Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 89   Omlaag
Print
Auteur Topic: Onlangs gefotografeerd  (gelezen 852374 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1155 Gepost op: 25 Augustus 2020, 13:37:01 »

Ik was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.  Grin

Het was niet helemaal onverwacht, op maandagen is nu eenmaal van oudsher weinig goederen onderweg en misschien is het altijd wel sappelen aan het begin van de avond. Ik heb geen idee. Toen rolandrail nog dienstregelingen op zijn website had staan, keek ik wel eens wanneer ik een redelijke kans had iets aan cargo te zien. Maar hij is daar helaas mee gestopt, dus nu is het echt weer ouderwets langs de baan gaan staan en hopen.
« Laatste verandering: 25 Augustus 2020, 13:38:39 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1156 Gepost op: 27 Augustus 2020, 16:11:08 »

Het was redelijk fietsweer vandaag, deze keer eens langs een spoorlijn gefietst (heen tenminste).
Eigenlijk moet ik dat niet doen, want als ik fiets, wordt ik altijd ingehaald door goederentreinen, die vervolgens wegblijven als ik met de camera in de aanslag sta. Vandaag vormde daarop geen uitzondering, dus geen foto van de Bentheimer Eisenbahn met een contaniertrein.
Maar met de treinstellen zat het wel mee, twee bijzondere exemplaren.

Dat naast de gebruikelijke rode streep inmiddels ook groen haar intrede doet op de ICE's wist ik, maar de blauwe streep was voor mij tot vandaag onbekend. Het blijkt de 4601 te zijn. Schijnt iets met Europa te maken te hebben.

20200827_D7000_0168, Baambrugge [NL] by hb foto, on Flickr

En even later kwam ook de groene VIRM langs, regelmatig gezien, ook wel gedeeltelijk op de foto, maar nog nooit in volle lengte.
Dat werd vandaag in Baambrugge dus goedgemaakt.

20200827_D7000_0170, Baambrugge [NL] by hb foto, on Flickr

Overigens had ik eigenlijk een andere plek op het oog, maar omdat de overvloedige aanwezigheid van distels en brandnetels geen ideale combinatie vormt met korte broek en enkelsokken, heb ik dat idee maar bewaard voor een andere keer.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1157 Gepost op: 30 Augustus 2020, 16:39:01 »

Na wat verplichtingen in Amersfoort ben ik gisteren, ondanks het twijfelachtige weer, toch nog even naar de inmiddels bekende overwegen in Soest gereden (de gemiddelde bezoekfrequentie over de afgelopen 25 jaar gaat met sprongen vooruit  Cheesy ).
Daar stond nog een andere fotograaf die me wist te vertellen dat er een overbrenging van WINK-treinstellen van Arriva onderweg was, vermoedelijk gevolgd door de dolimetrein.
De informatie die hij had ontvangen, bleek te kloppen, dus de goederentreinloze maandagavond was weer goedgemaakt.


20200829_D7000_0189, Soest [NL] by hb foto, on Flickr


20200829_D7000_0194, Soest [NL] by hb foto, on Flickr

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1158 Gepost op: 10 September 2020, 17:33:28 »

Vanmorgen naar het spoorwegmuseum geweest om tosti's, truffels en treinen te kijken.
Het museum heeft zijn best gedaan een aantal restauratierijtuigen bijeen te brengen, die allemaal van binnen te bezichtigen zijn.

Een van de pronkstukken is de gerestaureerde RD 7659. Hoewel ik duidelijk een andere kleursmaak heb dan mevrouw den Hollander had, is het resultaat van de restauratie wel heel fraai geworden, zowel aan de buitenkant...


... als aan de binnenkant.


De originele tussenwand en de replica van de bar.


Al met al een mooi tijdsbeeld van de moderne jaren '50.

Als tegenhanger een tijdbeeld van decennia later, de disco.
Hier in rolbare vorm van de NMBS.


Echt, het is gewoon een disco.




Er is nog meer moois te zien, dat helaas van buiten slecht fotografeerbaar is. Maar dankzij de corona-maatregelen vormt het fotograferen van de interieurs geen enkel probleem. En leuk voor de NL-rijders onder ons, her en der hangen stationsrestauratie-gerelateerde posters. Dus als je je modelperron wilt opleuken met reclames uit je tijdperk, ga ze fotograferen.
Kortom, aanrader wat mij betreft.

Omdat er toch niemand in de rij stond, nog even de achtbaan meegepikt.
En bij het naar buiten gaan stond de motorpost te bedelen om op de foto te mogen, dus daar maar aan toegegeven.


Tenslotte nog iets wat op Nederlandse sporen redelijk bijzonder is, helemaal om goed op de foto te krijgen, een onstpoortong.
Of hij is me nooit eerder opgevallen of hij is er nog niet zo lang, maar hij ligt er in ieder geval goed fotografeerbaar.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1977


« Antwoord #1159 Gepost op: 11 September 2020, 08:07:08 »

Volgens mij is die ontspoortong inderdaad vrij recent aangebracht, toen men spoor 1 van bovenleiding heeft voorzien en in de beveiliging heeft opgenomen.
Het klopt dat die ontspoortongen in Nederland niet veel voorkomen / voorkwamen. De enige die ik kende, was die in Budel in de aansluiting naar de Zinkwitfabriek in de tijd van de klassieke beveiliging. Maar er zullen er vast wel meer zijn geweest (en misschien nog wel).
Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1160 Gepost op: 11 September 2020, 09:06:13 »

Wat heeft dit nu eigenlijk voor zin?

Ja, ik begrijp dat de treinen niet verder mogen en dus in geval van 'per ongeluk doorrijden' dus ontspoord worden, maar je kan toch ook gewoon het achterliggende spoor weghalen?
Met al dan niet een stootjuk (waarschijnlijk niet i.v.m. schade aan materieel) eindigt het spul dan ook in de ballast.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1161 Gepost op: 11 September 2020, 09:36:10 »

Een ontspoortong kan ook gesloten worden (het is in wezen een wisseltong - links op het plaatje is de aandrijving te zien), zodat je indien gewenst wèl over het achterliggende spoor kunt rijden. Als je het achterliggende spoor echter weghaalt, dan wordt dat laatste lastig... Cool
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1162 Gepost op: 11 September 2020, 09:58:13 »

Jakop is nog uit de tijd van de schuifwissels, dan schuif je gewoon het hele spoor op als je er wilt rijden...  Grin

De bedoeling is een beetje vergelijkbaar met een stopontspoorblok, beter één trein die ontspoort dan een botsing tussen twee treinen.
Waarom hier voor een onstpoortong is gekozen, weet ik niet. Ik vermoed dat een stopontspoorblok bij treinen i.p.v. losse wagens te weinig zekerheid op het bedoelde effect biedt.
Er liggen er in ieder geval nog twee in Halfweg, een in Ede-Wageningen en een in de DSM-aansluiting in Lutterade, maar allemaal niet zo comfortabel te bekijken. Misschien nog meer, maar die weet ik verder niet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1163 Gepost op: 11 September 2020, 10:09:03 »

Duidelijk! Ik had er geen erg in dat het beweegbaar is. Het zag er nogal vastgeschroefd uit.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1977


« Antwoord #1164 Gepost op: 11 September 2020, 12:13:55 »

Even snel Sporenplan Online 'doorgefietst' en dan is het lijstje ontspoortongen:
twee te Crailoo, twee te Halfweg, een te Lutterade, een te Roosendaal, een te Utrecht (Maliebaan), een te Ede en een te Veendam.
Dit, onder aantekening dat niet alles op Sporenplan Online staat en ik natuurlijk nog over een kan hebben heen gekeken.
« Laatste verandering: 11 September 2020, 12:16:21 door Spoorzeven » Gelogd

Groet, Frank
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #1165 Gepost op: 11 September 2020, 14:30:50 »

Volgens wiki ligt/lag er ook een in Alkmaar

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontspoorinrichting#/media/Bestand:Ontspoorwissel_Alkmaar_Spoor_5_Oostzijde_20100529.jpg

https://goo.gl/maps/W278kcZmw6ZYErNd9
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
joahn93
Newbie

Offline Offline

Berichten: 23


« Antwoord #1166 Gepost op: 11 September 2020, 19:47:54 »

In Amersfoort ligt er ook nog 1, in spoor 28, thv het remise gebouw
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1167 Gepost op: 11 September 2020, 21:22:08 »

In Amersfoort is het zelfs een ontspoorwissel, dus met twee tongen. Ik wist niet dat die in Nederland werden toegepast.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1977


« Antwoord #1168 Gepost op: 13 September 2020, 10:52:05 »

Het bijgewerkte lijstje ontspoortongen:
een te Alkmaar, een te Amersfoort (bijzondere, dubbele uitvoering), twee te Crailoo, een te Ede, twee te Halfweg, een te Lutterade, een te Roosendaal, een te Utrecht (Maliebaan) en een te Veendam.
Gelogd

Groet, Frank
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #1169 Gepost op: 13 September 2020, 19:30:34 »

Nog een in de lijn naar Lanaken,
http://railtrash.jalbum.net/Maastricht-Lanaken_2019/slides/VIC_2094.html


Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Pagina's: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 89   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Onlangs gefotografeerd
« vorige volgende »
Ga naar: