proefabonnement modelspoor en spoorwegentijdschrift Railhobby

Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Tunnelbord  (gelezen 5025 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4088


202*


« Gepost op: 29 November 2015, 22:11:23 »

Een vraag voor de Mcn's onder ons.
Ik neem aan dat het bordje naast de aanstormende 65 018 een aankondiging is van de tunnel (Velsertunnel in dit geval).
Wat is de 4 op het bord?
En waarom staat deze links of is dit slechts voor het geval er links gereden wordt?
Staan deze borden bij elke spoortunnel?

Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Nederduitsemeester
Full Member

Offline Offline

Berichten: 217


« Antwoord #1 Gepost op: 29 November 2015, 23:03:47 »

Dat bord staat er inderdaad voor het linkerspoor, dit is de "entree-snelheidsbord". Goederentreinen (die door de vervoerder zijn aangewezen zoals het in ons handboek staat, in de praktijk weet een machinist wel of die een zware trein heeft of niet  Wink) moeten op dat punt de aangegeven snelheid rijden, in dit geval 40km/h. Deze wordt vooraf gegaan door een snelheidsverlagingsbord met hetzelfde cijfer en symbool. Ze staan alleen bij tunnels waar een steile helling aanwezig is, en waar goederentreinen doorheen rijden. Delft heeft er bvb ook zo een, maar dan met een 8 erin.

Nog vragen? Stel ze gerust of je een antwoord krijgt is nog wel de vraag  Grin
Gelogd

Groeten, Erwin
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4088


202*


« Antwoord #2 Gepost op: 29 November 2015, 23:09:51 »

Geeft die 8 even verder aan dat je dan al weer sneller mag dan?
Is het begin van de helling de genruikelijke plaats van dit bord?

Mijn foto is vanaf het perron van Beverwijk. Tussen perrons en tunnel zit een korte wisselstraat waar sowieso die 40 geldt toch? Dan is dat snelheidverlagingsbord niet nodig omdat de snelheid al 40 is neem ik aan.

Ongeveer dezelfde situatie heb ik op mijn baan: perron-wisselstraat-aanvang helling, dus ik wil de juiste borden plaatsen.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7682


172*


« Antwoord #3 Gepost op: 29 November 2015, 23:11:30 »

Er is toch sprake van een minimumsnelheid die men moet aanhouden om te voorkomen dat je niet meer op eigen kracht uit de tunnel kunt komen?

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
joahn93
Newbie

Offline Offline

Berichten: 20


« Antwoord #4 Gepost op: 30 November 2015, 00:43:29 »

Jakop,

Die '8' geeft de plaatselijk toegestane snelheid aan, vermenigvuldigen met 10, dus 80.

Ik heb hier een link van het seinbeeldenboek. Ik weet niet of het de laatste versie is, maar wie weet kun je er dingen uithalen:

http://www.saferail.nl/NLW/spoorwegwet/verkeer/regeling%20spoorverkeer%20bijl-4%20seinen.pdf

Groet,
Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 4218


You might think that; I couldn't possibly comment.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 30 November 2015, 00:51:27 »

Ter verduidelijking: de 8 geldt dus voor alle treinen, de 4 slechts voor zware goederentreinen.
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2082


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #6 Gepost op: 30 November 2015, 01:03:30 »

Naast de borden heb je toch ook speciale seinbeelden voor "G" regiem t.b.v. goederentreinen of heb ik het mis?

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4088


202*


« Antwoord #7 Gepost op: 30 November 2015, 07:04:25 »

 Duim omhoog

Dank voor de info en de link.
De niewste hoef ik in principe niet...meer die van de jaren 80  Grin


Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
joahn93
Newbie

Offline Offline

Berichten: 20


« Antwoord #8 Gepost op: 30 November 2015, 12:02:10 »

Naast de borden heb je toch ook speciale seinbeelden voor "G" regiem t.b.v. goederentreinen of heb ik het mis?

Mvg, Johan

Correct
Gelogd
Nederduitsemeester
Full Member

Offline Offline

Berichten: 217


« Antwoord #9 Gepost op: 30 November 2015, 20:07:58 »

Er is toch sprake van een minimumsnelheid die men moet aanhouden om te voorkomen dat je niet meer op eigen kracht uit de tunnel kunt komen?
Maar je moet ook niet te snel gaan rijden om een snelremming door bv ATB te voorkomen, je snelheid loopt immers op door dat je naar benden gaat. Hierdoor zou het kunnen dat je bijvoorbeeld halverwege de tunnel tot stilstand komt, en er dus niet op eigen kracht uit kan rijden. De entreesnelheid is bedoeld om naar beneden te rollen en op het diepste punt niet boven de terplekke geldende maximum snelheid uit komt, in dit geval 80 km/h. Het is dus wel degelijk een maximum snelheid. En reken maar dat men de ritgegevens gaat uitlezen als je toch tot stilstand komt.

Duim omhoog

Dank voor de info en de link.
De niewste hoef ik in principe niet...meer die van de jaren 80  Grin
De aankondigingsbord voor de entreesnelheid is pas begin van dit jaar ingevoerd, dus die hoef jij niet te maken. Wel weer het bord voor ATB-loze treinen (is bijna hetzelfde, maar dan zonder cijfer erin) Wink
Gelogd

Groeten, Erwin
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7682


172*


« Antwoord #10 Gepost op: 30 November 2015, 20:50:20 »

Oke, ik snappum.  Smiley
Dank voor de toelichting Erwin.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4088


202*


« Antwoord #11 Gepost op: 30 November 2015, 21:43:33 »

De aankondigingsbord voor de entreesnelheid is pas begin van dit jaar ingevoerd, dus die hoef jij niet te maken. Wel weer het bord voor ATB-loze treinen (is bijna hetzelfde, maar dan zonder cijfer erin) Wink

Euhh...de foto is van 2009..... Of bedoel je nu niet het bord met het tunnelsymbool en de 4 er in?

Verder een duidelijk verhaal over dat inrijden. Het zou dus zomaar kunnen dat je helling af zelfs zou moeten remmen om niet boven die 80 te komen als je door het gewicht te veel snelheid krijgt.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2082


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #12 Gepost op: 30 November 2015, 22:13:08 »

Het zou dus zomaar kunnen dat je helling af zelfs zou moeten remmen om niet boven die 80 te komen als je door het gewicht te veel snelheid krijgt.

Bij de Willemsspoortunnel moet je met een minimale snelheid er in anders kom je er niet meer uit. Dat remmen zal dus niet zo snel gebeuren.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 4218


You might think that; I couldn't possibly comment.


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 30 November 2015, 23:07:00 »

Wel als het te hard naar beneden gaat...
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4088


202*


« Antwoord #14 Gepost op: 30 November 2015, 23:14:03 »

Dat bedoelde ik ook... zie ook Erwin's betoog.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Tunnelbord
« vorige volgende »
Ga naar: