Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Ontspoortong gebruikt bij station Ede-Wageningen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ontspoortong gebruikt bij station Ede-Wageningen  (gelezen 5823 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 22 Mei 2017, 19:23:14 »

Iets wat je maar zelden ziet: een trein die doelbewust ontspoord wordt om erger te voorkomen:
http://www.ad.nl/binnenland/prorail-liet-stoptrein-ede-wageningen-met-opzet-ontsporen~abb4278e/

Ik wist niet dat er zo'n ding in Ede ligt. Vlakbij Driebergen-Zeist had ik het wel eens gezien.

In het AD-artikel staat dat de Sprinter op eigen kracht verder is gereden. Volgens mij kan dat dan alleen maar doordat ie dan eerst een stukje achteruit is gereden
en vervolgens (nadat de tong in de vrijgevende stand was gezet) weer vooruit is gegaan, toch?

Voor de zelfbouwers best een leuk project voor op hun modelbaan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Mei 2017, 19:34:56 »

Volgens mij moet er dan toch eerst een hersporingsploeg bijkomen....  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 22 Mei 2017, 19:37:41 »

Ja, dat leek mij ook. Maar het staat er zo expliciet.

Niks voor het kopspoortje op station Waldijk, zo'n ontspoortong?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #3 Gepost op: 22 Mei 2017, 20:18:19 »

Ja, zou goed kunnen in dat zijspoor. Beetje als vroeger de aansluiting Zinkfabriek in Budel.
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 22 Mei 2017, 23:08:09 »

Zo'n ontspoortong (leuk woord voor Scrabble) blijkt allerminst ouderwets: https://www.prorail.nl/pers/nieuws/prorail-maakt-dordrecht-een-beetje-veiliger

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen_V
Administrator
Full Member

Offline Offline

Berichten: 152


« Antwoord #5 Gepost op: 23 Mei 2017, 00:12:25 »

En ontspoortong wordt niet bewust gebruikt.
Het is gewoon een extra beveiliging die gekoppeld zit aan de stand van het sein en de daar bij behorende rijweg.
Ook wel flangbeveiliging genoemd, wissels die bewust afleidend worden gelegd naar bijvoorbeeld korte kopspoortjes of in ieder geval weg van de doorgaande rijwegen.

Het is een beetje hoog gegrepen om te roepen dat "Prorail een ontspoortong heeft gebruikt".
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #6 Gepost op: 23 Mei 2017, 11:53:28 »

Stop-ontsporingsblok wordt veel gebruikt op emplacementen.

Hier een voorbeeld. Zelfde functie als ontsporingwissel.

In het verleden had mijn kameraad die rangeerder was bij NS militair vervoer in 't Harde
Het is een keer gebeurt dat het stop ontsporingsblok over het hoofd gezien werd.
I.p.v. dat de lok 6400 ontspoorde schoof de ATB spoel van het draaistel het blok van het spoor af.
Was wel schade aan de ATB spoel. Werd melding van gemaakt. Opgemerkt dat het een houten blok was.

Mvg, Johan.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #7 Gepost op: 23 Mei 2017, 12:06:11 »

Ontsporingwissel in bedrijf Grin
http://www.youtube.com/watch?v=Yr5EztEPJS8

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 24 Mei 2017, 15:21:02 »

Ja, dat is een beroemd filmpje. Ook wel grappig om juist eens te letten op de mensen die staan te filmen/fotograferen en daar stoïcijns mee doorgaan.

Fokke en Sukke hebben overigens nog een dringende waarschuwing voor de machinist:


© 2017  Reid, Geleijnse & Van Tol

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Ontspoortong gebruikt bij station Ede-Wageningen
« vorige volgende »
Ga naar: