uitvoering van de Halt auf Verlangen, op het scherm met de vertrektijden wordt aangegeven dat de trein zal stoppen. Op andere stations blijft het beperkt tot een lampje dat gaat branden.

20170905_D7000_2138, Bitsch [CH] by hb foto, on Flickr

Het systeem werkt echt, deze trein uit Brig rijdt zonder te stoppen door...

20170905_D7000_2142, Bitsch [CH] by hb foto, on Flickr

... terwijl de trein naar Brig keurig voor mij stopt.

20170905_D7000_2145, Bitsch [CH] by hb foto, on Flickr

Het systeem werkt op zich vrij goed, als begrijp ik het nut niet helemaal. De dienstregeling moet er immers op zijn berekend dat iedere trein stopt. Het is niet zoals in een bus, waar de chauffeur het laatste stuk van de route flink kan gassen als er onderweg teveel stops waren.
Energiebesparing misschien? Wie het weet, mag het zeggen. Maar het blijft leuk om een trein speciaal voor jou te laten stoppen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #880 Gepost op: 10 Oktober 2017, 11:35:35 »

En de plaatselijke jeugd zal af en toe ook wel eens op zo'n knopje drukken om dan vanuit het struikgewas stiekem toe te kijken of de trein toch stopt.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #881 Gepost op: 10 Oktober 2017, 16:23:04 »

Ach en als de lampen kapot zijn, stopt de trein helemaal niet.  Shocked

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #882 Gepost op: 10 Oktober 2017, 16:52:03 »

Dat valt wel mee: ook als de lampen niet aan zijn, remt de trein af en kan de machinist in noodgeval nog stoppen als er tóch iemand mee moet. Ander veel voorkomend euvel: de knop bedient de lampen maar voor een bepaalde tijd (meestal 5 minuten), dus als je 8 minuten voor aankomst van de trein de knop indrukt, heeft dat geen zin. Helaas weten de meeste mensen dat niet - en ook daarom remt de trein dus af.

Waarom? Energie sparen is één ding, ook levert het de mogelijkheid op om onder omstandigheden vertragingen in te halen - vooral 's avonds laat, wanneer er op de meeste stations geen reizigers meer te vinden zijn. Daarom zijn zelfs sommige (planmatige) kruisingsstations "auf Verlangen", hoewel de treinen in normale gevallen moeten stoppen, ongeacht of iemand op het knopje gedrukt heeft of niet... maar als een trein dan vertraging heeft en de kruising verlegd wordt, kan-ie daar toch doorstekkeren indien niemand in of uit wil stappen.

Qua stroomrail:

Zie ik dat nou goed, staat er 1.500 Volt op die tussen houten planken geklemde rail?

Vóór 1976 stond er wel 1500 Volt op de Mauriennelijn (de dubbelsporige hoofdlijn van Chambéry door de Fréjustunnel richting Turijn), bij mijn weten de hoogste spanning ooit toegepast op een derde rail. Ten behoeve van de reizigersveiligheid hadden de stations daar echter bovenleiding i.p.v. een derde rail - behalve in Modane, waar de draaistroomdraadjes van de Italianen in de weg hingen en er dus wel een derde rail te vinden was in het stationsgebied.
« Laatste verandering: 10 Oktober 2017, 16:57:04 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #883 Gepost op: 10 Oktober 2017, 18:59:39 »

Van die bepaalde tijd heb ik inderdaad gezien bij de Rhätische Bahn, daar was het geloof ik 15 minuten.
In Bitsch (van de foto, niet te verwarren met Bitch die ik in de trein van Karlsruhe naar huis tegen het lijf liep) was het minstens een half uur, de tijd waar ik op dat station heb gewacht.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #884 Gepost op: 11 Oktober 2017, 13:03:24 »

In Bergün heb ik niet alleen modelbanen bekeken, maar ook de spoorwegen in het echt, al lijkt dat hier soms net  een modelbaan.

Een trein nadert het station van Bergün, al zullen de meesten hier misschien meer geïnteresseerd zijn in Hotel Romantiek dat onderaan tussen de bomen zichtbaar is.  Grin

20170913_D7000_3015, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

Een trein die in een station aankomt, vertrekt daar meestal ook weer. Zo ook hier.

20170913_D7000_3019, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

En zoals het op een beetje modelbaan gebruikelijk is, komt de trein even later nog een keer aan het oog van de toeschouwer voorbij.

20170913_D7000_3024, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

Daarvoor waren o.a. de nieuwe Alvra-rijtuigen voor mijn lens gekomen. Het comfort van deze rijtuigen valt alleszins mee voor nieuw materieel, maar helaas zijn er amper nog ramen die open kunnen. Alleen helemaal achteraan in de 2e klas geloof ik een paar.

20170913_D7000_3004, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

Ook kwam er nog een losse loc langs.

20170913_D7000_3031, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

Meer plaatjes en gedetailleerdere uitleg over wat er op de foto's is te zien op de flickr-pagina.

groet, Huub
« Laatste verandering: 11 Oktober 2017, 13:05:01 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 89   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Onlangs gefotografeerd
« vorige volgende »
Ga naar: