Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Rendsburger Hochbrücke  (gelezen 20974 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Gepost op: 8 April 2015, 21:14:07 »

De Rendsburger Hochbrücke is één van de bekendste bruggen over het Nord-Ostsee-Kanal. Die mocht bij mijn tripje naar Schleswig-Holstein niet ontbreken. Ik heb Rendsburg op 31 maart bezocht en sávonds op 1 april nog een keer langs geweest op weg naar mijn logeer adres van uit Kiel.
Het was woelig en stormachtig weer. Veel buien dus zijn het stormachtige plaatjes geworden.


Als je Rendsburg nadert is de brug van verre al te ontwaren. Je kunt hem dus eigenlijk niet missen.


Aan de brug hangt een zgn Schwebefärhe.


Ik kwam van Kiel en bleek aan de zijde van Hamburg te zitten (Wat dat betreft heb je met de Tom Tom wel eens te weinig overzicht) dus ben ik met auto en al maar even naar de overkant gezweefd  Cheesy


De brug met Schwebefärhe in actie.


De gondel hangt aan stalen kabels die gekruist lopen waardoor een zeer stabiel geheel ontstaat. De gondel zwaait nauwelijks tot niet heen en weer. Er passen 4 auto's op de gondel.


De constructie waarmee de Schwebefärhe aan de brug hangt. Goed te zien is dat er 3 kabels per hoekpunt zijn die niet recht maar allen diagonaal naar de gondel lopen.


Aan de Flensburg zijde ligt een grote parkeerplaats waarnaast ook enkele bedrijfsterreinen liggen Daar is een webcam bevestigd klik


Daar zit de webcam  Wink


De aanloopbrug aan de zuidzijde richting Hamburg.


Een verregend plaatje van de aanloopbrug aan de noordzijde waar ook het station ligt. De aanloopbrug loopt van af het staion in een spiraal naar de brug


Aanloop aan de noordzijde met een houttrein.


Hout wordt ook veel met vrachtauto aangevoerd en in schepen verladen.


Houtverlading. Aan het ruwe water is te zien dat het echt stormt.
De havenkranen zijn nog aardig actief.


Bij regen uit de auto genomen.


Beste knaap van containerschip.


Doorvaart onder de brug.


Nog een boot met doosjes.


Past ook allemaal net.


Als de weg weer vrij is steekt de Schwebefähre vrij snel over.

Ik heb nog wel meer maar ik laat het even bij deze stormachtige foto's
Ik hoop dat jullie deze door wat minder goed weer ook kunnen waarderen.
Dit was wat weer betreft de slechtste dag maar heeft ook wel weer wat  Cool

Mvg, Johan
Gelogd
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #1 Gepost op: 8 April 2015, 22:36:21 »

Mooie plaatjes weer. (Niet mooi plaatjesweer  Tongue)
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 8 April 2015, 23:12:34 »

Mooie reportage Johan.
Deze brug kende ik uiteraard al, maar het blijft leuk om 'm te zien.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 9 April 2015, 05:14:17 »

Fantastisch, Johan!  Duim omhoog

Ik kende geen van deze bruggen en was daarnet zeer verrast door dat zweef-veer. Wat een constructie...en waarom? Waarom niet een varende veerboot, denk ik dan.. Ontzettend leuke reportage!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 9 April 2015, 07:20:23 »

Geen idee of er in dat kanaal altijd een gelijke waterstand is, maar als je er vanuit gaat dat dat niet zo is, dan heb je dankzij de zweefpont die altijd op gelijk hoogte oversteekt geen constructie nodig waarbij de oprijdklep hoger of lager kan worden gesteld. Zo'n constructie neemt immers ruimte in en die is er niet zo gek veel. M.a.w.: nagenoeg de volle breedte van het kanaal blijft beschikbaar voor de scheepvaart. En dat is gezien de forse schepen die er passeren allerminst overbodige luxe.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 9 April 2015, 08:31:58 »

Kan zijn natuurlijk, maar waterstand is bijvoorbeeld in Olst en Wijhe geen probleem door een geleidelijke helling te maken waar de klep op kan.
Als er geen ruimte op de oever is kan dat ook in de langsrichting van het kanaal zodat de pont in wezen in een soort haventje parallel aan het kanaal ligt.
Meer dan 4 auto's is dan ook al gauw mogelijk.
Het is nl. een nogal dure oplossing op deze manier schat ik zo in. Wel leuk om te zien, maar het waarom is me nog niet duidelijk  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 9 April 2015, 13:22:13 »

Nou dan misschien gewoon omdat het kan?  Cheesy

Wat voor nut heeft de Eiffeltoren? Toegegeven, je kunt 'm beklimmen om van het uitzicht te genieten, hij staat leuk op ansichtkaarten, je kunt er vanaf springen, je kunt dreigen er een bom te laten onploffen, maar uiteindelijk is het zoals een Franse kunstenaar eens zei: 'Ik ga graag een kopje koffie op de eerste verdieping drinken, want dat is de enige plek in de stad waar ik niet wordt geconfronteerd met die foeilelijke toren'.   Wink

M.a.w.: misschien is deze zweefpont gewoon gebouwd om de techniek te beproeven. Inmiddels is het ding eigenlijk ook min of meer een toeristische attractie.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #7 Gepost op: 9 April 2015, 14:48:15 »

Wat een constructie...en waarom? Waarom niet een varende veerboot, denk ik dan..

Hierom

Mit dem Bau des Nord-Ostsee-Kanals büßte die Gemeinde Osterrönfeld die direkte Verbindung nach Rendsburg ein. Das Aufhängen einer Fähre unter die Hochbrücke löste dieses Manko

Bron: http://www.ostsee.de/ausflug/schwebefaehre.html
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 9 April 2015, 14:50:22 »

Maar dat zegt niet waarom er voor een zweefveer gekozen is en niet voor een normale veerpont... De wiki voor Schwebefähre zegt:

Citaat
Eine Schwebefähre kann auch bei Eisgang und zugefrorenem Gewässer fahren und braucht weniger Energie als ein Fährschiff.

Nu lijkt mij ijsgang toch ook niet van doorslaggevend belang in dat kanaal, maar dat energieverhaal: vooruit.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #9 Gepost op: 9 April 2015, 15:09:57 »

Toch wel.Zie
http://www.brueckenbote.de/Brueckenbote/Schwebefahre.html .

Het laat zich lezen als, "Ach er is al een brug, daar kunnen we best nog iets onder aan hangen. "
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #10 Gepost op: 9 April 2015, 15:46:41 »

 Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 9 April 2015, 15:56:44 »

Hmm... dat energieverhaal zal inderdaad wel. Onderhouds- en constructietechnisch lijkt het mij nogal duurder dan een simpel varende pont.
Qua attractie is het natuurlijk een leuk ding.
Eens kijken of ik daar eens voor om kan rijden  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 9 April 2015, 16:11:45 »

Toch wel.Zie
http://www.brueckenbote.de/Brueckenbote/Schwebefahre.html .

Het laat zich lezen als, "Ach er is al een brug, daar kunnen we best nog iets onder aan hangen. "


Eventueel laat zich dat zo "hineininterpretieren" met een beetje goede wil, maar het stáát er niet - en dus weten we niet of dat de reden was Wink.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #13 Gepost op: 9 April 2015, 16:50:27 »

http://www.rendsburger-hochbruecke.de/hochbruecke/schwebefaehre/100-jahre-schwebefaehre.html

Toch wel.

Waarbij ik maar gemakshalve aanneem dat deze sites het wel weten. Anders weet ik ook niet waar ik verder moet zoeken.
« Laatste verandering: 9 April 2015, 16:52:30 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #14 Gepost op: 9 April 2015, 17:37:55 »

Zoals die link al laat zien is de brug 100 jaar oud. Denk dat de tijdgeest van technisch prestige ook een rol speelt. Een Schwebefähre is natuurlijk in die tijd wel een technisch kunstje.
Volgens Wikipedia zou de Schwebefähre inmiddels 600.000 km hebben afgelegd. Over een afstand van 135 meter ..... reken maar uit hoeveel maal hij het heen en weer heeft gehad  Cheesy

@Jakop. Ik ben ook met de pont bij Hochdonn overgevaren. Daar is de constructie van op en afrijbruggen zeer kort. De pont duikt met de neus onder de brug en het dek is meteen gelijk aan de brug. De pont wordt dan een fractie omlaag getrokken. De brug schat ik op 2 a 3 meter. Dit kan alleen als  er weinig variatie in water stand is. Door deze wijze gaat er dus weinig ruimte van de kanaalbreedte verloren.
Ik heb er geen foto's van genomen (wist niet dat deze aardige discussie zou ontstaan  Wink )

Mvg, Johan
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Rendsburger Hochbrücke
« vorige volgende »
Ga naar: